2109
8 خطر پنهان در خانه که نوزاد را تهدید می‌کند

8 خطر پنهان در خانه که نوزاد را تهدید می‌کند

1394/08/20 بازدید5307

نی‌نی سایت: فکر می‌کنید بزرگترین خطرات پنهانی که سلامت نوزاد و کودک و نوپا را در خانه تهدید می‌کند چه مواردی هستند؟ «با مارتین ان سیمنیک» کارشناس ایمنی کودک همراه هستیم تا نکاتی در این زمینه بیاموزیم.

برای اینکه محیط خانه را به فضای ایمن و بی‌خطر برای کودکان خردسال تبدیل کنیم نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده نداریم. در واقع کودک در چنین سن و سالی آنقدر کوچک است که در معرض خطرات جدی قرار نگیرد. او هنوز توانایی وارد کردن وسایل بزرگ به دهان و یا بالارفتن از دیواره گهواره را ندارد. هنوز چند ماهی مانده تا او بتواند خود را به لبه پلکان رسانده و شرایط خطرناکی را رقم بزند. اما خطر همیشه در کمین است و نباید ساده انگارانه به آن نگاه کرد. در زیر نکاتی مطرح شده که بر اساس آن حتی می‌توان پیش از به دنیا آمدن نوزاد، شرایط محیطی درون خانه را برای زندگی بی خطر نوزاد و کوک نوپا مهیا کرد. در اینجا شما را به هشت خطر بالقوه آشنا می‌کنیم که هر لحظه امکان تبدیل شدن به نسخه بالفعل را دارند.

محیط خواب
تقریبا تمام مادران سراسر جهان با مفهوم سندروم SIDS یا همان «مرگ ناگهانی در خواب» آشنا هستند. برای کاستن از خطر بروز چنین سندرومی باید نوزاد را به پشت و بر روی سطح نسبت سفتی خواباند. هیچگاه نباید نوزاد را درحالی که به شکم خوابیده بر روی پوشش‌های نرمی مانند بالشت و نظایر آنها قرار داد. یادتان باشد پوشش یا سطحی که برای گذاشتن نوزاد بر روی آن انتخاب می‌کنید نباید آنقدر سفت باشد که موجب آزار و اذیتش شود و در عین حال نه آنقدر نرم که نوزاد در آن فرو رود. گهواره یا تخت کوچکی که نوزاد در آن قرار دارد را به خوبی بررسی کنید تا شکاف یا فضای خالی در گوشه و کنار آن وجود نداشته باشد.

محل تعویض پوشک نوزاد
وقتی نوزاد را بر روی میز یا سطح مخصوص تعویض پوشک قرار می‌دهید مراقب باشید که حتی برای یک لحظه هم چشم از آن برندارید. حتی نوزادانی که مدت زیادی از به دنیا آمدنشان نگذشته هم راهی برای جمع کردن و یا برهم زدن ساختار میزهای متحرک و معمولا تاشوی مخصوص تعویض پوشک پیدا می‌کنند. به همین دلیل اگر نوزاد را برای لحظاتی به حال خود تنها رها کنید ممکن است هر حادثه ناراحت کننده‌ای روی دهد. در زمان خرید چنین میزهایی توجه کنید که میزی تهیه کنید که دارای نواردهای ایمنی مخصوص باشد. در غیر این صورت باید نوارهای مورد نظر را به میزی که اکنون از آن استفاده می‌کنید اضافه نمایید. در کل توصیه می‌شود پوشک نوزاد را بر روی زمین و درحالی که پوشش مخصوصی زیر او انداخته‌اید عوض کنید تا حداقل خیالتان از سقوط نکردن نوزاد راحت باشد.

حمام بردن نوزاد
فرقی نمی‌کند نوزاد را در چه محیطی می‌شویید، داخل تشت حمام، سینک روشویی و یا نظایر آنها، نکته مهم این است که در حین حمام بردن نوزاد حتی نباید برای یک ثانیه چشم از او بردارید. اگر تلفن زنگ می‌زند، بعدا می‎‌توانید تماس از دست رفته را پاسخ دهید. نشاندن نوزاد بر روی صندلی ایمنی حمام اگرچه ظاهرا جایی برای نگرانی باقی نمی‌گذارد اما همواره باید جانب احتیاط را رعایت کنید. بارها دیده شده که نوزادان از روی صندلی سقوط کرده و دچار جراحت شده‌اند.

وسایل سنگین و شکستنی
وسایلی نظیر تابلو، قاب و مجسمه‌های سرامیکی را از میز مخصوص تعویض پوشک یا گهواره نوزاد دور کنید. بدین ترتیب شانس وارد آمدن جراحت به نوزاد درصورت سقوط احتمالی این وسایل به حداقل می‌رسد.

قرار دادن تخت نوزاد در محل خطرناک
یک اشتباه بزرگ که اکثر والدین مرتکب آن می‌شوند: قرار دادن تخت نوزاد در نزدیکی پنجره‌ها، کرکره پنجره و حتی آویزان کردن وسایل سرگرم کننده و تزئینی از سقف و بالای تخت. تمامی این کارها خطرات بالقوه‌ای برای سلامت نوزاد به همراه دارد.

وسایل ناپایدار
وسایل و دستگاه‌های نظیر تلوزیون های مسطح (LCD) هر لحظه امکان سقوط دارند، به ویژه در مناطقی که همواره احتمال وقوع زمین لرزه وجود دارد. همچنین باید مراقب سایر کودکان مشغول بازی در خانه بود که ناخواسته آسیبی به نوزاد وارد نکنند.

سقوط نوزاد از آغوش
درآغوش گرفتن نوزاد اگرچه کاری لذت بخش است اما باید مراقب بود زیرا در زمانی که نوزاد را حمل می‌کنید هر لحظه امکان سقوطش وجود دارد. برای اینکه احتمال وقوع چنین حادثه‌ای را به حداقل برسانید، جدای از اینکه همواره باید نوزاد را محکم و با اطمینان در آغوش بگیرید به نکاتی نظیر روشنایی محیط خانه در شب هنگام، حرکت بر روی قالیچه و فرش و رعایت فاصله در حین عبور از چارچوب در نیز توجه کنید.

آتش
توصیه می‌شود که حسگرهای دود در خانه و به خصوص اتاق خواب نوزاد نصب شود. همچنین بهتر است حسگر مونوکسید کربن (که گازی بی بو اما مرگ آور است) نیز در محیط داخلی خانه نصب شود. 

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7399 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5386 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15000 بازدید