2109
نخستین شناسنامه‌های "پا" در ایران صادر شد

نخستین شناسنامه‌های "پا" در ایران صادر شد

1394/09/02 بازدید544

نی نی سایت: دکتر رضا قلمقاش با تشریح طرح رایگان چکاپ پای بیماران دیابتی که به‌مناسبت روز جهانی دیابت به‌مدت یک هفته برگزار شد؛ اظهار داشت: غربالگری، آموزش و پیشگیری از بروز زخم پای بیماران دیابتیک و عوارض و مشکلات ناشی از آن تأثیر چشمگیری در روند زندگی این بیماران دارد و باعث جلوگیری از 47 درصد اُفت کیفیت زندگی آنان خواهد شد.رئیس انجمن حمایت از پای سالم ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که افراد دیابتیک به آن دچار می‌شوند به‌علت ابتلا به زخم پا است. دیابت موجب کم‌شدن جریان خون در تمام بدن شده و فرد علاوه بر مشکلات فیزیکی از جمله زخم پای دیابتی در کف پا، دچار ناتوانی و یا حداقل کم‌توانی در فعالیت‌های روزمره می‌شود.
وی تصریح کرد: نیرو و توان فرد مبتلا به این عارضه در کارکردهای فردی اجتماعی بسته به شدت بیماری، کاسته شده و کیفیت و بازدهی وی در محیط کار یا منزل دچار اختلال می‌شود. طبق آخرین آمار تحقیقات اخیر، زخم پای دیابتیک نخستین عامل مرگ و میر عفونی بیماران دیابتیک است و به‌طور معنی‌داری بر کاهش طول عمر آنان تأثیر گذار است. پزشکان معتقدند بهتر است تمام افراد جامعه درباره این بیماری اطلاعات لازم را داشته باشند، زیرا پیشگیری از بروز زخم پا می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان آن شود.
رئیس انجمن حمایت از پای سالم بیان داشت: ازآنجایی که 50 درصد از مبتلایان به بیماری دیابت و زخم پای ناشی از آن از بیماری خود خبر ندارند، اطلاع رسانی، آموزش و غربالگری این بیماری خاموش با همکاری انجمن حمایت از پای سالم و مراکز "پاپزشکی" نسخه و بیمارستان‌های مدائن و پاستورنو به‌مناسبت روز جهانی دیابت در قالب جشنواره پای دیابتیک در تاریخ 22 آبان 1394 برگزار شد.
قلمقاش در ادامه عنوان کرد: بیماران از طریق سامانه پیامکی انجمن نوبت گیری کردند و در روز نخست تمام نوبت‌های برای یک هفته پُر شد و هر سه مرکز با افزودن یک شیفت کاری مضاعف روزانه حدود هزار بیمار را پذیرفته و مراجعین را غربالگری و برای درمان‌های ضروری به مراکز درمانی ارجاع کردند و در نهایت حدود 5هزار نفر در این طرح شرکت کردند که طی 7 روز تمامی مراجعه کنندگان توسط پزشکان مرکز معاینه شدند و از آنها اسکن کف پا گرفته شد و شناسنامه "پا" برای آنان صادر شد.رئیس انجمن حمایت از پای سالم تشریح کرد: همچنین تمامی بیماران دیابتی در کلاس‌های آموزشی رایگان شرکت کردند و جزوات آموزشی به آنان ارائه شد. این طرح با هدف آگاهی بخشی و پیشگیری از بروز زخم پای دیابتیک طرح‌ریزی شده بود و با اطلاع رسانی به‌موقع از طرف رسانه‌ها و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی توانست تأثیر چشمگیری در کاهش هزینه‌های درمان و بهبود کیفیت زندگی این بیماران داشته باشد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امید است با افزایش تعداد مراکز حمایت از پای سالم و همکاری سایر انجمن‌ها، سازمان‌های دولتی و مراکز درمانی و معاونت درمان وزارت بهداشت و با آموزش پزشکان خانواده در زمینه ارزیابی کف پای بیماران، واحدهای سیار غربالگری و آموزش بیماران دیابتی در مراکز شهرستانها ایجاد شود. در صورتی که بیماران تمایل به ارتباط با انجمن حمایت از پای سالم یا نیاز به آگاهی بیشتر در مورد پیشگیری از رخداد زخم دیابتی داشته باشند می‌توانند با ثبت نام در سایت انجمن حمایت از پای سالم www.IHFA.ir از اطلاعات لازم برخوردار شوند.

 

منبع:خبرگزری تسنیم

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10252 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2001 بازدید