2109
موفقیت اولین جراحی پیوند دو دست جهان روی یک کودک

موفقیت اولین جراحی پیوند دو دست جهان روی یک کودک

1394/05/10 بازدید548

 براساس گزارش ساینس الرت، این اولین‌باری است که چنین جراحی روی یک کودک انجام می‌گیرد، اگرچه چهارسال پیش در همین مرکز پزشکی جراحی مشابهی روی بیماری بالغ انجام گرفته‌است.

زیون چندین سال پیش به دلایل نامشخصی دچار عفونت شدید شده و این عفونت در نهایت باعث قطع شدن پاها و دست‌ها و از دست رفتن کلیه او شد. نکته مثبت در حین پیوند کلیه این کودک آن بود که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی که دریافت می‌کرد او را به کاندیدایی مناسب برای پیوند هردودست تبدیل کرد. جراحی که اوایل این ماه توسط گروهی از جراحان بیمارستان کودکان فیلادلفیا و مرکز جراحی پن انجام گرفت.

به گفته اسکات لوین رئیس بخش جراحی اورتوپدی مرکز پزشکی پن و رئیس بخش پیوند دست در بیمارستان کودکان فیلادلفیا سالانه 15 کودک در لیست اهدا کنندگان دست قرار می‌گیرند و پس از آن سازمان‌های تامین عضو باید وظیفه دشوار خود برای نزدیک شدن به خانواده‌های داغداری که فرزندانش را از دست داده‌اند،‌انجام دهند. اما این روند برای زیون هشت ساله تنها سه ماه طول کشید.
در این جراحی 10 ساعته که 40 پزشک،‌پرستار و متخصص جراحی زیبایی و ترمیمی،‌ارتوپدی، بی‌هوشی و رادیولوژی حضور داشتند به دو گروه تقسیم شدند تا یک گروه روی دست‌های زیون و گروه دیگر روی دست‌های اهدا کننده کار کنند. ابتدا استخوان‌های دست با کمک پیچ‌ها و صفحه‌های استیل پیوند داده شدند و پس از آن رگ‌ها و عروق به یکدیگر متصل شدند و پس از آنکه جریان خون در میان
دست‌ها آغاز شد، پیوند اعصاب،‌ماهیچه‌ها و تاندون‌ها نیز انجام گرفت.

به گفته لوین این جراحی حاصل سال‌ها تمرین و آموزش، ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی تیمی کاملا پیشرفته بوده‌است. به گفته وی موفقیت در جراحی پیوند دو دست روی یک بزرگسال که در سال 2011 انجام شد اساس و پایه ایجاد تکنیک‌های ظریف و به‌کارگیری برنامه‌های هماهنگ مورد نیاز برای اجرای چنین جراحی‌های پیچیده‌ای را فراهم آورد.

زیون که هم‌اکنون به کمک دو پای مصنوعی راه می‌رود، به دست‌های جدید خود عادت کرده‌است و می‌تواند با کمک آنها اشیا را بلند کند. اما روزانه سه‌بار دوره‌های درمانی شدید و دشوار را پشت سر می‌گذارد تا عملکرد دستهایش را افزایش دهد

 

 

 

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها