2109
آلودگی هوا باعث افزایش مرده زایی در زنان باردار می شود

آلودگی هوا باعث افزایش مرده زایی در زنان باردار می شود

1394/03/17 بازدید500

پیام دادوند روز یکشنبه در سمینار بین المللی 'آلودگی هوا، عوارض بر سلامت و راهکارهای نوین مقابله با آن' در اصفهان با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر روی زنان باردار و تحقیقات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: جنین داخل شکم مادر نیز به عوامل محیطی حساس است و مطالعات مختلف این موضوع را تایید کرده است.


وی با اشاره به تاثیر نامطلوب استعمال دخانیات و آلاینده هایی مانند سموم و حلالها روی جنین گفت: آلودگی هوا روی سیستم ایمنی مادر و کنترل هورمون های آن تاثیر گذاشته و منجر به افزایش غلظت خون و تغییر عملکرد عروق می شود.


این کارشناس ایرانی مقیم اسپانیا افزود: نتایج تحقیق بر روی سه میلیون مادر باردار در دنیا بیانگر آن است که مادرانی که بیشتر در معرض ریزگردها هستند شانس بیشتری برای تولد نوزاد با وزن کم دارند.


دادوند با اشاره به تحقیقی در شهر بارسلون تصریح کرد: براساس نتایج این تحقیق، کودکان مادرانی که خانه آنها کمتر از 200 متر با خیابان اصلی فاصله دارد، رشد کمتری دارند.


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بارسلون گفت: تحقیقات چهار سال اخیر نشان می دهد آلودگی هوا موجب کوتاه شدن طول مدت بارداری، پارگی زودرس بافتهای نگهدارنده جنین، زایمان زودرس، عفونتهای خطرناک، دیابت بارداری و ریسک ناهنجاری مادرزادی می شود.


دادوند یکی از راهکارهای کاهش عوارض آلودگی هوا را گسترش فضای سبز بویژه در شهرهای بزرگ خواند و تاکید کرد: تحقیقات نشان داده که فضای سبز باعث کاهش اضطراب روحی روانی و بیماریهای تنفسی و قلبی می شود.


وی با اشاره به تحقیقی که درباره ارتباط فضای سبز و مادران باردار شده، افزود: زنان بارداری که در اطراف خانه آنها فضای سبز باشد نوزادان با وزن، قد و اندازه دور سر بیشتری به دنیا می آورند.


دادوند کاهش بیش فعالی کودکان را از دیگر مزیتهای فضای سبز دانست و به تحقیق جدیدی که در این زمینه صورت گرفته و بزودی نتیجه آن منتشر می شود اشاره و اضافه کرد: کودکانی که فضای سبز بیشتری در حیاط و اطراف مدرسه خود دارند رشد ذهنی بیشتری خواهند داشت.


این محقق تاکید کرد: فضای سبز موجب بهبود سلامت ذهنی و بدنی انسان شده و تفاوت غنی و فقیر را در بهداشت و سلامت کاهش می دهد.


سمینار بین المللی 'آلودگی هوا، عوارض بر سلامت و راهکارهای نوین مقابله با آن' با حضور مشاوران اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت در زمینه آلودگی هوا که از محققان و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) هستند به مدت یک روز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.


موضوع آلودگی هوا و ریزگردها در سالهای اخیر به یکی از چالشهای جدید و جدی شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان تبدیل شده است و برخی کارشناسان افزایش سقط جنین و مشکلات بارداری را ناشی از آن می دانند.


به گفته محبوبه والیانی، رییس جمعیت مامایی اصفهان، میزان سقط ناخواسته جنین در میان زنان باردار در سال های اخیر افزایش یافته که آلودگی هوا از جمله دلایل آن است.

 

 

 

 

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16133 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11470 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2453 بازدید