2109
 تآثیرات اجتماعی سوءتغدیه برآینده کودکان

تآثیرات اجتماعی سوءتغدیه برآینده کودکان

1394/08/11 بازدید243

نی نی سایت:رشد و شکوفایی خلاقیت فردی و به تبع آن رشد جامعوی افراد در گرو استفاده بهینه از این سه پیش شرط اساسی در زندگی است. از بدو تولد انسانها ،مهمترین عاملی که در پرورش صحیح کودک نقش اساسی دارد توجه به مسائل فیزیولوژیکی است. فیزیولژیک یک کودک را نوع تغذیه و نحوه خواب او تشکیل می‌دهد و رفته رفته نقش مسائل محیطی در شکل دهی به سرشت و شخصیت او پررنگ می‌شود.نیاز انسانها به خوراک از ابتدایی ترین مسائلی است که انسانها با آن روبرو بوده و چگونگی آن نقش مهمی در موفقیت و عدم موفقیت در زندگی آینده آنها دارد.
شاید اینگونه به نظر برسد که تغذیه تنها مربوط به تقویت بعد جسمانی افراد است، درحالیکه تحقیقات ثابت کرده است که تغذیه انسان ارتباط مستقیمی با زندگی اجتماعی او در آینده داشته وتآثیرات عمیقی برنحوه ارتباطات اجتماعی افراد یک جامعه می‌گذارد.

کج خلقی و رفتارهای تهاجمی پیامد سوء تغذیه کودک
صمیم شرافت کارشناس مسائل اجتماعی در اینباره می‌گوید: در ارتباط با تأثیرات اجتماعی که سوء تغذیه در آینده کودک برجای خواهد گذاشت سه بعد اساسی در زندگی باید مد نظر قرار بگیرد: بعد بیولوژیکی که تأثیر خود را بر وضعیت جسمانی اعم از هوش و فیزیک فردی بجای می‌گذارد، بعد دوم بعد روانشناختی است که با تغذیه نامناسب باعث ایجاد تغییرات نامطلوب در روان کودک خواهد شد و تجربه ثابت کرده است که تغذیه نامناسب باعث بروز رفتارهای تهاجمی و کج خلقی در افراد خواهد شد و مسلما کمبودهای روانی در زندگی اجتماعی افراد تاثیر مستقیمی خواهد داشت .
از منظر سوم که همان بعد جامعه شناختی است ،افراد یکه در کودکی سوءتغذیه داشته‌اند ،قطعا در آینده با افت تحصیلی مواجه خواهند شد و این افت تحصیلی موجب طرد شدن فرد از مجامع علمی خواهد شد که به دنبال آن امکان جذب فرد به گروههای پرخطر را افزایش می‌دهد زیرا زمانیکه فرد از جمع دوستانی که درصدد علم و دانش هستند طرد شود قطعا قدم به جمعی خواهد گذاشت که ارزشهایی فارغ از کسب علم و دانش در بین آنها رواج دارد و این مسآله پیامدهای نامطلوبی را به همراه خواهد داشت.

تأثیرات درازمدت سوء تغذیه
شرافت افزود:آنچه مسلم است این است که بررسی اثرات اجتماعی سوءتغذیه کودکان در درازمدت قابل بررسی است و در کوتاه مدت آنچه قابل شناسایی است.نشانگرجنبه‌های بیولوژیکی سوءتغذیه است ومتأسفانه اغلب خانواده‌ها غافل از اثرات مخرب این کمبود های تغذیه ای، بر زندگی اجتماعی کودکان خود هستند.
بطور مثال افرادی که در کودکی دچار سوءتغذیه می‌شوند در بزرگسالی به دنبال عقب ماندگی دررشد جسمی و هوشی خود دچار کمبود اعتماد به نفس خواهند شد و این کمبود باعث می‌شود،ادرک درستی از شخصیت خود نداشته باشند و برای خود ارزشی قائل نباشند این امر سبب می‌شود در تمام مراحل ،خود را نفر اول در زندگی اجتماعی ندانند و باعث از دست رفتن موقعیتهای شغلی ومانع کسب جایگاه‌های اجتماعی در طول زندگی شوند. درنتیجه این افراد مجدد از یک منظر دیگر طرد شده و همواره با کابوس این طرشدگی مواجه هستند.

کمبود نیروی متخصص
شرافت ضمن بیان این نکته که تأثیر سوءتغذیه در بعد اجتماعی تنها یک تأثیر فردی نیست و بر کل یک جامعه اثرات نامطلوب خواهد گذاشت گفت: جامعه‌ای که افراد آن دچار سوءتغذیه بوده و درمعرض پیامدهای نامطلوب آن قرار دارند، قطعا در درازمدت با عدم توسعه یافتگی و رشد اجتماعی مواجه خواهند گشت ؛زیرا یکی از عناصر موثر در رشد جوامع ،منابع انسانی است و زمانیکه منابع انسانی دچار سوءتغذیه باشد ، در دستیابی به سطوح بالای تحصیلی عاجز می‌شود و قادر به تأثیرگذاری موثر در پیشرفت اجتماعی نخواهد بود. در این حالت مشاغل انتخابی افراد بیشتر یدی و ابتدایی است و نیروی متخصص وجود نخواهد داشت و رفته به رفته این عوامل بر روی وضعیت اقتصادی جوامع اثر گذاشته و فقر و بیکاری افزایش می‌یابد .فشار اقتصادی موجب افزایش رفتارهای بزهکارانه . رواج خشونت در جامعه خواهد شد و نهایتا جامعه‌ای که از این دو منظر«اقتصادی و اجتماعی» قادر به پیشرفت نباشد،جامعه‌ای شکست خورده خواهد بود . بنابراین سوءتغذیه عاملی است که بیش از آنچه به نظر می‌رسد قادر به تخریب حیات جسمی و اجتماعی افراد است.

منبع:پارسینه

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها