2109
چگونه می‌توان قانونی سقط جنین کرد؟

چگونه می‌توان قانونی سقط جنین کرد؟

1394/07/12 بازدید4468

نی‌نی سایت: دکتر امیرسامان سیفی، متخصص ژنتیک - اگر تا قبل از چهارماهگی بارداری تشخیص داده شود که جنین مشکل ژنتیکی یا معلولیت دارد، با رضایت مادر مجوز قانونی ختم حاملگی صادر می‌شود.

بد نیست بدانید تقریبا 2 درصد نوزادانی که متولد می‌شوند مشکل ژنتیکی مادرزادی دارند. مادرزادی نه به این معنی که مادر مشکل یا بیماری داشته که به نوزاد منتقل کرده بلکه بدین معناست که نوزاد از بدو تولد دچار مشکلاتی است که نهایتاً منجر به اختلال و معلولیت در زندگی طبیعی او می‌شودالبته این آمار در برخی موارد بسته به میزان ازدواج فامیلی تا 5 درصد هم افزایش می‌یابد زیرا شایع‌ترین علت بیماری‌های ژنتیک در تولد نوزادان ازدواج‌های فامیلی با افرادی مانند پسرخاله/دخترخاله، پسر عمو/ دختر عمو، دخترعمه /پسر دایی، دختر دایی/پسر عمه است. حتی تفکر غلطی که در جامعه ما رایج است این است که افراد فکر می‌کنند فقط در ازدواج با خانواده پدری مانند پسر عمو /دخترعمو مشکل ژنتیکی به وجود می‌آید در صورتی که نسبت خطر ازدواج فامیلی از هر دو سو به یک اندازه است؛ مگر در مواردی که یک بیماری در یک طرف شیوع داشته باشد که در آن صورت خطر آن هم بیشتر می‌شود. 

 

در این میان مشاوره قبل از بارداری، غربالگری مادران در 3 ماهه اول بارداری و غربالگری نوزاد هنگام تولد و تشخیص به موقع بسیار مفید است. به عنوان مثال اگر نوزاد مشکل متابولیک گوارش داشته باشد نباید از شیر مادر بخورد چرا که با خوردن شیر مادر بیماری آغاز می‌شود بلکه باید با خوردن شیر مخصوص در‌مان شود. غربالگری در اوایل بارداری هم بسیار موثر است چرا که اگر تشخیص داده شود که جنین دارای مشکل ژنتیکی یا معلولیتی است که بعدها مادر در نگهداری او دچار رنج می‌شود، طبق مصوبه 2 سال اخیر مجلس شورای اسلامی‌و بارضایت مادر تا از قبل از 4 ماهگی مجوز قانونی برای ختم حاملگی داده می‌شود.

باید بدانید مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، به تمام معلولیت‌های ژنتیکی که موجب عسر و حرج مادر بعد از تولد مادر شود به شرط درخواست و رضایت مادر تا قبل از 4 ماهگی این مجوز داده می‌شود. این در حالی است که برای سقط جنین نیازی به حضور پدر نیست و حضور و رضایت مادر به تنهایی می‌تواند برای صدور مجوز سقط کافی باشد. به عبارتی مطابق قوانین اگر بارداری برای مادری خطر جانی به همراه داشته باشد او می‌تواند جنین خود را سقط کند. همچنین معلولیت ذهنی و ناقص الخلقه بودن جنین به نحوی که نگهداری آن مادر را به دشواری بیندازد، از دیگر مواردی است که می‌تواند مجوزی برای سقط جنین باشد. در همه این موارد و چنانچه کمتر از چهار ماه از شکل‌گیری جنین گذشته باشد، مادر می‌تواند از پزشکی قانونی برای مجوز سقط درخواست بکند و سه پزشک متخصص در این باره تصمیم می‌گیرند. به جز این سقط جنین در قوانین ایران جرم محسوب می‌شود، سقط در موارد بارداری ناخواسته یا بارداری خارج از ازدواج پذیرفته نیست و کسانی که به آن اقدام کنند با مجازات‌های حبس، پرداخت جریمه نقدی یا دیه و حتی قصاص روبرو می‌شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8933 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6477 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15138 بازدید