2709
آسان ترین روش ها برای افزایش هوش کودک

آسان ترین روش ها برای افزایش هوش کودک

1394/09/02 بازدید286

نی نی سایت: هر کودکی استعدادمشخص و متفاوتی دارد. برخی از کودکان در ساختن ماکت‌های پلاستیکی، برخی در نقاشی کردن و برخی دیگر در شعر و داستان‌نویسی. بعضی از کودکان استعدادهای مدیریتی دارند مثلا در انتخابات مدرسه برگزیده می‌شوند و برخی دیگر دارای احساسات قوی هستند و در خوشحال کردن دیگران مهارت دارند. از آنجا که هر کودکی در نوع خود منحصر به فرد است، در اینجا به تفاوت‌های هوشی کودکان خواهیم پرداخت و راهکارهای اساسی چگونگی استعدادیابی کودکان را بررسی خواهیم کرد.
وراثت یا محیط زیست؟

وراثت در بیش از 80 درصد از استعداد و هوش بزرگسالان نقش دارد، در حالی که برخی پژوهشگران معتقدند عوامل محیطی تأثیر بسزایی در آن دارند. محیط زیست تحت تأثیر ضریب هوشی فرد (IQ) و فرد نیز تحت تأثیر عوامل محیطی است و این چرخه دوطرفه همین‌گونه ادامه دارد. در طول زمان و با افزایش سن، تأثیر محیط زیست بر هوش کودک کمتر می‌شود.وقتی که کودک از یک محیط خوب و پویا جدا و وارد یک محیط بد (غیرپویا) می‌شود، کارهای متفاوتی انجام می‌دهد. انتخاب دوست او بهتر می‌شود و برنامه‌های آموزشی و علمی تلویزیون را نگاه می‌کند، ولی به مرور چون در این محیط، گزینه‌های مناسب انتخابی کمتری وجود دارد، در طول زمان، انتخاب‌هایش بدتر و بدتر و IQ او ضعیف‌تر خواهد شد.
تغذیه مغز

باید کودکان خردسال را زمانی که از شیر مادر گرفته می‌شوند، به سمت خوردن غذاهای سالم و مقوی سوق داده و به آنها آموزش دهید که از تمام مواد مغذی استفاده کنند. کودکان برحسب شرایط سنی پس از دو سالگی، به طور روزانه به 6-3 وعده میوه‌ها و سبزیجات، پنج وعده غلات سبوسدار، دو یا سه وعده گوشت و ماهی و مرغ و 3-2 وعده شیر نیاز دارند.
استفاده ازمیان وعده‌های سبک سبب پیشگیری از اضافه وزن کودک در آینده می‌شود. کودکان نیز همانند بزرگسالان متوجه طعم شیرینی و شوری می‌شوند؛ بنابراین مادران باید سبزیجات را طعم‌دار کنند تا کودکان با خوردن آنها ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت نمایند البته همانطورکه می‌دانیم مصرف نمک باید حداقل گردد. تغذیه مناسب در ضریب هوشی و حتی نوع رفتار مناسب فرد تأثیر دارد. در پژوهشی که به مدت 13 ماه روی گروهی از کودکان انجام شد، کودکانی که ویتامین و مواد مورد نیاز خود را به طور کافی در یک روز دریافت می‌کردند عملکرد تحصیلی آنها 16 درصد بهبود یافت.
توصیه به مادران
برای کودک اسباب‌بازی‌های ایمن و رنگارنگ و البته پر سر و صدا بخرید و زمان بیشتری را با کودکان خود سپری کنید؛ چرا که این امر موجب افزایش رشد ذهنی کودک می‌شود. کودکان خود را به یادگیری و تبادل ایده و نظرات تشویق کنید و زمان مشخصی اجازه دهید که به تنهایی به تماشای تلویزیون و یا بازی‌های ویدئویی سالم بپردازند. همان‌طور که کودک رشد می‌کند، به زمان و آزادی عمل بیشتری نیاز دارد و آنچه را که لازم است بداند، از نوع رفتار پدر و مادر یاد خواهد گرفت.

غذاهای ضروری

تغذیه سالم و خوب در سه سال نخست زندگی اهمیت بسیاری دارد. برای رشد مغز به میزان کافی، ویتامین و مواد مغذی لازم است. از غذاهای پر چربی، قند و مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها بپرهیزید.غذاهای مفید عبارتند از: آنتی‌اکسیدان‌ها، غلات، اسیدهای چرب امگا 3، آهن، کلسیم و آب، کربوهیدرات‌ها (که عملکرد ذهنی انسان را تقویت می‌کنند)، ویتامین B و امگا 6 .یادمان باشد به علت رشد مغزی غذاهایی با محدودیت چربی زیر 2 درصد نباید در رژیم کودکان زیر دو سال وجود داشته باشد. با تغذیه مناسب، ورزش، موسیقی مناسب، آموزش، بازی و فراهم‌سازی سایرعوامل محیطی مناسب، کودکان باهوش‌تری تربیت کنید.
تاثیر ورزش
ورزش، موسیقی و بازی و به طورکلی هر نوع فعالیتی که موجب تمرکز و تحریک رشد روانی کودک شود، ضریب هوشی او را افزایش می‌دهد؛ یادمان باشد هیچ‌گاه کودک خود را به انجام کاری مجبور نکنید؛ مثلاً فقط به این دلیل که پدر کودک در ورزش‌ها کمی موفق است، او هم باید در این زمینه استعداد داشته باشد!منافع و استعدادهای یادگیری هر کودک منحصر به فرد است؛ فقط فراموش نکنید که برای افزایش و پیشرفت هوش کودک حتماً لازم است به او بلندپروازی مثبت، شجاعت، وجدان و عزت نفس را نیز بیاموزید که به همان اندازه هوش در موفقیت کودک موثر است، توانایی‌های بالقوه کودک خود را دریابید و ببینید که در چه زمینه‌ای استعداد دارد و او را تشویق کنید تا با تقویت نگرش‌ها و ابزارها، بهترین استفاده را از ذهن خود ببرد. اگر به نوع تفکر کودک پی ببریم، می‌توانیم براساس توانایی‌هایش به او آموزش دهیم و نتایج بهتری به دست آوریم.

آموزش هوش
با کودک خود با عشق و محبت رفتار کنید، به او ایمان داشته باشید و او را از همین حالا فردی باهوش تصور کنید. کودکان خود را تشویق کنید تا در جمع صحبت کنند و از آنها بخواهید که در فعالیت‌‌های اجتماعی و گروهی شرکت کنند. هرگز اجازه ندهید حتی به فکرتان برسد که کودک شما کم‌هوش و بی‌استعداد است. او را راهنمایی کنید، ولی به او دستور ندهید.
لحن صدای شما در این موارد بسیار مهم است. مطالعه یکی از آسان‌ترین و قابل دسترس‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید از آن برای افزایش هوش کودک استفاده کنید. بازی‌های فکری مانند جدول، معما، پازل، شطرنج و نواختن موسیقی به پرورش هوش او کمک می‌کند. هر چقدر پنج سال اول زندگی کودک‌تان به او بیشتر محبت کنید و به اوعشق بورزید، (حتی به زبان اشاره) او باهوش‌تر خواهد شد.

 

منبع:زندگی آنلاین


ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها