2109
هشت آزمایش پزشکی واجب برای خانم‌ها

هشت آزمایش پزشکی واجب برای خانم‌ها

1394/08/24 بازدید759

نی نی سایت"فهرستی از همه نکاتی که باید برای سالم ماندن رعایت کنید بنویسید. بدون شک انجام تمرین‌های ورزشی، داشتن تغذیه مناسب و شاید هم مصرف روزانه ویتامین‌ها در فهرست همه افراد دیده می‌شود. بسیار عالی، اما اگر انجام آزمایش‌های پزشکی در فهرستتان جایی ندارد بدون شک برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید کامل نیست. بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند با ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی سالم همیشه در سلامت کامل به سر می‌برند و دیگر هیچ نیازی به انجام آزمایش‌های پزشکی سالانه ندارند. متاسفانه این باور کاملا اشتباه است. اگر می‌خواهید در سلامت کامل به سر ببرید باید هشت آزمایش زیر را به طور منظم انجام دهید.

آزمایش: پاپ اسمیر
به کی مراجعه کنیم؟ متخصص زنان و زایمان

چرا؟ سرطان دهانه رحم از شایع‌ترین سرطان‏ها در خانم‏ها است. از آنجاییکه سرطان دهانه رحم به آهستگی پیشرفت می‏کند چنانچه خانم‏ها تحت مراقبت‏های منظم و معاینات برنامه‏ ریزی شده قرار بگیرند می‏توان از این سرطان پیشگیری کرد. بررسی سلول‌های رحم هنگام معاینه لگن بهترین روش برای اطمینان حاصل کردن از سلامت رحم است، زیرا تغییرات سلول‌ها ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شود.هر چند وقت یک بار؟ پس از 21سالگی هر خانمی باید هر یک سال در میان یا کمتر غربالگری شود. پس از 30سالگی اگر جزء جمعیت پرخطر نباشید و سه سال متوالی تست طبیعی یعنی منفی داشته باشید می‏توانید فواصل زمان انجام آزمایش را افزایش دهید.

آزمایش: معاینات بالینی پستان
به کی مراجعه کنیم؟ متخصص زنان

چرا؟ سرطان پستان یکی از مهمترین و شایع‏ترین بیماری‏ها در زنان است و دانستن اطلاعات اساسی در این زمینه برای هر خانمی لازم است. خوشبختانه بیشتر توده ‏های پستان سرطانی نیستند و درمان سرطان پستان همیشه به برداشتن پستان منتهی نمی‏شود و در مراحل اولیه بیماری با درمان‏های جدید شانس بهبودی واقعی وجود دارد. سرطان پستان شایع‏ترین علت مرگ زنان در محدوده سنی 35 تا 55 سالگی است.اگر فردی علائمی مانند تغییر در اندازه یا شکل پستان، به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک پستان‏ها، قرمزی وجوش در اطراف نوک پستان، خون‏ریزی یا ترشح از نوک پستان، کشیده شدن پوست پستان، تورم و احساس توده در زیر بغل، زخم پوست پستان، تورم بازو و درد داشته باشد.هر چند وقت یک بار؟ در سی سالگی هر سه سال یک بار معاینه توسط متخصص زنان و پس از چهل سالگی معاینه سالانه توسط متخصص زنان و انجام ماموگرافی و در صورت نیاز سونوگرافی پستان.

آزمایش: معاینه پوست
به کی مراجعه کنیم؟ متخصص پوست

چرا؟ بسیاری از خال‌ها یا لکه‌های مشکوک روی پوست که رشد غیرطبیعی دارند ممکن است بعدا به سرطان پوست ختم شوند. ولی با معاینه دقیق می‌توان از بسیاری از آنها جلوگیری کردهرچند وقت یک بار؟ اگر خال یا لکه‌ای روی پوستتان مشاهده کردید که دارای رشد غیرمعمول است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر از سولاریوم استفاده می‌کنید یا بیش از حد در معرض نور خورشید قرار دارید، اگر پوستتان کک و مک یا خال‌های گوشتی زیادی دارد یا در خانواده تان سابقه سرطان پوست وجود دارد، دو بار در سال به پزشک مراجعه کنید. در غیر اینصورت چکاپ سالانه کافی است.
خبر خوش: متخصصان پوست می توانند ملانوما (سرطان بدخیم پوست) را در مراحل اولیه تشخیص دهند بنابراین احتمال بهبودی بسیار بالا است.

آزمایش: تست شنوایی
به کی مراجعه کنیم؟ متخصص شنوایی‌سنجی یا گوش و حلق و بینی

چرا؟ آخرین پژوهش‌ها نشان داده‌اند کاهش شنوایی مشکل اصلی بیش از 12درصد افراد بیست تا سی ساله است.هر چند وقت یک بار؟ تا 50سالگی هر 10سال یک بار و پس از آن هر سه سال یک بار.

آزمایش: بررسی سیستم ایمنی بدن
به کی مراجعه کنیم؟ به پزشک خانواده یا عمومی


چرا؟ از پزشکتان بخواهید آخرین واکسن‌ها را برایتان تجویز کند حتی واکسن بیماری‌ها که فکر می‌کنید کاملا ریشه‌کن شده‌اند.هر چند وقت یک بار؟ هنگام چکاپ بعدی از پزشکتان بخواهید پرونده واکسیناسیون شما را مجدد بررسی کند. اثر بعضی از واکسن‌ها پس از چند سال کاهش پیدا می‌کنند، بنابراین ممکن است بدن شما در برابر آن بیماری‌ها از مصونیت کمی برخوردار باشد. برای مثال زدن واکسن کزاز هر 10سال یک بار حیاتی است.
 
آزمایش: فشار خون
به کی مراجعه کنیم؟ پزشک خانواده یا عمومی

چرا؟ فشار خون بالا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی یا آسیب‌های کلیوی را افزایش می‌دهد.هر چند وقت یک بار؟ اگر فشار خونتان معمولا 80/120یا پایین‌تر است هر دو سال یک بار ولی اگر فشار خونتان بالا است یا به گفته پزشکتان در معرض خطر ابتلا قرار دارید باید به طور منظم در خانه (با استفاده از دستگاه‌های سنجش فشار خون دیجیتال) فشار خونتان را اندازه بگیرید.
آمار
: تنها در آمریکا از هر هشت زن 20تا44ساله یک نفر به بیماری فشار خون مبتلا است. عواملی مانند مصرف دارو، حاملگی و اضافه وزن می‌توانند در بالا بردن خطر ابتلا موثر باشند.

آزمایش: میزان کلسترول خون
به کی مراجعه کنیم؟ پزشک خانواده یا عمومی

چرا؟ کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. ایده‌آل‌ترین شرایط به شرح زیر است.کلسترول کمتر از mg/dl 200؛ LDL کمتر از mg/dl 100؛ HDL mg/dl60 یا بیشتر و تری‌گلیسیرید کمتر از mg/dl150.هر چند وقت یک بار؟ حداقل هر پنج سال یک بار پس از بیست سالگی.

آزمایش: شاخص توده بدنی یا وزن
به کی مراجعه کنیم؟ پزشک خانواده یا عمومی

چرا؟ اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها را افزایش دهد. پزشک پس از وزن کردن شما می‌تواند شاخص توده بدنی شما (نسبت وزن به قد) را محاسبه کند.هرچند وقت یکبار؟ سالانه. ولی اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید هر هفته خودتان را در خانه وزن کنید و ماهانه به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: همشهری تندرستی

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
7950 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5702 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15043 بازدید