2109
آموزش توالت رفتن به کودکان سخت است یا آسان؟!

آموزش توالت رفتن به کودکان سخت است یا آسان؟!

1399/01/31 بازدید10221

مراحل آموزش توالت رفتن به کودک خطرناکترین مرحله از مراحل آموزش به کودک است، مخصوصا آموزش دفع. 15 آسیب روانی در بزرگسالی ریشه در عمل دفع مدفوع در دوران کودکی دارد؛ مانند کینه توزی، خسیس بودن، وسواس، افسردگی، خشم و... . همه این موارد از علت‌هایی ریشه‌ای قابل بررسی است و ریشه در مراحل استقلال و جدایی از پوشک دارد. پس والدین مسئله‌ای که با آن روبه‌رو هستند در عین سادگی حساسیت‌های خاص خود را می‌طلبد. این است که والدین باید دقیق عمل کنند.

بهترین زمان آموزش توالت رفتن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای آموزش استفاده از توالت زمانی است که کودک توانایی عصب و عضله را برای نگه‌داری ادار ومدفوع داشته باشد و این توانایی از 24 تا 36 ماهگی به طور کامل کسب می‌شود. البته این توانایی در مواردی ممکن است زودتر کسب شود. مثلا بین 1.5 تا 2 سالگی کودک، اما این رده سنی عمومیت ندارد و در مواردی است که کودک مستقل باشد. هرچه کودک مستقل‌تر باشد زودتر می‌تواند آموزش بگیرد. اما اگر کودک تا 3 سالگی قادر به کنترل ادرار ومدفوع نبود، جای نگرانی وجود ندارد، زیرا تا 3 سالگی مثانه کودک در حال رشد است. برای توانایی در نگه‌داری ادرار، این توانایی ابتدا در کنترل ادرار در روز وسپس در شب وابسته به مدفوع در شب وسپس در روز است. نکته دیگر درباره تفاوت بین دخترها و پسرهاست. دخترها زودتر به این توانایی می‌رسند و در کل مراحل رشد در دخترها و پسرها متفاوت است.

توالت رفتن کودک

آموزش توالت رفتن به کودک، نیاز به صبوری بسیار دارد و چند نکته مهم وجود دارد که قبل از اقدام به گرفتن کودک از پوشک باید به آنها توجه شود؛
مورد اول و بسیار مهم زمانی است که می‌خواهیم کودک را از پوشک بگیریم. این عمل نباید در وضعیتی استرس‌آور باشد. یعنی همزمان با از شیر گرفتن کودک، به دنیا آمدن کودک جدید، نبود والدینی که از کودک مراقبت می‌کنند یا جدایی پدر و مادر(طلاق) و تغییر منزل نباشد. زیرا این موارد خود به تنهایی استرس زیادی بر کودک وارد می‌کند که شاید در سکوت و بدون هیچ علامت بیرونی نمود پیدا کند. اما اگر علامتی از بی‌تابی و بی‌قراری در کودک مشاهده کردید، نشانه خوبی نیست. پس اگر موارد بالا وجود داشت، در آن زمان اقدام به گرفتن کودک از پوشک نکنیم. 

مرحله اول: آمادگی لازم را برایش ایجاد کنید

قبل از آموزش کودک، به او مهارت‌های پوشیدن و در آوردن لباس را تا حدودی آموزش دهیم. باکودک تمرین کنیم که 5 دقیقه بتواند در یک جا بنشیند و به آرامی خودش را با چیزی سرگرم کند. بررسی کنیم آیا کودک توانایی درک و دنبال کردن دستورات ساده را دارد یا نه؟ پوشک کودک را زود به زود عوض کنید و بگذارید خشک باشد تا کودک به درک تمیزی وکثیفی برسد و ترجیحا کار تعویض پوشک در دستشویی انجام شود تا کودک مکان انجام این عمل را بشناسد. به کودک نامی معقول ومنطقی را برای ادار و مدفوع آموزش دهید و هرچند بار که کودک هر کدام از اعمال دفع ادرار و مدفوع را انجام داد کار را به او توضیح دهید و نامش را بگویید؛ مثلا عزیزم داری جیش می‌کنی؟ یا الان داری پی‌پی می‌کنید

دست شویی رفتن کودک

مرحله دوم: استفاده از لگن

حالا وارد فاز دوم آموزش می‌شویم. با فرض اینکه کودک من 21 ماهه است، اقدام به انجام فاز اول آموزش کرده‌ام واکنون کودک 23 ماهه شده ‌است. شروع فاز دوم آموزش اینطور شروع می‌شود.
زمان آن رسیده که کودک لگن را بشناسد. پس برای او لگنی تهیه کنید با رنگی که به آن علاقه دارد و ولگن را در اختیار کودک قرار دهید تا با آن بازی کند و با لگن خود بگیرد.
در روز چندبار کودک را با شلوار روی لگن بنشانیم تا شرایط بدون استرس را تجربه کند.

در روز 30 دقیقه کودک را باز کنید و اگر از لگن استفاده کرد تشویقش کنید و اگر نکرد چند دقیقه برای تعویض شلوار کودک صبر کنید. زیرا این لباس خیس و آغشته به ادرار و مدفوع برای کودک ناخوشایند است و در کودک برای کنترل در دفعات بعدی انگیزه ایجاد خواهد کرد. یادتان باشد به کودک با جمله دستوری ساده بدون تنش و با آرامش لگن را نشان دهید و بگویید دستشویی آنجاست.
هر بار کودک اسم ادرار ومدفوع را آورد یا با زبان بدن(ایما و اشاره) نشان‌تان داد، تشویقش کنید که عادت کند که این اسم را بگوید.
در هر مکانی اگر گفت نیاز به دفع دارد با روی باز استقبال کنید، زیرا رفتار غلط ما از قبیل «اه، الان چه موقع‌اش بود؟؟ چرا؟؟؟» در دفعات بعدی باعث می‌شود که کودک دست‌شویی خود را نگوید و این نگفتن باعث عدم کنترل خواهد شد.

دستشویی رفتن کودک


مرحله سوم: شروع استفاده از توالت

در فاز سوم و شروع استفاده از توالت، ترجیحا لگن را، داخل دستشویی و حمام بگذارید و پوشک کودک را باز کنید و در روز چند‌ین بار بدون شلوار، کودک را روی لگن بنشانید تا دفع انجام دهد و در ابتدای راه، فقط شب‌ها کودک را پوشک کنید و به کودک محل قرارگرفتن لگن را آموزش دهید. برخی اعتقاد دارند که از لگن در کنار سالن و اتاق کودک استفاده کنیم، اما تجربه نشان داده کودکی که در مقابل تلویزیون در اتاق امن، دفع را انجام می‌دهد به سختی حاضر به استفاده از توالت در مراحل بعدی خواهد بود و در طولانی‌مدت والد مراقبِ وی، پرستار را کلافه و نگران خواهد کرد. پس از آن در دست‌شویی با کودک حرف بزنیم و اجازه بدهیم سیفون را بکشد و خلاصه این عمل برایش لذت‌بخش باشد.

در آخر اینکه این مراحل آموزش فاز سوم تا کنترل توسط کودک به طور طبیعی 6 هفته زمان لازم دارد. البته با رعایت مراحل تمام 3 فاز بالا، خیلی زودتر انجام خواهد شد. اما اگر تا 6 هفته زمان برد کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست.

نکات طلایی آموزش

نکات ظریف و بسیار مهمی وجود دارد، مثلا این‌که والدین در گرفتن کودک از پوشک آمادگی کثیف شدن منزل را داشته باشید و با آرامش با کودک رفتار کنید. در زمان گرفتن کودک از پوشک حتماً از غذاهای فیبردار استفاده کنید و آب بسیار به کودک بدهید تا دچار یبوست نشود، زیرا یبوست در کودک باعث آزاردهنده است و همین باعث امتناع کودک از دفع مدفوع است. ترجیحا در زمان گرفتن کودک از پوشک در فاز نهایی به مهمانی طولانی مدت و مسافرت نروید روزانه چندین بار با کودک به لگن سر بزنید و بگذارید بدون شلوار روی لگن بنشیند. بارها دیده شده که کودک 10 دقیقه روی لگن نشسته و دفع انجام نشده، امری طبیعی است. نا امید نشوید و دوباره این کار را تکرار کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام وقت به خیر

پسرم 4سال و دو ماهشه وابستگی شدید به پوشک داره پیش اومده که 20ساعت خودشو کنترل کرده و حتی توی شلوارش هم خودشو تخلیه نمی کنه مفهوم جیش و پی پی رو بلده. بیشتر ساعات روز بدون پوشکه ولی وقتی فشار بیاد بهش میگه پوشک و اصلا حاضر نمیشه توی دستشویی یا شلوارش انجام بده

از دستشویی نمی ترسه و کلی آب بازی میکنه ولی کار اصلی رو نه...

البته گفتارش هنوز کامل نیست و درحد جملات 2و 3 کلمه ای صحبت میکنه

ممنون میشم اگر راهنماییم کنید 

سلام پسرمن یه سال ودوماهشه از الان میتونم از پوشک بگیرمش یا بعدعمل  آلت تناسلی اش اینکارو بکنم

سلام یه سوال. من دخترم دو سال و هشت ماهشه. بازش کردم. موفق هم بوده. یعنی کم پیش اومده بیرون کاری کنه. ولی خودش نمیگه من رو ببرین... مهمه که خودش بگه؟ الان چند روزیه ازش میپرسم خودم نمی برمش بعد مثلا میگه دارم ولی من میپرسم میگه...

سلام  پسر من چهار سالو و چهارماهش هست نمیتونم از پوشک بگیرمش اصلا نمیفهمه جیش یعنی چی هرچی بعش میگم توضیح میدم انگار جیش میکنه هم اصلا متوجه نمیشه چندین بار امتحانش کردم کلی هم جیش میکنه ولی عکس العملی نشون نمیده اصلا متوجه جیش کردنش نمیشه پی پی رو میدونه البته اونم وقتی کرد میگه ولی جیشو اصلا چیکار کنم ولی یه چیز دیگه هم که هست هنوز نمیتونه کامل حرف بزنه ممکنه صبر کنم حرف بیاد بتونم پوشکش بگیرم؟

@horahoda

سلام و درود دوست عزیز ، در مرحله اول حتما کودکتون رو برای تکلمش که فرمودید هنوز کامل نیست با متخصص چک کنید چون در این سن تکلم باید کامل باشه و طبیعتا اگر تاخیری در فاز تکلم وجود داشته باشه این تاخیر شامل بقیه فازهای رشدیش هم میشه و ممکنه هنوز توانایی هماهنگی عصب و عضله به سطح مطلوب برای کنترل دفع ادرار و مدفوع نرسیده باشه و اگر مدفوع رو هم میگه احتمالا از روی الودگی لباسش متوجه میشه و این به معنی کنترل ارادی دفع نیست بنابراین لازمه که با متخصص چک بشه. موفق باشید

عالیه

سلام،لطفا من رو راهنمایی کنید:من دخترم ۲ سال و ۱۰ ماهشه ۴ روزه میخوام از پوشک بگیرم روز اول که خیلی گریه میکرد و نمیذاشت پوشک را باز کنم،دیگه به زور باز کردم،با بادکنک و برچسب و عروسک سرگرمش کردم میومد دستشویی ولی نمیکرد البته تو شلوارش هم نمیکرد،روز دوم هم یه بار تو شلوارش کرد یه بار هم تو دستشویی ولی از دیروز تا حالا اصن دستشویی هم نمیاد تو شلوارش هم نمیکنه دیگه شب پوشکش میکنم پر میشه،موندم چیکار کنم!شوهرم میگه پوشکش کن به کلیه هاش فشار میاد اگه نکنه.

@rsm

سلام.شما فازهایی که در متن توضیح داده را رعایت نکردید. با لجبازی نمیشه بچه را از پوشک گرفت. طبق توضیحاتی که داده شده. قبل از پوشک گرفتن،آموزش بدید که جیش چیه...پی پی چیه...بعد برا مدت کوتاهی پوشک را باز کنید...اگر جیش کرد کلی تشویق کنید....در فاز سوم کلا پوشک برداشته میشه. شما به یک باره رفتید تو فاز سوم.خب بچه شوک زده شده.بنظرم حدود یکماه ولش کنید تا از این حالت لجبازی بیاد بیرون. تو این یکماه مرتب خودتون و پدرش که میرید دستشویی بگید جیش دارم. حتی با عروسکها جیش کردن و نحوه ی روی لگن نشستن را یادش بدید. حسابی عروسکها را تشویق کنید که جیش کردند. با نخود و لوبیا پی پی را هم با عروسکها آموزش بدید. اگه خودش همکاری کرد گاهی فقط یه ساعت بازش بزارید. بعد یکماه دوباره مراحلی که توضیح داده شده را شروع کنید.لطفا مقاله را 3-4 بار با دقت بخونید.

من تو روز با همین روش که گفتن از پوشک گرفتم اما مشکلم شباست برای شب راهکار ندادین
@لی_لا_مامان_آینده

اول بایستی شیر شبانه کودک گرفته بشه. بعد اقدام به پوشک گرفتن بشه. از دوساعت قبل از خواب نوشیدنی و میوه های آبدار به کودک داده نمیشه.اگر بچه باز نصف شب دستشویی میکنه ساعت کوک میکنید و یکی دوبار ببریدش دستشویی .با بزرگتر شدنشون و افزایش ظرفیت مثانه نیاز به دستشویی شبانه کاهش پیدا خواهد کرد.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16338 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11570 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2924 بازدید