2109
تاثیر سوء دو نوع پلاستیک کم‌خطر بر سلامت کودکان

تاثیر سوء دو نوع پلاستیک کم‌خطر بر سلامت کودکان

1394/04/22 بازدید305

 به گفته کارشناسان،‌ این دو ماده شیمیایی به نام‌های «دی ایزونونیل فتالات» (DINP) و «دی ایزو دسیل فتالات» (DIDP) که به عنوان دو ترکیب شیمیایی کم‌خطرتر در تولید کالاهای پلاستیکی معرفی شده‌اند، جایگزین مواد شیمیایی مشابه دیگری شده‌اند که بر سلامت انسان‌ها تاثیرات مخرب داشته‌اند.

دکتر «لئوناردو تراساندی» از مرکز پزشکی «لانگون» در نیویورک گفت: بررسی جدید نگرانی فزآینده‌ای را به وجود آورد مبنی بر اینکه مواد شیمیایی در محیط زیست می‌توانند به عنوان عوامل مستقل در بروز مقاومت انسولینی، افزایش فشارخون و دیگر اختلال‌های متابولیک نقش داشته باشند. مقاومت انسولینی بیماری است که بر اثر آن سلول‌های بدن به هورمون انسولین واکنش نشان نمی‌دهند و در نتیجه به افزایش قندخون منجر می‌شود.

در این بررسی 1329 کودک و نوجوان شرکت داشتند که میزان فشارخون و سطح DINP و DIDP در ادرار آنان آزمایش و مشخص شد که افزایش 10 برابری سطح این دو ماده شیمیایی با بالا رفتن یک درجه‌ای فشار‌خون در کودکان همراه است.

همچنین در بررسی دیگری که این تیم تخصصی روی 356 نوجوان انجام دادند، رابطه بین سطح این دو ماده شیمیایی و خطر ابتلا به مقاومت انسولینی مورد مطالعه قرار گرفت و آشکار شد که وجود این دو ماده شیمیایی در ادرار با افزایش خطر ابتلا به مقاومت انسولینی مرتبط است.

به گزارش مادرنیچرنت‌وورک، کارشناسان همچنین اظهار داشتند چگونگی ارتباط این دو ماده شیمیایی که از خانواده فتالات‌ها هستند با مشکلات جسمی مشخص نیست اما بررسی‌های پیشین روی دیگر فتالات‌ها نشان می‌دهد این ترکیبات در واقع بیان ژن‌هایی را که در سوخت و ساز کربوهیدرات و لیپید نقش دارند، تغییر می‌دهند.



 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16222 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11513 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2592 بازدید