2109
ضرورت مصرف غذا در نوزادان بعد از یک سالگی

ضرورت مصرف غذا در نوزادان بعد از یک سالگی

1394/04/08 بازدید374

مدیر گروه پژوهشی رشد و سلامت کودکان با تاکید بر اینکه کودکان پس از یک سالگی باید ابتدا غذا و سپس شیرمادر مصرف کنند، گفت: مهم ترین علت غذا نخوردن کودکان عدم وجود رابطه عاطفی مناسب میان کودک و مادر است.

 

دکتر رامین مظفری با بیان اینکه مرکز رشد و سلامت کودکان تحقیقاتی در خصوص چگونگی روند رشد جسمانی کودکان انجام داده است، اظهار کرد: اغلب وزن کودکان متولد شده در سن 5 ماهگی 2 برابر و در سن یک سالگی 3 برابر وزن تولد می شود اما این مطلب یک قاعده صددرصد نیست به طوری که بعضی از شیرخواران در ماه های اول بیش از حد معمول وزن می گیرند و در ماه‌های بعد به وزن مطلوب می رسند.

 

این متخصص کودکان و نوزادان با اشاره به اینکه کودکان تا 6 ماه اول باید از شیر مادر و پس از 6 ماهگی از غذاهای کمکی نیز استفاده کنند، گفت: با بالا رفتن سن کودکان باید تعداد دفعات مصرف غذا افزایش یابد، به طوری که یک کودک شیرخوار تا یک سالگی باید روزی 5 وعده غذا به شکل 3 وعده غذای اصلی و 2 میان وعده به صورت میوه و تنقلات مانند بستنی، کیک و شیر در رژیم غذایی خود داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: پس از یک سالگی ابتدا باید به کودک غذا و سپس شیرمادر داده شود و استفاده از شیر تنها در موقعیت‌هایی مانند خواباندن کودک در ظهر و شب مناسب است و باید در تمامی ساعات بیداری کودک در طول روز به او غذا داده شود. چنانچه کودک قبل از یکسالگی از شیرخشک استفاده می‌کند از سن یک سالگی به بعد فقط باید شیر پاستوریزه به وی داده شود.

 

مظفری یادآور شد: کودکان پس از یک سالگی بسیار تمایل به استفاده از شیر و سیر کردن خود از این طریق دارند که این موضوع منجر به عدم استفاده از غذا و بروز اختلال در رشد کودک می شود. بنابراین بسیار مهم است که پس از یک سالگی ابتدا غذا و سپس شیر به کودکان داده شود.

 

نبود رابطه بین مادر و کودک منجر به غذا نخوردن آنها می‌شود

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران مهم ترین علت غذا نخوردن کودکان را عدم وجود رابطه عاطفی مناسب بین کودک و مادر دانست و افزود: تا زمانی که این رابطه بین کودک و مادر برقرار نشود، مادر اطلاعاتی در خصوص زمان گرسنگی کودک و میزان غذا برای برطرف کردن آن ندارد که این مشکل منجر به عدم استفاده غذا از جانب کودک می شود.

 

مانع خوردن غذا به روش مورد علاقه کودکان نشوید

مدیر گروه پژوهشی رشد و سلامت کودکان بیان کرد: بیشتر کودکان پس از یک سالگی تمایل به خوردن غذا با دست دارند و ممکن است که علاقه ای به استفاده از قاشق نداشته باشند که در این صورت باید به کودک اجازه داد تا به همان روشی که دوست دارد غذا بخورد.

 

مظفری تاکید کرد: والدین باید از کارهایی مانند امتیاز دادن، جایزه دادن و خشونت نسبت به کودکان خودداری کنند چرا که نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه نتیجه منفی نیز دارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم ترین نکته در ارتباط با تغذیه مناسب و موفق در کودکان این است که رابطه عاطفی مناسب میان کودک و مادر برقرار شود و از دادن انواع شربت های مولتی ویتامین و به اصطلاح اشتها آور که در داروخانه ها موجود است، اجتناب شود.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8879 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6428 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15123 بازدید