2109
زنگ‌ها برای ورزش کودکان به صدا در می‌آیند!

زنگ‌ها برای ورزش کودکان به صدا در می‌آیند!

1394/08/03 بازدید2233

نی‌نی سایت: در سال‌های گذشته، کمتر بچه‌ای پیدا می‌شد که در کوچه و خیابان و پارک به همراه همسالان خود مشغول بازی و تحرک نباشد و به نوعی با این جنب و جوش‌ها، انرژی کودکانه خود را تخلیه می‌کرد ولی امروزه حتی عصرهای تابستان هم کمتر می‌توان شاهد بازی کودکان در محیط‌های بازی بود. در حال حاضر، اغلب بچه‌ها بازی‌های متنوع رایانه‌ای را به بازی با دوستان و هم سالان خود ترجیح می‌دهند. این مسئله علاوه بر اینکه باعث انزوای کودکان می‌شود، آنها را بی تحرک و تنبل بار می‌آورد. بازگشایی مجدد مدارس و حضور در مدرسه می‌تواند فرصت مغتنمی برای دانش آموزان باشد تا با ورزش و فعالیت بدنی از رخوت خارج شده و تنبلی و بی تحرکی را کنار بگذارند.

آمارهای جهانی حاکی از آن است که اضافه وزن و چاقی در میان قشر دانش آموزی رو به افزایش بوده و این مسئله به کم تحرکی و گاه بی تحرکی آنها برمی‌گردد. حدود 16 درصد از دانش آموزان امریکایی بین 6 تا 19 ساله دچار اضافه وزن هستند و همین مسئله، اهمیت و نیاز ورزش و تحرک بیشتر را نشان می‌دهد. محققان توصیه می‌کنند تا دانش آموزان روزانه حدود یک ساعت فعالیت بدنی داشته و تنها 6 تا 8 درصد از آنها این مسئله را رعایت می‌کنند. انجمن قلب امریکا در اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که مدرسه نباید تنها جایی باشد که کودکان به فعالیت و ورزش می‌پردازند بلکه آنها همواره باید ترغیب شوند تا در ساعاتی که دور از مدرسه هستند نیز فعالیت بدنی داشته باشند. در این میان، مسئولان مدارس نقش تعیین کننده‌ای در افزایش این انگیزه دارند. آنها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تمامی دانش آموزان علاوه بر فعالیت‌های فوق برنامه و زنگ ورزش  روزانه حداقل به مدت 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند. این برنامه ریزی‌ها باید طوری تنظیم شود که دانش آموزان را آموزش داده و مهارت های لازم ورزشی را در اختیار آنها قرار دهند تا برای فعالیت‌های جسمانی آینده نیز آماده شوند. شواهد حاکی از آن است که بسیاری از دانش آموزان در سال های بعد به تبعیت از ورزش مدارس در رشته‌های ورزشی به طور حرفه‌ای فعالیت کرده و حتی در برخی رشته‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و مقام های ارزشمندی را کسب می‌کنند.

محققان اروپایی با بررسی و سنجش میزان دانش آموزان دانمارکی، استونیایی، پرتغالی  در مدارس توانستند احتمال ابتلای آنها را به بیماری‌های قلبی شناسایی کنند. مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که فعالیت جسمانی باعث ایجاد برخی تغییرات بیولوژیکی در بدن شده و پیوند سلول‌های مغزی را با یکدیگر افزایش می‌دهد. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد، این ارتباط بین سلولی ضروری است و ارتباط سلولی برقرار شده باعث افزایش توانایی مغز در حل چالش‌های پیش رو می‌شود. محققان در مطالعات خود، از فعالیت‌های جسمانی و ورزشی منظم به عنوان بخش گمشده موفقیت‌های تحصیلی نام می برند که مهارت‌های تمرکزی و فعالیت‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

سالانه تعداد بیشماری از نوجوانان امریکایی دست به خودکشی می‌زنند و این موضوع در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، ورزش و فعالیت جسمانی به عنوان داروی ضد افسردگی عمل کرده و می‌تواند بسیاری از خودکشی‌ها را که بیشتر به دلیل بروز افسردگی در افراد ایجاد می‌شود را کاهش دهد. در این میان، ورزش به طور اختیاری و با میل و رغبت از اهمیت بیشتری برخوردار است به طوری که باعث افزایش انگیزه و شادابی می‌شود در حالی که ورزش اجباری تنها باعث خستگی و ضعف شده و هیچ مزیتی برای بدن به همراه ندارد.

ورزش و عملکرد تحصیلی
کودکان و دانش آموزان ورزشکار به طور منظم‌تر سر کلاس‌ها حضور یافته و  نمرات بالاتری نسبت به هم سن و سالان خود کسب کرده و معلمان و مسئولان مدرسه و نیز خود آنها رضایت بیشتری از عملکردشان دارند. تگزاس یکی از 12 ایالت امریکا به شمار می‌رود که بالاترین آمار چاقی را به خود اختصاص داده است. دولت فدرال امریکا با اختصاص 2 میلیون دلار به بخش ورزش مدارس، تجهیزات لازم برای ورزش دانش آموزان را فراهم نموده و از این طریق علاوه بر رواج ورزش در میان مدارس این ایالت، تغذیه سالم را نیز بین آنها گسترش داده است. از این رو، فعالیت جسمانی و ورزش پیش از حضور در کلاس درس از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باعث تقویت سیستم عصبی و مغزی شده و قدرت یادگیری را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. با ورزش کردن، بدن هورمون‌هایی را موسوم به «آندورفین» ترشح می‌کند که باعث ایجاد احساس سرخوشی و شادابی در انسان به خصوص کودکان می‌شود. در واقع، از این روش می‌توان به عنوان نوعی کاهنده استرس و افزایش دهنده تمرکز نام برد. علاوه بر ورزش صبحگاهی، فعالیت بدنی عصرها نیز می‌تواند کالری و قندهای مصرفی در وعده نهار را بسوزاند و باعث پرانرژی تر شدن کودکان و یادگیری بهتر آنها شده و حافظه را نیز تقویت کند.

محققان معتقدند، انجام حرکات ورزشی 3 تا 5 روز در هفته و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه می‌تواند اثرات مثبتی بر جسم و ذهن داشته باشد. بنا به  گزارشات این بررسی، مسئولان مدارس می‌توانند طوری برنامه‌ریزی کنند که دانش آموزان هر روز صبح پیش از شروع کلاس‌ها حدودا 20 دقیقه ورزش صبحگاهی انجام دهند تا هم از تمرکز بیشتری برخوردار شوند و هم در گذر زمان جسم سالم‌تری داشته باشند. علاوه بر این، ورزش در مدارس بر رفتار دانش آموزان اثر مثبت داشته و از این رو تمرکز بهتری را به آنها می‌بخشد تا در فعالیت‌های گروهی و کلاسی حضور بیشتری داشته باشند.  آمارها حکایت از آن دارد که تنها 42 درصد از کودکان 6 تا 11 ساله و 8 درصد از نوجوانان 12 تا 19 ساله به مدت 60 دقیقه در طول روز ورزش می‌کنند. از سوی دیگر، شرکت دانش آموزان در ورزش مدارس استعدادهای نهفته آنها را شکوفا کرده و به نوعی سکوی پرشی محسوب می‌شود تا کودکان در آینده بتوانند به سمت رشته‌های ورزشی مورد علاقه شان راهنمایی شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16325 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2740 بازدید