2109
دهانشویه کودکان؛ محصول تجاری یا ضامن سلامتی؟

دهانشویه کودکان؛ محصول تجاری یا ضامن سلامتی؟

1394/10/01 بازدید4216

 نی‌نی سایت: امروزه وقتی وارد داروخانه می‌شوید با محصولات متنوع و گوناگون بهداشتی مواجه می‌شویم که هر روز به بازار می‌آیند. انواع ماسک‌ها، ژل‌ها، شوینده‌ها و... که شاید در نام و کاربرد به نظر یکسان برسند اما ادعا می‌کنند به کل با هم متفاوت هستند و هر یک دامنه کاربری خودشان را دارند. بعضی از این محصولات بیشتر جنبه تجاری دارند و برخی نیز در حفظ سلامتی چندان حائز اهمیت نیستند و در واقع سلامت شما به آن‌ها وابسته نیست. شاید به همین علت است که هر یک از ما بعضی از این محصولات بهداشتی و آرایشی را هرگز مصرف نکرده‌ایم و اصلا آن‌ها را نمی‌شناسیم. اگر محصولی مستقیما با سلامت ما ارتباط نداشته باشد، نیازی به دقت در لزوم مصرف آن‌ها نبینیم و در موردشان کنجکاو نمی‌کنیم اما وقتی پای محصولاتی در میان باشد که ادعای حفاظت از سلامت کودک ما را دارند قضیه کاملا حساسیت‌برانگیز می‌شود.

دهانشویه کودکان یکی از این محصولات است که در همه داروخانه‌ها پیدا می‌شود. چندی است که مسولان سلامتی دهان و دندان توانسته‌اند لزوم استفاده از دهانشویه‌ها را در میان افراد جامعه برجسته کنند. با آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که در این زمینه داده می‌شود افراد باید علاوه بر خمیردندان و مسواک و نخ دندان از دهانشویه‌ها نیز استفاده کنند. اما دهانشویه‌های کودکان چیست و آیا واقعا بچه‌ها به استفاده از آن‌ها نیازمندند؟ این محصول ضامن سلامتی دندان‌های آن‌هاست یا بیشتر یک محصول تجاری است تا جیب برخی از شرکت‌ها را پر کند؟

این سوال را دکتر پریسا مهراشتیاق، دندانپزشک کودک و نوجوان این طور پاسخ داد: دهانشویه‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها استفاده دارویی دارند و در موارد خاص و فقط با تجویز پزشک باید استفاده شوند. دهانشویه‌هایی که در بازار هستند و برای مصرف عمومی در اختیار افراد قرار می‌گیرند حاوی فلوراید هستند که برای پیشگیری از پوسیدگی به کار می‌روند. استفاده از دهانشویه یکی از روش‌های مکمل رعایت بهداشت خانگی است. این دهانشویه‌ها در کنار مسواک و نخ دندان سلامت دهان و دندان را تامین می‌کنند اما هرگز نباید جایگزین آن‌ها شود.

مهراشتیاق با بیان اینکه استفاده از دهانشویه می‌تواند باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و تقویت و تحکیم آن شود، درباره نحوه استفاده از آن توضیح داد: دهانشویه یک روش کمکی و فرعی است، بنابراین در کودکان زیر ٧ سال که میزان پوسیدگی‌ها در حد قابل قبولی است و مراقبت‌های منظم دندانپزشکی و خدمات پیشگیرانه به موقع در مطب انجام می‌شود نیازی به استفاده از دهانشویه نیست. در صورتی که کودکان بالای7 سال متمایل به استفاده از دهانشویه باشند، مصرف آن اشکالی ندارد. اما باید حتما طبق دستورالعمل استفاده شوند؛ این دستورالعمل‌ها نسبت به محصولات مختلف متفاوت است و با توجه به محتویات و میزان غلظت فلوراید بعضی از آن‌ها استفاده روزانه، برخی دو بار در هفته و... را تجویز می‌کنند.

این دندانپزشک کودک و نوجوان در پایان، به دقت در نحوه استفاده از دهانشویه‌ها اشاره کرد و گفت: باید نحوه استفاده از دهانشویه به کودکان آموزش داده شود و بچه‌ها با نظارت والدین از آن استفاده کنند چون ممکن است آن‌ها در مواردی اشتباها دهانشویه را بخورند. به خاطر وجود فلوراید در این محصولات خوردن آن‌ها می‌تواند باعث مسمویت کودکان شود، پس والدین باید مطمئن شوند که فرزندانشان محتویات این مایع را کاملا از دهان خود خارج کنند. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16094 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11442 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2388 بازدید