2109
چرا نوزادان باید شیر مادر بخورند!

چرا نوزادان باید شیر مادر بخورند!

1394/05/21 بازدید251

 سید محسن سلیمانی‌راد گفت: همه مادران به طور طبیعی و غریزی علاقه‌مند به تغذیه مادران و فرزندان خود با شیر مادر هستند و سعی دارند بهترین مراقبت و تغذیه را برای آنان فراهم کنند.
وی افزود: شیردهی و تغذیه با شیرخوار با شیر مادر فرایندی است که نیاز به آموختن و کسب مهارت و حمایت از اطرافیان و تسهیل می‌شود.

رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت مازندران تصریح کرد: مادران نیاز دارند که وضعیت صحیح در آغوش گرفتن و به پستان گذاشتن شیرخوار، روش مطلوب تغذیه با شیر مادر، دوشیدن شیر، راه‌های حفظ تداوم و افزایش شیر مادر و مقابله با مشکلات پستانی را بدانند؛ تمرین و کسب تجربه کنند و مورد حمایت قرار بگیرند.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر نیازهای تغذیه‌ای شیرخواران را تامین کرده و بهترین الگوی رشد و تکامل مطلوب کودکان را فراهم می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه شیر مادر یک مایع بی‌نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است که شیرخوار در مقابل بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند، اظهار کرد: شیر مادر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد و در بزرگسالی نیز موجب کاهش بیماری‌هایی از قبیل قلبی عروفی، پرفشاری خون، سرطان‌ها و دیابت‌ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شیر هر مادری برای فرزند خودش بهترین است و ترکیب آن بر اساس تغییر نیازهای او بر حسب سن شیرخوار و حتی در هر وعده تغییر می‌کند، افزود: در تغذیه با شیر مادر، شیر روزهای اول یا آغوز حاوی عوامل ضد عفونت بسیاری برای محافظت از نوزادی است که هنوز سیستم ایمنی او تکامل نیافته است.

سلیمانی اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت کمک کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت‌های تکاملی و تحصیلی بهتر را در آینده فراهم می‌کند.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر تامین‌کننده گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و کودک است که نتیجه آن ارتقای تکامل جسمی و عاطفی کودک است.

وی با بیان اینکه مادران تاریخ دوشیده شدن شیر را روی ظرف ثبت کنند، اظهار کرد: شیر دوشیده شده را می‌توان تا 48 ساعت در یخچال نگهداری کرد و یا در ظرف 30 دقیقه اول در یخچال گذاشت و فریز کرد.

رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت مازندران درباره مضرات تغذیه شیر مصنوعی گفت: ترکیب شیر مصنوعی یکسان است و مانند شیر مادر تغییر نمی‌کند، هورمون‌ها، آنزیم‌ها انواع املاح و نحوه جذب آنها و صدها فاکتور ایمنی بخش موجود در شیر مادر در شیر مصنوعی وجود ندارد.

وی افزود: کودکان از فواید شیر مادر در ارتقای بهره هوشی و همچنین از فواید عاطفی تغذیه با شیر مادر و امنیت روانی ناشی از آن در دوران بلوغ محروم می‌شوند و این امر بر تکامل روانی اجتماعی کودک در آینده اثر می‌گذارد.

سلیمانی احتمال آلوده شدن هنگام تهیه و طرز تهیه نادرست یعنی رقیق و غلیظ درست کردن شیر مصنوعی کودک را با بیماری و دریافت ناکافی و زیاد مواد مغذی و در نتیجه کاهش رشد، گرسنگی، بی‌قراری و مواجه می‌کند.

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8312 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5996 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15066 بازدید