2109
ایران دومین کشور اسلامی دارای پایین‌ترین نرخ باروری

ایران دومین کشور اسلامی دارای پایین‌ترین نرخ باروری

1394/05/21 بازدید370

 دکتر محمد اسحاقی در سمینار" تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای ارتقا باروری کلی" که روز یکشنبه در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های توسعه که از سال 68 در کشور تدوین شد، باید از نرخ باروری کلی 6.4 در سال 68 به 4 در سال 90 و از نرخ رشد جمعیت 3.2 در سال 68 به نرخ 2.3 در سال 90 می‌رسیدیم، افزود: این هدف‌گذاری بسیار زود و در سال 71 محقق شد و در سال 79 به مرز نرخ رشد باروری کلی در سطح جانشینی (2.1) رسیدیم و اکنون این رقم در کشور از میزان جانشینی هم کمتر است.

وی در خصوص دلایل کاهش نرخ باروری به کاهش فرزندآوری، تک ‌فرزندی، بالا رفتن سن ازدواج و ... اشاره و تصریح کرد: بیکاری و عدم اشتغال، تمایل به تحصیلات بالا، شهرنشینی، دور شدن از خانواده‌ها و تغییر نگرش جوانان نیز بر کاهش فرزندآوری موثر بوده ‌است.

اسحاقی ادامه داد: برخی عوامل هم به طور مستقیم بر کاهش فرزندآوری اثرگذارند، از جمله سقط عمدی یا پزشکی، استفاده از وسایل تنظیم خانواده، نازایی بعد از زایمان و ... .

وی در ادامه به پیامدهای ناشی از کاهش فرزندآوری اشاره و عنوان کرد: این پیامدها در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و سیاسی هستند.

معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آمار و ارقامی در خصوص ازدواج و طلاق در کشور پرداخت و گفت: در سال 93 نسبت به سال گذشته 6.5 درصد رشد منفی ازدواج و 5.3 درصد رشد طلاق را در کشور داشتیم. در سه ماه اول امسال نیز 4 درصد کاهش ازدواج و 10 درصد افزایش طلاق را داشتیم.

وی اظهار کرد: 15 درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج صورت می‌گیرد، محدوده طلاق نیز برای دختران 30.2 سال و برای مردان 35 سال است.

به گفته این مسئول بیشتر طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد و عمده دلیلی هم که در خصوص طلاق مطرح شده دخالت خانواده‌ها بوده‌است.

اسحاقی همچنین از وجود حدود 11 میلیون نفر در سن ازدواج در کشور خبر داد که هنوز ازدواج نکرده‌اند.

وی افزود: همچنین اکنون در کشور به ازای هر 100 دختر، 106 پسر داریم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه از هجمه فرهنگی دشمنان به ایران در حوزه‌های مختلف یاد کرد و گفت: دشمن می‌خواهد DNAایرانی روی زمین نباشد.

اسحاقی با اشاره به اینکه اسکتبار جهانی در بعد اجتماعی به دنبال تخریب بنیان خانواده، رواج زندگی بدون فرزند و کاهش نرخ جمعیت، در بعد اقتصادی به دنبال ترویج مصرف گرایی، استفاده از کالای خارجی و نابودی تولید داخل و در بعد فردی به دنبال ترویج بی عفتی و بی‌اخلاقی است، خاطرنشان کرد: این کار در قالب شبکه‌های ماهواره‌ای، ابزارهای سرگرمی، تلفن‌های همراه، اسباب‌بازی‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و .... صورت می‌گیرد.

وی معتقد است: وقتی که غرب "باربی"، "هری‌پاتر" و سایر نمادها را بین فرزندان ما رواج می‌دهد، یعنی برنامه بلند مدتی دارد که تنها در حد یک اسباب‌بازی نیست.

این مسئول گردش مالی نوشت افزار در کشور را سالانه 4000 میلیارد تومان دانست و افزود: این صنعت نه در اختیار تولید و نه فرهنگ کشور ماست و فرزندان ما لوازم تحریر را با برندهای خارجی می‌خرند.

اسحاقی اظهار کرد: غرب تلاش می‌کند نمادهای خود را در غذا، معماری ساختمان، مبلمان شهری و ... در زندگی ما وارد کند. نمادهای ما را به نمادهای فراماسونری تغییر دهد، آیین‌های ما را با کریسمس و ولنتاین عوض کند و ساختمان‌های ما شبیه کاخ سفید شود.

وی کاهش نرخ جمعیت را نیز از جمله این برنامه‌ها دانست که ایران باید زودتر از این برایش برنامه‌ریزی می‌کرد.

معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: راهکار این است که با فرهنگ‌سازی، تغییر نگرش جوانان، اصلاح قوانین و ... به این شرایط بهبود بخشیم.

وی از تدوین طرحی در مجلس هم خبر داد که قرار است به زودی بررسی شود و بندهایی برای افزایش جمعیت از جمله تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های ناباروری، بیمه زنان خانه‌دار، افزایش مرخصی زایمان برای مردان و ... را در بر دارد.

به گفته این مسئول تمام کشورهای دنیا از هر طریقی که شده به دنبال افزایش نرخ جمعیت خود هستند تا حیات ملت را نجات دهند و ایران این کار را با تاخیر 20 ساله آغاز کرده ‌است.

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14649 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4269 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3793 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3150 بازدید