2109
برگزاری جشنواره بین‌المللی کودکان بیمار در روز کودک

برگزاری جشنواره بین‌المللی کودکان بیمار در روز کودک

1394/05/22 بازدید211

 دکتر نیما رضایی، رییس نخستین جشنواره بین‌المللی کودکان بیمار، در کنفرانس خبری این جشنواره که با همکاری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می شود، گفت: قرار است نخستین جشنواره نقاشی کودکان بیمار در شانزدهم مهرماه همزمان با روز کودک به صورت بین المللی برگزار شود.

وی افزود: این جشنواره به این صورت است که همه کودکانی که سابقه یک بار بستری شدن در بیمارستان را دارند یا به بیماری‌های مزمن دچار هستند می توانند آثار نقاشی خود را در رابطه با این موضوع به ما ارسال کنند.

رییس جشنواره بین المللی کودکان بیمار با بیان اینکه 10 روز است فراخوان این جشنواره را اعلام کرده ایم، گفت: در همین 10 روز سازمان های داخلی و خارجی مختلف برای حمایت از این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند. در داخل کشور سازمان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در خارج برخی بنیادها مانند IPOPI از آمریکا رسما برای این برنامه اعلام آمادگی کرده اند.

رضایی ادامه داد: در اردیبهشت ماه امسال گروهی با عنوان سلامت و هنر تشکیل شد و تفاهمنامه ای بین دانشکده پزشکی علوم پزشکی تهران و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران منعقد شد تا گروهی درباره سلامت روان کودکان بیمار تلاش کنند که برنامه های زیادی در این راستا انجام شد.

وی هدف از برگزاری نخستین جشنواره بین المللی کودکان بیمار را رسیدن این کودکان به خودباوری دانست و افزود: هدف ما این بوده که با انجام این کار یک خودباوری در کودکانی که دچار بیماری مزمن هستند ایجاد کنیم و نشان دهیم که می توان طور دیگری نگاه کرد به طوریکه این افراد را به عنوان آینده سازان کشور معرفی کنیم.

رییس جشنواره بین المللی کودکان بیمار با بیان اینکه از بین نقاشی های ارسال شده 200 اثر برگزیده خواهد شد و به صورت یک کتاب به چاپ خواهد رسید، ادامه داد: از این 200 اثر نیز 10 اثر در روز جشنواره انتخاب و هدایایی به برگزیدگان داده می شود. همچنین هزینه رفت و آمد و اقامت برگزیدگان در تهران نیز با برگزارکنندگان فستیوال است.

وی با بیان اینکه برای برگزاری این جشنواره جمعیتی بالای 70 نفر در شهرستان‌های مختلف و به صورت داوطلبانه با ما همکاری می کنند، گفت: شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد است و هر نهادی چه در حوزه سلامت و چه در حوزه هنر می تواند به ما کمک کند و خوشحال می شویم که نظراتشان را بشنویم.

رضایی با اشاره به سهم عمده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری این جشنواره، گفت: طی این 10 روز بیش از 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که 30 اثر آن از خارج از کشور بوده است. تاکنون کشورهای آمریکا، آلمان، لهستان، مصر، فرانسه، بلاروس، هلند، صربستان، اتریش، روسیه، پرتغال، مجارستان و هندوستان به صورت فعال با ما همکاری کرده اند. در داخل نیز شهرهای اصفهان، شیراز، لاهیجان، اراک و ... به صورت فعال کار می کنند و هر کسی از هر شهری نیز می تواند به ما کمک کند و از طریق ایمیل ifppp.heart@gmail.com با ما ارتباط برقرار کند.

رییس جشنواره بین المللی کودکان بیمار تاکید کرد: بنابراین هر فرد زیر 18 سالی که در دوران زندگی خود حداقل یک بار در بیمارستان بستری شده باشد می تواند در این جشنواره شرکت کند و محدودیت ملیتی نیز وجود ندارد. معیار ارزیابی ما نیز به این صورت است که احتمالا شرکت کنندگان را به دو گروه سنی زیر 12 سال و بالای 12 سال تقسیم می کنیم و داوری ها بر این اساس انجام می گیرد.

نگاه یک پزشک فراتر از یک درمانگر است

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر علیرضا پارساپور مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: به عنوان فردی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به کار بودم وظیفه خود دیدم که در این جشنواره مشارکت کنم. نگاهی که امروزه به پزشک به عنوان یک حرفه‌مند است فراتر از درمانگر است. امروزه نیازمند توجه بیشتر پزشک به جنبه های انسانی و معنوی بیماران هستیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این حرکت جامعه پزشکی نیاز به حمایت دارد، افزود: وزارت بهداشت به جد از این فستیوال حمایت کرده و امیدوارم این پیام به همه برسد که پزشکان خود را متعهد بدانند که به جنبه‌های روانی، جسمانی و معنوی بیماران خصوصا کودکان بیمار توجه کرده و نشان دهند که به این وظایف خود واقف هستند.

همه کودکان باید برنده باشند

به گزارش ایسنا، در این نشست بهار جهان‌دوست مجری و نویسنده کودک به عنوان دبیر اجرایی جشنواره، گفت: هنرمند رسالت تعیین شده ای دارد و قرار است هنر برای سلامت نشان‌دهنده این باشد که چیزهایی به جز پزشکی می‌تواند حال افراد و بیماران را بهتر کند.

وی از ساخت یک فیلم مستند کوتاه با محوریت نقاشی و با موضوع کودکان بیمار در حاشیه این جشنواره خبر داد و افزود: تیزر انیمیشین این کار نیز در حال ساخت است. در بخش اجرایی هنرمندان زیادی برای این جشنواره ابراز همکاری کرده اند و به احتمال زیاد انتشارات چکه در چاپ کتاب نقاشی کودکان با ما همراهی خواهند کرد.

جهان‌دوست درباره کمیته علمی و داوران، گفت: پیشنهادهایی از خارج کشور از سوی هنرمندان و کاریکاتوریست‌ها داریم که تا هفته آینده اسامی هیات داوران را معرفی می کنیم. البته داوری به صورت دو مرحله ای انجام می شود؛ ابتدا انتخاب 200 اثر در ایران و بعد از آن انتخاب 10 اثر در سطح بین المللی، به این صورت که آثار به داوران خارج از کشور هم ارسال می شود اما از آنجایی که همه کودکان باید برنده باشند به تمام کودکان هدایایی داده خواهد شد.

وی افزود: در روز مراسم جشنواره یعنی شانزدهم مهرماه یک کارناوال نقاشی نیز خواهیم داشت و پرفورمنس هایی که به نوعی با موضوع کودک مرتبط هستند نیز وجود دارد.

جهان‌دوست تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این فستیوال این است که کودکان بیمار به خودباوری برسند و فضای 10 جایزه برتر نیز در جهت ارتقای هنر و استعداد کودکان خواهد بود.

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16375 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11577 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3304 بازدید