2709
خطرناک‌ترین نوع تاول‌های دهانی

خطرناک‌ترین نوع تاول‌های دهانی

1394/06/17 بازدید1282

نی نی سایت:دکتر مهناز صاحب جمعی متخصص بیماری‌های دهان درباره بیماری تاول دهان گفت:
بیماری‌های تاولی متعددی وجود دارد که می توانند منحصر به دهان و یا هم دهان و هم پوست باشد‌. این بیمارهای تاولی می‌تواند از تحریک ساده مثل سوختگی در دهان، آلرژی در دهان، بیماری‌های عفونی، ویروسی و بیماری‌های خود ایمنی ایجاد شود بنابراین طیف عواملی که می‌تواند موجب تاول در دهان گردد بسیار گسترده است.
 
وی ادامه داد: محافظ پوشاننده‌ی دهان بسیار نازک است که معمولا وقتی عامل تولید کننده‌ی این بیماری در دهان ایجاد تاول کند، این تاول‌ها در دهان می‌ترکند بدون آنکه بیمار متوجه وجود آن در دهان شود حتی ممکن است پزشک در زمان معاینه هم نتواند این تاول ها را در دهان بیمار مشاهده کند.
وی افزود: وقتی درباره بیماری‌های تاولی دهان صحبت می‌کنیم اساسا نباید بیمار انتظار مشاهده‌ی تاول با برجستگی و حاوی آب و مایع را داشته باشد بنابراین احتمال دیدن آن بسیار کم است لذا تاول‌های دهانی به صورت زخم یا پوست رفتگی در دهان ظاهر می‌شود که گاهی در یک نقطه متمرکز و گاهی در تمام دهان پراکنده می‌شود.
 
وی در خصوص زمان مراجعه بیمار به پزشک عنوان کرد: وقتی بیمار در ناحیه‌ای از دهان دچار زخم و پوست رفتگی شده باشد و در طی زمان چند روز تا چند هفته برطرف نگردد باید بیمار به پزشک مراجعه کند زیرا اگر علت بروز این ضایعه در دهان عامل تحریکی باشد نهایتا تا 2 هفته بهبود می یابد. 
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان تاول‌های دهانی برحسب عامل تحریک کننده‌ی آن متفاوت است که اگر علت تحریکی حساسیت و ساییدگی باشد با بر طرف کردن عامل تحریک کننده این بیماری هم درمان می‌شود. گاهی ممکن است عامل تحریک کننده ویروس باشد که با تجویز دارو و دستورات لازم توسط پزشک متخصص برطرف می گردد. اما زمانی که علت بروز تاول دهانی بیماری خود ایمنی باشد برای درمان آن زمان بیشتری صرف می شود و در صورت جدی نگرفتن آن ممکن است موجب بروز مشکلاتی از جمله عدم توانایی بیمار در خوردن غذا و صحبت کردن او می گردد که در این صورت درمان آن ممکن است سالها به طول بیانجامد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها