2109
اضطراب‌های دانش‌آموزی

اضطراب‌های دانش‌آموزی

1394/10/02 بازدید242

 نی نی سایت:ربه گفته دکتر مهرنوش دارینی رقابت‌های بیش از حد و فشاری که روی دانش‌آموز وارد می‌شود باعث می‌شود در نهایت، فردی مضطرب و نگران باشد و کم‌کم به سمت از بین رفتن سلامت روان خود حرکت کند. انسان سالم انسانی است که توانمندی‌های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و موثری در جامعه مشارکت و فعالیت کند.چنانچه هدف اصلی از ادامه تحصیل و درس خواندن در گروی کسب بهترین نمره و رتبه قرار بگیرد، دانش‌آموز دچار استرس‌های روزمره می‌شود و از سلامت روان فاصله می‌گیرد.

 
برای بررسی سلامت روان لازم است فرد این ویژگی‌ها را داشته باشد:
 
آرامش: آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.
 
کنترل هیجان: توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجان‌ها با توجه به شرایط
 
ادراک مناسب: ادراک محیط پیرامون با استفاده از حواس پنجگانه به صورتی که با واقعیت بیرونی هماهنگ است؛ چیزی نه بیشتر و نه کمتر از آن.
 
توانمندی مغز: مجموعه‌ای از توانایی‌های مغز شامل هوشیاری، توجه و تمرکز، حافظه، زبان و... است که هر فردی با توجه به شرایط خود از آن بهره‌مند است.
 
تجربه کردن اضطراب‌ها و از بین رفتن مقطعی آرامش تا حدی طبیعی است، اما زمانی دانش‌آموز بیمار محسوب می‌شود که علاوه بر صدمه در موارد بالا این علائم را نیز تجربه می‌کند:
 
ـ اضطراب مداوم
 
ـ بی‌قراری و کنترل نداشتن بر حرکات دست و پا
 
ـ اشکال در خوابیدن و خواب ناآرام
 
ـ کاهش یا افزایش شدید اشتها
 
ـ رفتارهای تکرارشونده (درس خواندن بیش از حد علی‌رغم بلد بودن)
 
ـ دل دردهای مداوم و دردهای جسمی
 
ـ رفتارهای پرخاشگر و عدم کنترل هیجانات
 
گام اول درمان، شناسایی عوامل استرس‌زاست و برای درمان علاوه بر درمان فردی، خانواده درمانی نیز نیاز است. در بخش درمان فردی، درمان‌های ترکیبی (دارودرمانی و درمان‌های روان‌شناختی) توصیه می‌شود. برای تغییر نگرش دانش‌آموزی که از حالت سلامت روان خارج شده، لازم است جلسات درمان هفتگی و گاهی هفته‌ای دوبار برای او تشکیل شود. ثبت افکار و اهدافی که برای آینده دارد و استفاده از شیوه‌های حل مساله به تغییر نگرش دانش‌آموز کمک می‌کند. همچنین تقویت عزت‌نفس و اعتماد به نفس کمک می‌کند تا رفته رفته دانش‌آموز آرام شود. کنترل و حذف عواملی که فشار روحی دانش‌آموز را تشدید می‌کند نیز جزو درمان‌های حمایتی است که باید صورت بگیرد و حتی در مقاطع تحصیلی بالاتر با تعویض مدرسه می‌توان به سازگاری دانش‌آموز کمک کرد. به‌خصوص در مدارسی که بشدت درس‌محور هستند و فشار روحی دانش‌آموز به دلیل رقابت بالاتر می‌رود.
 
 
منبع:جام جم

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16262 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11532 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2649 بازدید