2109
تصویربرداری با اشعهٔ ایکس در حاملگی عموماً بی‌خطر است

تصویربرداری با اشعهٔ ایکس در حاملگی عموماً بی‌خطر است

1394/07/13 بازدید338

نی نی سایت: دکتر متسون، جراح ارتوپد از دانشگاه توماس جفرسون و از دست‌اندرکاران اصلی گزارش جدید، می‌گوید: «اگرچه برای حفاظت جنین از پرتوتابی باید احتیاط به عمل آورد، اکثر مطالعات تشخیصی عموماً ایمن هستند و مقدار پرتوی گزارش شده در این مطالعات همگی کمتر از حد خطرناک هستند.»
متسون و همکارانش در یک نشست خبری گفتند که حدود 5 تا 8 درصد خانم‌های حامله دچار صدمات ناشی از حادثه مثل شکستگی استخوان و پارگی عضله می‌شوند. تصادفات رانندگی علت اصلی هستند و پزشکان معمولاً تصویربرداری درخواست می‌کنند تا این آسیب‌ها را ارزیابی کنند.

اما برخی خانم‌های حامله و پزشکانشان نگران این هستند که این تصویربرداری‌ها به نوزادان آن‌ها آسیب برساند.با این حال، تشخیص درست و درمان آسیب‌های حادثه‌ای مهم است چراکه آن‌ها عامل اصلی مرگ نامرتبط به حاملگی در بین خانم‌های حامله هستند.سونوگرافی و ام آر آی هیچ خطری برای جنین ایجاد نمی‌کنند و برای خانم‌های حامله کاملاً ایمن هستند.
عکس‌برداری با اشعهٔ ایکس از اندام‌ها و ستون فقرات، جنین را در معرض مقدار پرتوی کمی قرار می‌دهد. اما بنابر گفتهٔ محققان سی تی اسکنِ لگن، جنین را در معرض پرتوی بیشتری قرار می‌دهد و در انجام آن باید احتیاط بسیار بیشتری به خرج داد.

به خوبی می‌دانیم که مقادیر زیاد تابش پرتو می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب بزند. با این حال، در کل، خطر آسیب دیدن از تصویربرداری پزشکی به دز اشعه و سن جنین بستگی دارد.متسون و همکارانش در نشست خبری چنین نتیجه گیری کردند: «اگر بیماری به تصویربرداری‌های متعدد و تابش مکرر پرتو نیاز داشت، مشاوره با یک پزشک واجد شرایط برای تخمین دز ایمن برای جنین الزامی است.»

منبع:سلامانه

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8879 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6428 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15123 بازدید