2109
آنچه والدین دیابتی‌ها باید بدانند

آنچه والدین دیابتی‌ها باید بدانند

1394/03/28 بازدید467
والدینی که کودکان مبتلا به دیابت دارند با مشکلات و استرس‌های زیادی رو به رو می‌شوند و بهترین راه مقابله با آن مدیریت بیماری و آگاهی بخشی به والدین این کودکان است. در اینجا به مواردی اشاره خواهیم کرد. 
 
ترس از سوزن را از بین ببرید: هیچ کس دوست ندارد با سوزن و آمپول سر و کار داشته باشد به ویژه کودکان اما متاسفانه کودکان دیابتی برای تست قند خون باید هر روز با سوزن زدن نوک انگشت، سطح قند خون را چک کنند که در این مواقع والدین این کودکان می‌توانند این شرایط را برای کودک راحت‌تر کنند. 
 
از سوزن‌هایی که کمتر دردناک هستند استفاده شود. 
 
سعی کنید کودکان را آرام کنید و برای آنها قوت قلب باشید. 
 
از پزشک مربوطه درباره جایگزینی این روش با روش‌هایی مانند استفاده از آب و نمک سوال کنید.
 
هنگام انجام آزمایش فضا را از خواندن شعر مورد علاقه کودک و لطیفه برای او خوشایند کنید. 
 
فعالیت‌های جسمانی، ضروری است: انجام فعالیت‌های جسمانی برای کودکان مبتلا به دیابت ضروری است. ورزش و فعالیت‌های جسمانی به کاهش سطح خون کمک می‌کند و همچنین در کنترل وزن موثر است. حفظ وزن مناسب در دوران کودکی ضامن سلامتی در دوران بزرگسالی است. انجام حداقل یک ساعت ورزش در طول روز برای این کودکان ضروری است و این فعالیت‌ها برای کودکان مبتلا به  دیابت نوع یک بسیار موثر تلقی می‌شود. 
 
تعیین سطح برخی استانداردها: موسسه دیابت آمریکا (ADA) اخیرا سطح A1C در کودکان مبتلا به دیابت نوع I را هدف قرار داده است. بر طبق آمارها، در افراد زیر 19 سال سطح A1C  کمتر از 7.5 درصد است، این مقدار در افراد زیر 6 سال ، بیشتر از 8.5 درصد است. در کل، هدف سطح ADA است و محققان دریافته‌اند از سطح بالای قند خون در کودکان می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی و کلیوی شود. بیشتر کودکان مبتلا به دیابت نوع I، سطح A1C در محدوده‌ی 7 درصد دارند. 
 
نیاز به رژیم‌های غذایی ویژه نیست: تغذیه مناسب برای افراد دیابتی، همان رژیم غذایی سالم است که برای سایر اعضای خانواده مدنظر است. 
 
در اینجا برخی از برنامه‌های غذایی سالم که برای مبتلایان دیابتی هم مناسب است، ذکر می‌کنیم: 
 
استفاده از کربوهیدرات‌های حاوی فیبر زیاد مانند میوه‌ها و سبزیجاب تازه، نان و غلات 
 
مصرف چربی‌های سالم برای بدن که  شامل روغن‌های گیاهی، زیتون، آووکادو، آجیل و موادی از این قبیل است و مصرف غذاهایی مانند گوشت پرچرب، کره و غذاهای سرخ کردنی را محدود کنید. 
 
آب زیادی بنوشید مصرف نوشابه‌های فاقد شکر بهترین انتخاب است و از مصرف نوشابه‌های متداول اجتناب کنید. 
 
پروتئین مصرف کنید. این غذاها شامل ماهی، گوشت ماکیان بدون پوست است. پنیر کم‌چرب، حبوبات، تخم مرغ، سویا نیز انتخاب مناسبی است. 
 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15835 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11347 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2319 بازدید