2109
چطور تکان خوردن جنین را احساس کنید!

چطور تکان خوردن جنین را احساس کنید!

1398/06/02 بازدید25101

مادران باردار تکان خوردن جنین را گاهی درست احساس نمی‌کنند و گاهی هم زودتر از موعد منتظر تکانهای او هستند. بدون شک تکان خوردن جنین اطلاعات مفیدی را درباره سلامت او در اختیار مادر می‌گذارد و چه بسا حساسیت به این موضوع جان جنین را در مواقعی نجات داده باشد. اگر می‌خواهید بدانید چطر باید این تکان‌ها را احساس کنید، ادامه مطلب را بخوانید. 

تکان خوردن جنین از چه زمانی شروع میشود؟ 

هر چند جنین از هفته هفتم یا هشتم بارداری شروع به تکان خوردن می کند و در سونوگرافی میتوان این مسئله را مشاهده کرد ولی تکان خوردن جنین در داخل رحم معمولاً قبل از هفته های 16 تا 22 احساس نمیشود. مادرانی که قبلاً حامله بودهاند زودتر از مادران شکم اول این تکانهای کوچک را که اصطلاحاً «لگد زدن» خوانده میشوند حس میکنند. وضعیت فیزیکی هم در احساس کردن این تکانها نقش دارد؛ زنان لاغر تکانها را راحتتر از زنان چاق حس میکنند. 
 

تکان خوردن جنین

تکان ها چه حسی دارند؟ 

زنان حامله حس خود از تکان خوردن جنین را به این صورت توصیف کردهاند: حس ترکیدن پاپ کورن، شنا کردن ماهی در شکم یا پر زدن پروانه. احتمال دارد که در اولین تکانها مادر خیال کند که این احساس ناشی از حابجایی گازهای روده یا ناشی از گرسنگی است ولی با زیاد شدن تکانها مادر بهتر میتواند تفاوت را تشخیص دهد. در صورتیکه مادر آرام در جایی بنشیند یا دراز بکشد بهتر میتواند تکانها را حس کند. 
 

تکان های جنین چند وقت یک بار احساس می شوند؟

در ابتدا تعداد تکانها کم و فاصله آنها زیاد است و ممکن است در حد چند تکان در روز باشد. در واقع جنین مرتب تکان خورده و ضربه میزند ولی بیشتر ضربهها قدرت کافی برای حس شدن توسط مادر را ندارند. ولی در سه ماهه دوم ضربات شدید تر و بیشتر میشوند. نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که الگوی تکان خوردن همه جنینها یکسان نیست بنابراین تجارب مادران در این زمینه ممکن است متفاوت باشد. تا زمانی که حرکات جنین یک الگوی ثابت داشته و چندان تغییر نکند میتوان گفت که مشکلی وجود ندارد.

معاینه توسط پزشک در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت جنین

آیا کنترل مرتب ضربه زدن جنین لازم است؟

تا زمانیکه ضربه زدن جنین به طور منظم اتفاق میافتد باید به آن توجه کرد. به محض اینکه مادر متوجه کاهش حرکات جنین شد باید به پزشک خود اطلاع دهد. کاهش حرکات جنین ممکن است نشانه بروز مشکل باشد و ممکن است برای اطمینان از سلامت جنین نیاز به انجام non-stress test و بیوفیزیکال پروفایل باشد. در سه ماهه سوم بعضی پزشکان توصیه میکنند که مادر هر روز تعداد ضربه زدنهای جنین را بشمارد. برای شمارش تعداد ضربه زدنها چندین راه وجود دارد که میتوان آنها را از پزشک معالج پرسید. 
 

روش کنترل تکان خوردن جنین

یکی از روش های رایج به این شکل است: زمانی از روز را که جنین فعال است انتخاب کنید. (بهتر است که شمارش روزانه در زمان مشخصی از هر روز انجام شود.) آرام بنشینید یا به پهلو دراز بکشید. مدت زمانی را که طول می کشد تا 10 ضربه مجزا را احساس کنید اندازه بگیرید. (ضربه، تکان ناگهانی، و حرکت تمام بدن جنین همگی محاسبه میشوند.) در صورتی که در عرض 2 ساعت حداقل 10 تکان را حس نکردید بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید چون وضعیت حرکات جنین در رحم مادر یکی از شاخصهای سلامت جنین در دوران حاملگی است.

ارسال نظر شما

login captcha
من سر بچه اولم حرکت های معمولی احساس می کردم اما سر این بچم حرکاتش خیلی اساسیه، به طوری که معمولا از حرکاتش می پرم... انگار کل بدنش حرکت می کنه ....نمی دونم این به چه دلیله؟؟؟؟
ممنون از مطالب خوبتون
خیلی مفید بود ممنون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7174 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5245 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14976 بازدید