2709
پول‌تان را در مطب دندانپزشک دور می‌ریزید؟

پول‌تان را در مطب دندانپزشک دور می‌ریزید؟

1394/09/28 بازدید3467

نی‌نی سایت: دندانپزشکی از آن مکان‌هایی است که اگر گذار شما به آن بیفتد، باید حسابی سر کیسه را شل کنید و مخارج زیادی بابت ترمیم دندا‌‌نهایتان بپردازید. شاید همین مساله باعث می‌شود که بسیاری از والدین آن را برای کودکانشان یک مخارج اضافی بدانند. چون معتقدند بیشتر دندان‌های بچه‌ها شیری هستند و لزومی ندارد برای دندانی که قرار است به زودی بیفتد و به جای آن یک دندان دائمی سالم قرار بگیرد، هزینه‌های درمانی گزاف بپردازند.

اما دکتر پریسا مهراشتیاق، دندانپزشک کودکان اعتقاد دیگری دارد. او با تاکید بر اینکه همه دندان‌های کودکان شیری نیستند، درباره دلیل لزوم نگه داری از دندان‌های شیری توضیح داد: دندان‌های شیری تقریباً از شش ماهگی در دهان نوزاد شروع به رویش می‌کنند و این رویش تقریباً تا ۵/۲ سالگی ادامه دارد و از سن شش سالگی شروع به لق شدن می‌کنند و تقریباً آخرین دندان در سن ١٢ سالگی لق شده و می‌افتد، پس کودک از شش ماهگی تا ١٢ سالگی دندان شیری دارد. به همین دلیل مراقبت و نگه داری دندان‌های شیری از اهمیت خاصی برخوردار است، چون کودک ۱۲ سال از این دندان‌ها استفاده می‌کند.

دکتر مهراشتیاق درباره تاثیر یک دندان شیری خراب روی دندان‌های دائمی جایگزین گفت: اگر به یک دندان شیری پوسیده اهمیت داده نشود و تحت نظر پزشک درمان نشود، ممکن است منجر به افتادن آن شود. از طرفی دندان‌های شیری راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند و در صورت زود از دست دادن دندان شیری احتمال از دست رفتن فضای دندان دائمی و ایجاد مشکل کمبود فضا یا نهفته بودن دندان دائمی وجود دارد.

البته عارضه یک دندان پوسیده مشکلات مختلفی را در زمینه‌های گوناگون نیز ایجاد می‌کند؛ دکتر مهراشتیاق در این باره توضیح داد: کودکی که دندان‌های شیری پوسیده و عفونی دارد قادر به جویدن کامل غذا نیست و معمولاً مشکلات رشدی و عدم وزن گیری خوب کودک وجود دارد، تعداد زیادی از مادران پس از رفع مشکلات دندانی کودکشان شاهد تغذیه بهتر کودک و رشد بیشتر او هستند. در ضمن وجود ظاهری زیبا برای کودک نیز بسیار مهم است، کودکی که دندان‌های پوسیده دارد اغلب به دلیل ظاهر نازیبا و بوی بد دهان از طرف همسالان مورد تمسخر قرار می‌گیرد که در رشد شخصیتی و روابط اجتماعی او اثر بسیار مخربی دارد؛ این کودکان معمولاً گوشه‌گیر می‌شوند و کمتر صحبت می‌کنند.

بنابراین، این طرز فکر که چون دندان شیری است، نیاز به مراقبت و درمان ندارد کاملاً غلط است. برعکس دندان‌های شیری نقش بسیار کلیدی در رویش دندان دائمی دارد و بهتر است اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام شده و در صورت بروز مشکل زود‌تر درمان شوند تا شاهد دندان‌هایی سالم در دهان کودک باشیم. کلاً درمان‌های پیشگیری از پوسیدگی (مثل فلورایدتراپی و فیشور سیلانت) و ویزیت‌های مکرر دندانپزشکی برای کودکان از سنین پایین توصیه می‌شود.

ارسال نظر شما

login captcha
بنده هم دقیقا" با همین مشکل مواجه هستم دخترم 5 سالشه وهیچ دندانپزشکی حاضر نیست دندانهای دخترمو ترمیم کنه جز با روش بیهوشی
به نظر من این گفته ها خیلی شعارگونه شده من تا به حال به 4 پزشک دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کردم و اکثراً گزینه بیهوشی کامل را برای راحتی کار خودشان پیشنهاد می کنند در صورتی که اگر بتوانند با کودک ارتباط برقرار کنند خیلی راحت قادر به ترمیم دندانها هستند ولی حاضرند به خاطر سود بیشتر کودک را در معرض عوارض جانبی داروی بیهوشی قرار دهند.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5168 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14761 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3829 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3757 بازدید