2109
چرا کودک شب ها بیدار می شود؟

چرا کودک شب ها بیدار می شود؟

1394/05/31 بازدید1178

 این سوالی است که بسیاری از مادرانی که از بی‌خوابی در طول شب رنج می‌‌برند معمولا مطرح می‌‌کنند: "از چه زمانی فرزند من در طول شب به طور کامل می‌‌خوابد؟" بله البته همه ما داستان برخی نوزادانی که خیلی آرام از ساعت 10 شب تا 6 صبح بدون اینکه از خواب بیدار شوند را شنیده‌ایم، اما واقعیت این است که اکثر نوزادان نمی‌توانند ساعات طولانی بدون اینکه چیزی بخورند بخوابند. اما تا سن 6 ماهگی، فرزند شما باید برنامه منظم‌تری پیدا کرده باشد و باید بتواند از حدود ساعت 11 شب تا 5 صبح بدون اینکه از خواب بیدار شود، بخوابد. بسیاری از والدین متوجه می‌‌شوند که از زمانیکه دادن غذای جامد به فرزند خود را آغاز می‌‌کنند، برنامه خواب کودک نیز منظم‌تر می‌‌شود. کودک با خوردن غذای جامد بیشتر احساس سیری می‌‌کند و در نتیجه در طول شب برای شیر خوردن از خواب بیدار نمی‌شود. پس چرا فرزند شما هنوز هم در طول شب از خواب بیدار می‌‌شود؟ به احتمال زیاد مشکل او گرسنگی نیست بلکه او مشکل دیگری دارد.

کودک نمی‌تواند بعد از بیدار شدن دوباره بخوابد
برخی کودکان نمی‌توانند این عادت خود را ترک کنند و در طول شب، با وجود اینکه گرسنه نیستند، چندین بار از خواب بیدار می‌‌شوند اما دیگر قادر به دوباره خوابیدن نیستند، زیرا عادت کرده‌اند که هنگام شیر خوردن به خواب روند. اگر می‌‌خواهید فرزندتان این عادت را ترک کند، بهتر است شب‌‌ها اجازه ندهید او هنگام شیر خوردن به خواب رود. پس از اینکه آخرین وعده شیر را به فرزندتان دادید، می‌‌توانید با یک موسیقی آرام یا خواندن یک داستان او را بخوابانید. هر چه بیشتر فرزندتان بدون حضور شما بخوابد، احتمال اینکه او بتواند در طول شب نیز بدون کمک شما به خواب رود بیشتر خواهد شد.

کودک در حال دندان درآوردن است
کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند در طول شب بیش از سایر کودکان از خواب بیدار می‌‌شوند. برای کاهش درد لثه‌‌های کودک، می‌‌توانید با مشورت پزشک، یک مسکن مخصوص شیرخواران هر شب به فرزندتان بدهید تا او بتواند راحت‌تر در طول شب بخوابد. همیشه پیش از دادن دارو به کودک، اطلاعات مندرج بر بسته محصول را بخوانید و مطمئن شوید که میزان صحیح را به او می‌‌دهید.

کودک عادت کرده است در ساعات خاصی از خواب بیدار شود
این مورد حتی ممکن است برای بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. اگر هر یک از ما در طول شب در ساعت خاصی از خواب بیدار شویم، به مرور زمان به بیدار شدن در این ساعت عادت می‌‌کنیم. اگر فرزند شما برای شیر خوردن در طول شب ساعات مشخصی از خواب بیدار می‌‌شده است، احتمالا بدن او به بیدار شدن در این ساعت عادت کرده است. شما باید به مرور این عادت را بشکنید. اگر می‌‌دانید که فرزندتان واقعا به دلیل گرسنگی از خواب بیدار نشده است، سعی کنید با روشی غیر از شیر دادن او را دوباره بخوابانید.

کودک سرماخورده است یا تب دارد
کودکانی که سرما خورده‌اند یا تب دارند بیش از سایر کودکان در طول شب از خواب بیدار می‌‌شوند. در چنین مواردی، تنها کاری که از دست شما برمی‌آید این است که داروهای او را به موقع بدهید تا دمای بدن کودک به تدریج کاهش یابد. مطمئن شوید که او دچار بی‌آبی نشده است. بدین منظور حتما مقداری آب یا آب‌میوه رقیق شده به فرزندتان بدهید. داروهایی که از طریق تنفس وارد ریه کودک می‌‌شوند، برای کودکان زیر سه ماه نباید مورد استفاده قرار گیرد. حتی برای کودکان بزرگ‌تر نیز باید به مقدار خیلی کم، مثلا تنها یک قطره بر یک دستمال، استفاده شود.

کودک گرسنه است
مشخص است! هیچگاه موارد واضح را دست کم نگیرید. احتمال دارد کودک گرسنه باشد، به همین سادگی. در این صورت، بهتر است پیش از خواب بیش از سایر مواقع به کودک شیر بدهید تا او کاملا سیر شود. برخی کودکان در مقایسه با سایرین اشتهای بیشتری دارند. به همین دلیل هم حتی اگر خوردن غذاهای جامد را شروع کرده باشند، باز هم نیاز به شیر بیشتری برای سیر شدن دارند. کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌‌کنند شب‌‌ها راحت‌تر می‌‌خوابند زیرا شیر مادر زودتر از شیر خشک هضم می‌‌شود، در نتیجه کودکانی که از شیر مادر خود تغذیه می‌‌کنند زودتر گرسنه می‌‌شوند. در نتیجه، اگر شما به فرزندتان هم از شیر خودتان می‌‌دهید هم شیر خشک، بهتر است در طول شب به او شیر خشک بدهید تا مدت بیشتری را سیر بماند و شب را راحت‌تر بخوابد.

 

منبع: زندگی آنلاین

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16404 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11590 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3626 بازدید