2109
کمر درد در دوران بارداری

کمر درد در دوران بارداری

1394/03/27 بازدید4439

بر اساس مطالعات انجام شده شیوع کمردرد در طول بارداری 50 درصد است. کمردرد به صورت شایع بعد از ماه ششم بارداری به وجود می آید و ممکن است تا 6 ماه بعد از زایمان ادامه پیدا کند. عوامل اصلی ایجاد کننده آن کمردرد قبل از بارداری و بارداری های متعدد است. تغییرات بیومکانیکی و فیزیولوژیکی در طول بارداری به کمر درد کمک می کند. وقتی که عضلات شکمی زنان کشیده می شوند ، توانایی خود را برای حفظ حالت طبیعی بدن از دست می دهند.


در حاملگی، هورمون ریلاکسین 10 برابر افزایش پیدا می کند و  بین هفته های 42_38 ماهگی به حداکثر میزان خود می رسد. ریلاکسین باعث شلی مفاصل می شود. این امر تونایی حمایت  را در ستون فقرات کمری برای تحمل فشار کاهش می دهد.                                 

   

 در طول بارداری، تغییراتی  به وجود می آید که باعث می شود فرد تعادل خود را در وضعیت ایستاده حفظ کند.میانگین افزایش وزن  در زنانی که یک بچه دارند 12-10 کیلوگرم است. این افزایش وزن به صورت اولیه در شکم توزیع می گردد. بعد از بارداری، رحم دیگر نمی تواند در لگن جا شود و توده آن به سمت بالا و پایین حرکت می کند. وقتی که عضلات شکمی کشیده می شوند ، توانایی خود را برای کمک  موثر به حفظ راستای صحیح بدن از دست می دهند. با این تغییرات ، گودی کمر افزایش می یابد . البته برخی از مطالعات نشان داده اند که گودی کمر مثل سابق باقی می ماند و یا فقط کمی زیاد می شود در عوض چیزی که اتفاق می افتد این است که ستون فقرات در وضعیت عقب تر قرار می گیرند .      

 
 

راهکارهای کاهش کمردرد در دوران بارداری:


1.    انجام تمرینهای ورزشی:     

      


2.    در هنگام نشستن  یک بالش کوچک در پشت کمر خود قرار داده و همچنین پای خود را کمی بالاتر قرار دهید(می توانید برای این کار یک صندلی کوچک جلوی پایتان قرار داده و پای خود را روی آن قرار دهید)


3.    سعی کنید مدت طولانی در حالت ایستاده قرار نگیرید. در هنگام ایستادن یک پای خود را روی یک چهارپایه قرار دهید.

4.    به هیچ عنوان وسایل سنگین را بلند نکنی. برای بلند کردن شی از روی زمین ابتدا روی زانوهایتان بنشینید(از کمر خم نشوید)

5.    با انجام ورزش مناسب وزن خود را همیشه متناسب نگه دارید و سعی کنید اضافه وزن زیاد نداشته باشید.

6.    در صورتی که کمر دردتان ناراحت کننده است حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت لزوم از کمربندهای طبی مناسب  یا درمانهای دیگر طبق نظر پزشکتان استفاده کنید.




 

مرکز جامع توانبخشی امید

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها