2109
دردهای عضلانی شایع در بارداری

دردهای عضلانی شایع در بارداری

1393/01/16 بازدید9552

 دردهای عضلانی از مشکلات دیگری است که در طول بارداری به سراغ خانمهای باردار می آید. در اینجا به برخی از مشکلات عضلانی شایع در دوران بارداری می پردازیم: 

 واریس پا و بواسیر : واریسی شدن سیاهرگ های پا و ناحیه تناسلی در حاملگی شایع است. سیاهرگ ها طی سه ماهه اول بارداری شروع به گشاد شدن می کنند و با پیشرفت حاملگی بزرگ تر می شوند. به دلیل اینکه سیاهرگ های ناحیه تناسلی به خاطر تغذیه جنین پر از خون هستند و نیز گردش خون در سیاهرگ های پا، بسیار کند است، روی دیواره این رگ ها فشار وارد می شود و باعث پیچ در پیچ شدن آن ها می گردد؛ به این ترتیب واریس ایجاد می شود. گاهی واریس در وریدهای مقعد اتفاق می افتد و بواسیر را به وجود می آورد.
برای مدت طولانی سرپا نایستید، دائما تغییر حالت بدهید و استراحت کنید. در هنگام استراحت، پا ها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. برای پیشگیری از بواسیر توصیه های مربوط به "یبوست" را رعایت نمایید. گاهی پزشک جوراب های واریسی، یا لباس های مخصوص واریس ناحیه تناسلی برایتان تجویز می کند که بستگی به شدت واریس دارد. واریس های شدیدتر نیاز به جراحی دارند که با وجود احتیاط پزشکان در استفاده از جراحی در دوران بارداری، ممکن است ناگزیر از انجام آن باشند.
 درد کشاله ران : این درد اغلب در سه ماهه دوم بارداری و معمولا به دنبال حرکت ناگهانی به صورت یک درد تندو تیز در یک سمت یا هر دو کشاله ران بروز می کند. احتمالا این درد مربوط به عضلات و رباط های نگهدارنده رحم است. ممکن است قرار گرفتن در وضعیت سجده باعث تسکین درد شود.
گرفتگی ماهیچه ساق پا : تقریبا نیمی از زنان حامله از گرفتگی های مکرر و دردناک عضله ساق پا شاکی هستند. این گرفتگی معمولا شب ها بروز می کند و در سه ماهه سوم بارداری شایع تر است. علت آن مشخص نیست ولی احتمال می رود به دلیل کمبود کلسیم و یا ازدیاد فسفر در بدن باشد. بنابراین شاید افزایش دریافت مواد غذایی حاوی کلسیم و کاهش دریافت مواد غذایی حاوی فسفر، در بهبود آن موثر باشد. به هر حال در صورت ابتلا به این دردها از پوشیدن کفش های پاشنه بلند نامناسب اجتناب کنید. ماساژ و گرم کردن موضعی و تحت کشش قرار دادن عضله درگیر نیز مفید می باشد.
 پای بی قرار : این مشکل در 10 درصد زنان باردار اتفاق می افتد و در اواخر حاملگی شایع تر است و در اکثر موارد با گرفتگی ماهیچه ساق پا اشتباه گرفته می شود.اگر حدود 10 تا 20 دقیقه پس از رفتن به بستر در عضلات پشت ساق پایتان احساس یا یک درد گنگ خزنده یا کرمی شکل کردید و در نهایت مجبور شدید برای از بین بردن آن پاهایتان را حرکت بدهید یا راه بروید، باید بگوییم دقیقا دچار این مشکل شده اید. گاهی نیز این حالت در موارد بی حرکتی طولانی مدت مانند تماشای فیلم در سینما یا هنگام صرف غذا در رستوران پیش می آید.
ممکن است درمان کم خونی موثر باشد و تعدادی دارو نیز در این زمینه وجود دارند که در صورتی که پزشکتان تشخیص بدهد، تجویز خواهد کرد.
 گزگز انگشتان میانی دست : این مشکل بسیاری از زنان باردار را درگیر می کند و در زنان بالای 30 سال که بارداری اول خود را تجربه می کنند، شایع تر است. به دلیل تحت فشار بودن عصب دست، ممکن است احساس گزگز یا کرختی یا درد در سطح کف دستی انگشتان شست، سبابه، میانی و نیمه داخلی انگشت حلقه داشته باشید که اکثرا در هر دو دست می باشد و اغلب، شب ها یا اوایل صبح اتفاق می افتد.
شاید پزشک به شما بستن آتل را پیشنهاد بدهد که در 80 درصد موارد، موثر است. به هر حال ممکن است این مشکل نه تنها حل نشود بلکه با پیشرفت بارداری شدت نیز یابد.


منبع: هفت سیب

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9631 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7019 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15199 بازدید