2109
تأثیر عاطفی تغذیه از شیر مادر بر نوزاد

تأثیر عاطفی تغذیه از شیر مادر بر نوزاد

1394/07/05 بازدید1673

نی‌نی سایت: وقتی نوزاد از شیر مادر می‌خورد گرسنگی خود را به بهترین شیوه ممکن برطرف می‌کند و در سمت مقابل مادر نیز از شوق ناشی از آرامش نوزادش سرشار از احساس می‌شود. در واقع استفاده از شیر مادر به عنوان غذای اصلی نوزاد، معادله‌ای زیباست که سود آن به هر دو طرف می‌رسد. از این رو به مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند توصیه می‌شود از این فرصت ناب کمال استفاده را ببرند.
در ماه‌های نخست تولد نوزاد تغذیه او با شیر مادر و یا شیرهای جایگزین تنها راه مناسب جهت تأمین غذایی نوزاد محسوب می‌شود. به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که در چند ماه نخست، از غذاهای دیگر که معمولا حاوی ترکیبات و مواد سفتی برای سیستم هاضمه نوزاد هستند استفاده شود.
وقتی به نوزاد شیر می‌دهید باید از نظر روحی و روانی آمادگی کامل داشته باشید. اینکه از شیر دادن به نوزاد لذت ببرید شرط مهمی در ایجاد ارتباط عاطفی مستحکم میان شما و نوزادتان است.
برای شیر دادن به نوزاد باید مکان مناسبی را در نظر بگیرید. نباید در جایی بنشینید که نوز مستقیم آفتاب بر صورت نوزاد یا حتی خودتان بتابد. این کار در فرآیند شیر خوردن نوزاد اختلال ایجاد می‌کند.
سعی کنید در حین شیر دادن به نوزاد به خاطرات خوب گذشته، روزهای آینده و ایده‌های خاصی که برای بزرگ کردن فرزندتان در سر دارید فکر کنید. در کل توصیه می‌شود حین شیر دادن به نوزاد افکار خود را بر روی رویدادها و خاطرات مثبت و نشاط بخش متمرکز کنید. شیر دادن زمانی برای لذت بردن مادر و نوزاد از بودن در کنار یکدیگر است و نه صرفا انجام یک وظیفه.
وقتی تصمیم به شیر دادن به نوزاد می‌گیرید کمی آب آشامیدنی و کتاب در کنار خود داشته باشید. با گذاشتن بالشتی کوچک در پشت، محل نشستن خود را مناسب آن وضعیتی کنید که دلتان نمی‌خواهد آن را از دست دهید. حین شیر دادن به نوزاد معمولا احساس تشنگی به سراغ مادر می‌آید. نوشیدن آب در این لحظات بر آرامش مادر می‌افزاید. نوزادی که تازه به دنیا آمده تقریبا کاری جز شیر خوردن از سینه مادر ندارد و این کاملا طبیعی است. نوزاد بر اساس یک حالت کاملا طبیعی بیش از میزانی که علاقه داشته باشد از سینه مادر شیر نمی‌خورد. این علاقه ریشه در نیاز طبیعی نوزاد به میزان مواد مغذی مورد نیاز بدنش است.

 

 

بهترین مدل شیر دادن به نوزاد
اگر با شیشه از شیر خود به نوزاد می‌دهید، او را در آغوش نگاه داشته و در همین حال با تو صحبت کنید. هیچ گاه نوزاد را بر روی زمین نخوابانید. او نیاز دارد که همواره در آغوش شما باشد. پس با این تصور که شیشه شیر را در دستانش قرار داده‌اید و او خود به تنهایی شیر می‌خورد، نوزاد را به حال خود رها نکنید. شیر دادن به نوزاد با استفاده از شیشه در حالی که بر روی دو پای به هم جفت شده مادر خوابیده است یکی از روش‌های متداول و مناسب شیردهی است. در این وضعیت نوزاد و مادر بارها و بارها یکدیگر را نظاره می‌کنند. در این حالت ارتباطات عاطفی نوزاد و مادر بیشتر و بیشتر می‌شود.

آروغ زدن نوزاد
وقتی نوزاد شیر می‌خورد، تنها شیر نمی‌خورد بلکه مقدار کمی هوا نیز به همراه شیر وارد سیستم گوارش او می‌شود. این اتفاق به دلیل کامل نبودن مدل شیرخوردن نوزاد روی می‌دهد و کاملا طبیعی است. در نتیجه نوزاد لحظاتی بعد اندکی از شیر را بالا آورده و پس می‌زند. اگر می‌خواهید چنین اتفاقی روی ندهد باید باد گلوی نوزاد را خالی کنید یا اصطلاحا کاری کنید که آروغ بزند. برای این کار نوزاد را پشت به خود با یک دست گرفته و با دست دیگر به آرامی به پشت او بزنید تا هوای اضافی از سیستم گوارشش خارج شود. البته مدل آروغ زدن هر نوزاد با نوزاد دیگر اندکی تفاوت دارد. شما با چند بار تکرار این کار متوجه می‌شوید که چگونه با نوزاد خود این مشکل را برطرف کنید. به طور کلی نوزادانی که با شیشه تغذیه می‌شوند بیشتر از نوزادانی که شیر را مستقیما از سینه مادر دریافت می‌کنند دچار این وضعیت می‌شوند.

چگونه مطمئن شوم که نوزاد به اندازه کافی شیر خورده است؟
اگر در حین تعویض پوشک می‌بیند که به طرز چشم‌گیری مرطوب شده است این بدان معناست که نوزاد شیر کافی دریافت می‌کند. گذشته از آن، با معاینات دوره‌ای و سنجش وزن نوزاد، پزشک متوجه می‌شود که تغذیه نوزاد در چه وضعیتی است. اگر جدول رشد نوزاد نشان دهد که وزن کمتری نسبت به میزان استاندارد دارد، احتمالا شیر کمتری به نوزاد داده اید و باید از این پس توجه بیشتری به این موضوع داشته باشید. یادتان هرچه بیشتر به نوزاد شیر بدهید، سینه‌ها شیر بیشتری تولید می‌کنند. این اتفاق بر اساس یک فرآیند کاملا طبیعی روی می‌دهد. نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند تا چند هفته اول در هر وعده بین 2 تا 2.5 ساعت از سینه مادر شیر می‌خورند. اگر از شیرهای جایگزین نظیر شیر خشک به نوزاد بدهید، حجم شیری که در سینه‌هایتان تولید می‌شود کمتر از قبل خواهد شد چون به میزان کمتری نسبت به قبل از آن مصرف شده است.
همزمان که نوزاد رشد می‌کند، این نگرانی در والدین ایجاد می‌شود که در هر مرحله‌ای چه نوع غذایی باید به نوزاد داد. در واقع نیاز غذایی هر نوزاد با نوزاد دیگر ممکن است با تفاوت‌هایی همراه باشد بنابراین توصیه می‌شود قبل از خوراندن غذاهای مختلف به نوزاد حتما با پزشک مشورت کنید.

از چه زمانی به نوزادم غذایی به جز شیر بدهم؟
تغذیه نوزاد با غذاهایی که اصطلاحا به آنها «غذای سفت» گفته می‌شود از 4 تا 5 ماهگی نوزاد آغاز می‌شود. البته نظر قطعی در این خصوص منوط به آن چیزی می‌شود که پزشک توصیه می‌کند. درصورتیکه گرفتن نوزاد از شیر مادر و استفاده از این دسته از غذاها را خیلی زود آغاز کنید این احتمال وجود دارد که نوزاد آلرژی غذایی پیدا کرده و گذشته از آن رشد مناسبی نداشته باشد. برای مطمئن شدن از اینکه نوزاد به این نوع غذاها آلرژی ندارد، ابتدا طی چند روز و به مقدار بسیار کم غذا را در دهان نوزاد قرار دهید تا واکنش بدنش را متوجه شوید. در ادامه غذاهایی نظیر پوره سبک سیب زمینی، موز و هویج له شده برای نوزاد توصیه می‌شود. توصیه می‌شود که تا قبل از یک سالگی از دادن غذاهایی نظیر عسل، تخم مرغ، آجیل، شیر گاو و غذاهای حاوی دانه به نوزاد جدا خودداری کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید