2109
زوجین در طول شبانه‌روز 20 دقیقه با هم مکالمه می‌کنند

زوجین در طول شبانه‌روز 20 دقیقه با هم مکالمه می‌کنند

1394/08/16 بازدید472

نی نی سایت: قدیما که تکنولوژی چندان رویی از پیشرفت را ندیده بود و ارتباطات بسیار ساده، صمیمانه و بی آلایش بود، خانواده‌ها زمان بیشتری را در کنار یکدیگر صرف می‌کردند و از حال و روز هم بیشتر خبر داشتند. دور یک سفره می‌نشستند و روزهای مهم و قشنگ زندگی را در کنار هم جشن می‌گرفتند و برای هم خاطره های به یاد ماندنی و زیبا به یادگار می‌گذاشتند اما امروز که تکنولوژی و ارتباطات روز به روز پیشرفت می‌کند، افراد در کمترین زمان با هم ارتباط برقرار می‌کنند و نوع ارتباطات تغییر یافته است، به گونه‌ای که بیشتر زمان افراد در فضای مجازی سپری می‌شود و اعضای خانواده زمان کمتری را برای هم اختصاص می‌دهند تا جایی که میزان مطالعه زوجین در طول یک شبانه روز به کمتر از 20 دقیقه رسیده است که این احتمال رسیدن آن‌ها به طلاق عاطفی را چندین برابر کرده است و موجبات نگرانی را برای ما فراهم کرده است.
 
دکتر علی باجلان روانشناس خانواده در خصوص موضوع مکالمات روزانه زوجین گفت: زوجین باید در طول شبانه روز یک زمان مشخصی را برای گفت‌وگو با یکدیگر اختصاص دهند و در آن زمان درباره راهکارهایی که می‌تواند در بهبود ارتباط آن‌ها با یکدیگر مؤثر باشد، صحبت کنند و درباره نیازها، خواسته‌ها و توقعات خود به یکدیگر بگویند و از پرداختن به مسائل مرتبط با دیگران و خارج از رابطه خود بپرهیزند.
 
میزان گفت‌وگوی زوجین در طول روز یک فاجعه است!

این روانشناس خانواده در خصوص موضوعی که امروزه محتوای گفت‌وگوی زوجین را شامل می‌شود، عنوان کرد: امروزه اکثر زمان مطالعه زوجین به کنترل کردن یکدیگر و شک و تردید نسبت به یکدیگر می‌گذرد که این نوع صحبت‌ها نمی‌تواند اثربخش و مفید باشد و مشکلی را حل نمی‌کند. آمار و ارقامی که درباره میزان مطالعه زوجین گفته می‌شود، یک فاجعه است، اما اگر همین زمان فقط به صحبت کردن درباره خود و رابطه باشد، جای امیدواری دارد.
 
آتشی که عشق همسران را خاموش می کند!
این صاحب نظر در خصوص تأثیر مطالعات زوجین در خارج از منزل بر روی رابطه آن‌ها تصریح کرد: ارتباط و صحبت زوجین در زمانی که خارج از منزل و یا محل کار هستند، می‌تواند بر صمیمیت ارتباط آن‌ها در منزل نیز مؤثر باشد اما در زندگی‌های امروز آن قدر درگیر فضای مجازی و مشکلات زندگی شده‌ایم که یکدیگر را فراموش کرده‌ایم.
 
آب که از سر گذشت، چه یک وجب، چه چند وجب

وی در ادامه گفت: عموماً افراد در دوران نامزدی ارتباط خوبی با یکدیگر دارند و زمان زیادی را برای صحبت کردن با یکدیگر صرف می‌کنند اما همین که ازدواج می‌کنند و فکر می‌کنند که یکدیگر را به خوبی می‌شناسند، دیگر نیازی به صحبت کردن و وقت گذراندن با هم ندارند. این تصوری کاملاً اشتباه است بلکه باید افراد همان ارتباط را پس از ازدواج نیز حفظ کنند.
 
سیاه چاله‌ای که زوجین را به دام می‌اندازد
باجلان در خصوص تأثیر فضای مجازی بر ارتباطات زوجین بیان کرد: فضای مجازی موجب سرگرمی افراد شده تا جایی که دیگر هوش و حواس مردم به زندگی نیست؛ از طرفی وقتی رابطه‌ها به سردی می‌رود و مقام محتوای مطالعات زوجین تهدید، تحقیر و تهمت شود و هر بار صحبت‌های آن‌ها به دعوا ختم شود، افراد برای فرار از این موقعیت و تخلیه خود باز روی به فضا مجازی می‌آورند. باید افراد شیوه صحیح صحبت کردن با یکدیگر را بیاموزند تا بتوانند نتایج مناسبی را از گفت‌وگو با یکدیگر به دست آورند. در غیر این صورت، به تدریج نشانه‌های طلاق عاطفی در زندگی آن‌ها بروز می‌کند و متأسفانه گاهی به جدایی زوجین منجر می‌شود.
 
دست آخر، موسی به دین خود، عیسی به دین خود
این صاحب نظر با اشاره به نشانه‌های طلاق عاطفی گفت: از نشانه‌های طلاق عاطفی این است که زوجین روزهای مهم زندگی را فراموش می‌کنند و اغلب مطالعات آن‌ها به مشاجره ختم می‌شود و اختلاف نظرهای حل نشده همچنان حل نشده باقی می‌ماند و کار به جایی می‌رسد که هر کدام به سویی می‌روند و زندگی خود را دارند. مقام اولویت‌های آن‌ها انفرادی می‌شود، به تنهایی به مسافرت و مهمانی می‌روند و رفته رفته میزان ارتباطات آن‌ها کمتر می‌شود و گاهی با درگیر کردن فرزندان در روابط خود تیم تشکیل می‌دهند؛ بنابراین مطالعه زوجین در طول شبانه روز اگرچه خیلی ساده و سطحی به نظر می‌آید اما تأثیرات عمقی در زندگی و روابط آن‌ها دارد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها