2709
حقایقی درباره نیاز کودکان به مولتی ویتامین‌ها

حقایقی درباره نیاز کودکان به مولتی ویتامین‌ها

1394/08/16 بازدید7152

نی‌نی سایت: مصرف ویتامین توسط کودک می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد و به همین دلیل تقریبا کمتر والدینی پیدا می‌شود که نگرانی یا سؤالی درباره میزان مصرف معقول مکمل‌های ویتامینی در رژیم غذایی کودکشان نداشته باشند. در این مقاله حقایق خواندنی درباره گنجاندن مکمل‌های ویتامینی در رژیم غذایی کودکان ارایه شده است.

نکته جالب توجه این است که کارشناسان درباره لزوم مصرف مکمل‌های غذایی یا معدنی از سوی تمام کودکان اتفاق نظر ندارند. به عنوان مثال آکادمی طب اطفال آمریکا توصیه می‌کند که تنها در صورت تجویز متخصص اطفال، مکمل‌های ویتامینی در رژیم غذایی کودکان لحاظ شود. محققان این آکادمی معتقدند که اکثر کودکان در سراسر جهان اصولا به این دسته از مکمل‌ها نیازی ندارند زیرا تقریبا تمام غذاهایی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد حاوی مجموعه ویتامین‌های مورد نیاز آنهاست. به عبارت دیگر این آکادمی تأکید دارد که مصرف مکمل‌های ویتامینی و معدنی تا زمانی که فراتر از میزان تعیین شده نباشد خطری برای سلامت کودک به همراه ندارند.

اما کم نیستند شمار کارشناسانی که معتقدند مصرف این دسته از مکمل‌ها آن هم به طور روزانه، اقدامی مؤثر برای جبران کمبودهای غذایی در رژیم غذایی کودکان محسوب می‌شود.

اکثر کارشناسان تغذیه کودکان معتقدند که:

تا زمانی که مصرف ویتامین ها و مواد معدنی از حد مجاز و تعیین شده تجاور نکند هیچ خطری متوجه سلامتی کودک نمی‌شود.

برخی کودکان – نظیر آنهایی که معمولا گیاه خواری می‌کنند یا نسبت به برخی مواد غذایی حساسیت دارند – احتمالا به مکمل‌های ویتامینی به طور روزانه نیاز دارند تا کمبودهای احتمالیشان جبران شود.

مکمل‌ها جایگزین غذای کامل محسوب نمی‌شوند و از آن گذشته نباید از آنها برای کمرنگ نشان دادن خطرات نهفته در رژیم‌های غذایی نامناسب بهره گرفت. اگر مطمئن شده‌اید که کودکتان به خوبی غذا نمی‌خورد همزمان باید مکمل‌های ویتامینی یا همان مولتی ویتامین‌ها در رژیم غذایی او لحاظ شده و در عین حال او را ترغیب کرد که مانند گذشته از تمام گروه‌های غذایی استفاده کند.

اگر کودکتان به خوبی غذا نمی‌خورد و یا رژیم غذایی مناسبی ندارد، استفاده از مکمل‌های ویتامینی برای مدت زمانی کوتاه جهت جبران این کمبود تأثیرگذار است. بدین ترتیب والدین تاحدودی امنیت خاطر پیدا کرده و در عین حال تلاش می‌کنند تا کودکشان بار دیگر رژیم غذایی کاملی داشته باشد.

و حالا پرسش مهم دیگر: چه نوع ویتامین‌های را باید به کودک داد؟
به طور کلی یک اصل پذیرفته شده درخصوص لحاظ کردن ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی در رژیم غذایی کودکان وجود دارد و آن اینکه چنین اقدامی تنها در صورت نیاز باید انجام شود. این نگرش هیچ تفاوتی درخصوص نوع ویتامین و مواد معدنی مورد نظر ندارد، یعنی چه مایع باشد و یا قرص جویدنی. به طور مثال اگر کودک شما معمولا گیاه‌خواری می‌کند باید مطمئن شوید که در رژیم غذایی او مکمل‌های ویتامین B12 و D لحاظ شده باشد. همچنین در این رژیم باید ریبفلاوین و کلسیم هم در نظر گرفته شود. اگر تشخیص داده شود که کودک دچار کم خونی است، استفاده از مکمل آهن ضروری خواهد بود.

با توجه به اینکه کودکان زیر چهار سال هنوز نمی‌توانند به خوبی مواد غذایی را بجوند، بهتر است به آنها ویتامین های مایع داده شود.
ازآنجاکه معمولا کودکان به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند، توصیه می‌شود که در رژیم غذایی روزانه کودکان به میزان مجاز از این ویتامین در نظر گرفته شود. همچنین به این واقعیت توجه داشته باشید که چون این نوع مکمل‌ها به طور صد در صد حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی درج شده بر روی آنها نیستند، حتما باید به تکمیل میزان مورد نیاز از طریق مصرف مواد غذایی مختلف توجه داشت.

ممکن است کودکتان به هر دلیلی شیر کافی نخورده و یا از لبنیات به میزان مناسب استفاده نکند. در این صورت توصیه می‌شود از منابع دیگری نظیر آب مرکبات که غنی از کلسیم شده است استفاده گردد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها