2109
6 اشتباه رایج پس از ورزش را کنار بگذارید

6 اشتباه رایج پس از ورزش را کنار بگذارید

1394/09/04 بازدید359

نی نی سایت:تمرینات جسمانی و ورزش جز بهترین عادات سلامتی است که باید در برنامه روزمره همه افراد جا داشته باشد. حتی ساده ترین تحرکات مانند بالا و پایین رفتن از پله ها، بردن بچه ها به پارک و... نیز می تواند تاثیر زیادی در بازده جسمانی داشته باشد.اما مشکلی که در زمینه ورزش وجود دارد این است که بیشتر مردم عادات نادرستی که تاثیرات ورزش را کم می کند به خوبی نمی شناسند. رعایت برخی نکات پس از ورزش کردن می تواند تاثیرات ورزش را حفظ کرده و روند کسب قوای عضلانی را تسهیل کند.

پرهیز از غذا و خوراکی
بسیاری از ورزشکاران تصور می کنند پرهیز از خوردن انواع مواد غذایی روشی سالم است زیرا دوست ندارند کالری که طی زمان تمرین سوزانده اند دوباره به بد برسانند. این در حالی است که باید کیفیت و کمیت خوراکی ها بهتر شود نه اینکه کاملا کنار گذاشته شود.توصیه می شود قبل از مصرف پروتئین ها، هیدرات های کربن و چربی ها حداکثر 30 دقیقه زمان بگذرد تا جبران نیروی از دست رفته بدن تسریع شود. اما گذشت زمان بیشتر از این احتمال افزایش چربی، تحلیل عضلانی و استرس را به دلیل تولید بیش از حد کورتیزول افزایش می دهد.به علاوه، تغذیه متناسب به بدن کمک می کند تا به وسیله گلیکوژن خیلی سریع تر نیروی خود را باز یابد.
عدم نوشیدن آب کافی
بارها و بارها در مورد اهمیت نوشیدن آب در هنگام ورزش و پس از آن تاکید شده است. اما باز هم بسیاری از افراد چندان توجهی به این مسئله ندارند یا اینکه نوشیدنی های ناسالم مانند نوشابه های گازدار و شیرین را انتخاب می کنند. اشتباه رایج دیگر نیز این است که تصور می شود فقط در زمان تعریق خیلی زیاد باید آب نوشید. اما توجه داشته باشید که عرق کردن ارتباط مستقیمی با مقدار آب نوشیده شده ندارد. فرایند تعریق یک پاسخ طبیعی برای تنظیم دمای بدن است.نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز موجب تامین رطوبت مورد نیاز بدن شده و می تواند با ضعف و بی حالی جسمی نیز مقابله کند.
مصرف نوشابه های انرژی زا
نوشابه های انرژی زا را نباید با نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران اشتباه گرفت. این اشتباه بسیار رایج اگر اصلاح نشود می تواند مشکلات جدی برای سلامتی در پی داشته باشد.نوشابه های انرژی زا حاوی ترکیبات محرک مانند کافئین، ژینسینگ و .... است که حالات عصبی، اضطراب و در موارد شدیدتر ناراحتی های قلبی را ایجاد می کنند.اما نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران با تامین مواد معدنی و الکترولیت های از دست رفته طی مدت تمرین در کسب نیروی بدن مؤثرند. با این حال توصیه نمی شود به طور منظم مصرف شوند زیرا حاوی قند و مواد افزودنی هستند.شیره نارگیل و آبمیوه های طبیعی بهترین جایگزین های این نوشیدنی ها محسوب می شوند زیرا کاملا طبیعی بوده و ماده مضری برای بدن ندارند.

خواب ناکافی و نامطلوب
شب فرصت بی نظیری برای بسیاری از فرایندهای مهم جسمی و مغزی است. اما با این حال بسیاری از افراد طی شب به اندازه کافی نمی خوابند و مانع از تامین نیروی بدن می شوند.بدن به 7 تا 8 ساعت خواب پیوسته دارد تا بتواند ریز مغذی ها و انرژی از دست رفته طی تمرینات ورزشی را تامین کند.

دوش گرفتن فوری پس از تمرین
به خاطر داشته باشید که دوش گرفتن را باید به یک تا دو ساعت پس از ورزش موکول کنید. بعد از تمرینات ورزشی دمای بدن بین 38 تا 5/39 متغیر خواهد بود. دوش گرفتن با آب سرد می تواند تغییراتی در گردش خون و همچنین سطح فشار خون ایجاد کند.

مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم
همان طور که چیزی نخوردن پس از ورزش اصلا خوب نیست، مصرف غذاهای سنگین نیز توصیه نمی شود.گوشت های قرمز، نان سفید، شکلات، پیتزا و لبنیات از جمله چنین مواد غذایی هستند که علاوه بر مقدار زیاد چربی، مانع از روند متابولیک بدن که پس از ورزش همچنان فعال است می شوند. همچنین بیشتر این خوراکی ها قند خون را افزایش می دهند که به طور مستقیم با مشکلات وزن و لاغر شدن در ارتباط است.


منبع:قدس آنلاین

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها