2709
 به کودک خود برچسب بیش‌فعالی نزنید

به کودک خود برچسب بیش‌فعالی نزنید

1394/04/22 بازدید515

حمید بابایی در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان که ویژگی‌های پسر 14 ساله خود را تحریک‌پذیری، ضعف در ریاضی، علاقه شدید به تلفن همراه و رایانه، خجالتی و استفاده از نام به جای ضمیر «من» عنوان کرده است، اظهار داشت: به طور کلی افراد به 4 تیپ شخصیتی سازگار،‌ رهبر، هنرمند و تخریب‌گر تقسیم می‌شوند.

وی تیپ شخصیتی این نوجوان 14 ساله را هنرمند و حساس خواند و ادامه داد: این نوجوان حساس و هنرمند است و انتظار دارد با او به عنوان هنرمند ارتباط برقرار شود.

 

* به کودک خود برچسب بیش فعالی نزنید

این متخصص حوزه بهداشت روان درباره ویژگی‌های ذکر شده توسط والدین این کودک اظهار داشت: گاهی جنب‌وجوش کودک از سوی والدین بیش‌فعالی تلقی می‌شود و با بیان شرح حال و علایم کودک به پزشک، او را به سمت دارو درمانی سوق می‌دهند. همچنین برخی افراد در اعداد و ریاضی مشکل دارند و نباید انتظار داشت که پیشرفت آنها در این زمینه عالی باشد اگر والدین این نوجوان درصدد یادگیری ریاضی در حد قابل قبولی هستند باید فرزند خود را از این منظر تقویت کند.

بابایی گفت: علت علاقه شدید این نوجوان به تلفن همراه و رایانه، حس هنرمندی او است. در گذشته کودکان به تماشای تلویزیون و بازی‌هایی مانند اسم و فامیل و هفت سنگ علاقه نشان می‌دادند زیرا تفریح‌هایی که در آن دوران وجود داشت به همین موارد ختم می‌شد اگر این نوجوان در آن سال‌ها به دنیا می‌آمد به طور مسلم به آن تفریح‌ها می‌پرداخت.

 

* بازی با همسالان از خجالتی بودن می کاهد

این روانشناس بازی با همسن‌وسال‌های این نوجوان را راهی برای کاهش خجالتی بودن او دانست و اظهار داشت: والدین این نوجوان نباید انتظار داشته باشند که فرزندشان با همه گروه‌های سنی ارتباط مؤثری برقرار کند اگر این نوجوان با همسن و سال‌های خود ارتباط برقرار کند کمتر خجالتی می‌شوند.

این متخصص حوزه بهداشت روان تمایل این نوجوان را برای خطاب کردن او با نامش توجه به شخصیت او دانست.

 

* فرزند خود را با پسوند «جان» صدا بزنید

وی افزود: این نوجوان می‌خواهد بگوید که شخصیت او را قبول داشته باشد اگر والدین این کودک نام او را با پسوند جان صدا بزنند علاقه او را به خود بیشتر خواهند کرد.

بابایی خاطرنشان کرد: تفاوت‌های فردی در افراد موجب می‌شود تا همه شخصیت یکسانی نداشته باشند بنابراین نمی‌توان با یک نظریه کلی برای همه نسخه پیچید به نظر می‌رسد مصرف ریتالین توسط این نوجوان آن هم از سن 6 سالگی اشتباه بوده است و بهتر بود والدین این نوجوان با مراجعه به روانشناس کودک و نوجوان از شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی فرزند خود اطلاع پیدا می‌کردند.

 

 

 

منبع: فارس نیوز

ارسال نظر شما

login captcha

تشخیص درست و به موقع واقعا مهمه 


پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5101 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14753 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3827 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3708 بازدید