2709
چگونه دخالت اطرافیان در تربیت کودک را مدیریت کنیم

چگونه دخالت اطرافیان در تربیت کودک را مدیریت کنیم

1394/08/26 بازدید5081

نی‌نی سایت: به وضعیتی که در ادامه تشریح می‌شود دقت کنید شاید این داستان زندگی بسیاری از زوج‌های جوان و حتی شما باشد: به تازگی صاحب فرزندی شده‌اید و احتمالا این دومین و حتی سومین فرزند شماست. از زندگی و شرایطی که بر آن حاکم است لذت می‌برید اما نکته‌ای شما و همسرتان را آزاد می‌دهد و آن نظرات متعدد و بعضا ضد و نقیضی است که اطرافیان برای به اصطلاح داشتن جمع خانوادگی بهتر و گرمتر به شما می‌دهند! شما از اینکه دیگران، حتی پدر و مادر خود یا همسرتان درباره جزئیات تربیتی زندگی‌تان نظر بدهند حس خوبی ندارید و مانده‌اید که چگونه این شرایط را مدیریت کنید!

این حکایتی است که بسیاری از والدین و به خصوص زوج‌های جوانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند ردپای آن را در زندگی خود مشاهده می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که لزوما تمام آنچه که از سوی اطرافیان و به خصوص پدر و مادر شما به عنوان والدین کودک مطرح می‌شود صحیح و اصولی نیست و در عین حال می‌توان از دل آنها نکاتی را استخراج کرد که به مدیریت هر چه بهتر محیط خانه کمک می‌کند. در واقع این شما هستید که باید بدون آنکه موجب رنجش خاطر بستگان شده یا روابط خود را با آنها تیره و تار کنید، صحبت‌ها و نظرات آنها را شنیده و در صورتی که فکر می‌کنید برخی از آنها کاربردی است، از آنها استفاده کنید، بی آنکه خللی در روابط شما با آنها ایجاد شود.

درباره دیدگاه خود صحبت کنید
عقیده بر این است که ریشه بسیاری از اختلافات و سوء تفاهمات در صحبت نکردن و عدم بیان نکاتی است که ممکن است خود از آن آگاه باشید اما از دید اطرافیان پنهان باشد. این مقوله در خصوص تربیت کودکان، در حالی که اطرافیان نیز نظرات خاص خود را مطرح می‌کنند به خوبی صدق می‌کند. اگر مشاهده می‌کنید که دوستان و بستگان در هر زمان که وارد خانه شما می‌شوند نظرات خاص تربیتی خود را مطرح می‌کنند باید با آنها در کمال احترام صحبت کرده و با بیان اینکه نظراتشان در جای خود قابل احترام است، این نکته را روشن کنید که شما به عنوان والدین کودک به یک سری اصول اعتقاد دارید و نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید. اتفاقا این نگرش می‌تواند در قبال همسرتان نیز به کار گرفته شود. مثلا اگر فکر می‌کنید نیاز است که به جای دو تکه لباس، سه لباس بر تن نوزاد کنید و همسرتان نظر دیگری می‌دهد، با او در خصوص علتی که فکر می‌کنید منطقی است صحبت کرده تا همسرتان متوجه نظر شما شود.

مانند عسل باشید نه سرکه
هیچگاه منتظر نباشید که تنش و ناراحتی میان شما و بستگان درباره روش‌های تربیتی مد نظرتان بالا گرفته و سپس کاری کنید تا اوضاع به حالت اول بازگردد. در حالی که فکر می‌کنید فاصله ای تا ایجاد چنین تنشی وجود ندارد، میدان را در دست گرفته و با بیان صریح نگرش تربیتی که برای کودکتانتان در نظر گرفته‌اید، از اطرافیان و افراد حاضر در جمع دوستانه بخواهید که حالا آنها درباره نظرات و استراتژی‌های تربیتی شان صحبت کنند. به خاطر داشته باشید که در مقوله تربیت کودکانتان و اینکه چه الگوهای تربیتی را دنبال می‌کنید نباید موجب رنجش خاطر اطرافیان شوید.

همواره نگاه تیزبینانه داشته باشید
ممکن است متوجه شوید که مادر یا پدرتان به عنوان مادربزرگ و پدربزرگ کودک به طور پنهانی نکاتی را به او گوشزد می‌کنند که با استراتژی تربیتی شما منافات داشته باشد. در حالی که ممکن است کودک از آنچه که آنها بیان می‌کنند خشنود شود اما این شما هستید که به عنوان والدین کودک تصمیم نهایی را می‌گیرید. اگر فکر می‌کنید این نظرات پنهانی در روند تربیتی کودک اختلال ایجاد می‌کند ارتباط او با پدربزرگ و مادر بزرگ را برای مدتی کمتر کنید. دقت کنید که این ارتباط نباید قطع شود بلکه در قالب یک نگاه مدیریتی برای مدتی محدودتر شود.

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3945 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14787 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3838 بازدید