2109
7 راه برای تربیت کودک حرف شنو

7 راه برای تربیت کودک حرف شنو

1394/03/16 بازدید5674

آیا برای شما هم پیش آمده است حس کنید کودکتان ظاهراً فقط برای انجام دادن کاری به حرف های شما گوش می‌داده است ، اما لحظاتی بعد متوجه می‌شوید که به صحبت های شما هیج توجهی نشان نداده است.

دلایل زیادی برای گوش ندادن کودک شما وجود دارد : ممکن است شما زیادی یک حرف را تکرار کرده باشید. ممکن است هنگام صحبت کردن شما توجه کودک جای دیگری باشد، یا ممکن است بارها و بارها حرف خود را عملی نکرده باشید. (برای مثال می‌گویید اکر همین الان تلویزیون و خاموش نکنی، بهت اجازه نمیدم دیگه تلویزیون ببینی، اما هیچ وقت این کار را نمی‌کنید)

هر دلیلی که باعث قطع شدن ارتباط او با شما می‌شود را پیدا کنید، دفعه بعدی که می‌خواهید با او صحبتی داشته باشید، این استراتژی ها را برای بدست آوردن توجه کامل او امتحان کنید.

 

1. خود را به سطح او برسانید

کنار یکدیگر بنشینید، طوری که حس کند شما دیگر قوی تر از او نیستید. به این ترتیب می‌توانید در چشم همدیگر نگاه کنید.

 

2. به او توجه کامل نشان دهید و بخواهید که او هم تمام توجه خود را به شما بدهد

سعی کنید هنگام درست کردن شام، چک کردن ایمیل یا انجام دادن هزاران کار دیگر با کودک خود بحث نکنید. تلفن همراه خود را کنار بگذارید. تحقیقات نشان داده است کودکان متوجه حواس پرتی شما می‌شوند. بررسی های اخیر نشان داده است 62 درصد از کودکان اذعان داشته اند، والدین هنگام صحبت کردن با آن ها دچار حواس پرتی می‌شوند و دلیل اصلی این حواس پرتی تلفن های همراه بوده است.  

 

3. اگر مشکلی پیش آمد، مثبت باشید و محکم و قاطعانه صحبت کنید

فریاد نزنید و بدخلقی نکنید. داد و فریاد کردن به کودک شما می‌آموزد که پرخاشگری مشکلی ندارد. اما فریاد زدن رفتار درستی نیست و در طول زمان اثر خود را از دست می‌دهد، و باعث می‌شود کودک به جای تعامل با شما ، عقب نشینی کند. از طرف دیگر اگر کنترل خود را حفظ کنید و خونسرد باشید، خیلی واضح و روشن منظور خود را به او رسانده اید  و یک الگوی بسیار خوب برای فرزند خود خواهید بود تا در هنگام برخورد با مشکلات به راحتی بتواند آن ها را حل کند.

 

4. بیش از حد توضیح ندهید

هنگامی که بیش از حد موضوعی را برای کودک نوپای خود توضیح می‌دهید، ممکن است او تمرکز خود را از دست بدهد. توضیحات خود را به صورت ساده و کوتاه بیان کنید.

 

5. با سرپیچی و کج خلقی های کودک با خونسردی و آرامی برخورد کنید

کودکان خیلی خیلی خوب می‌توانند والدین خود را عصبانی کنند. آنها به شیوه های مختلف با مخالفت و کج خلقی شما را آزمایش می‌کنند. اما هر چقدر شما خونسردتر باشید، کودک شما انرژی کمتری برای احساسات منفی اش دارد و او نیز به آرامش دعوت می‌شود.

 

6. به همراه هم فعالیتی را انجام دهید

گاهی اوقات بچه ها بیشترین توانایی های خود را هنگامی که به همراه آنها به  انجام کارهای معمولی یا فعالیت های روزانه مشغول می‌شوید، مانند درست کردن شام یا مرتب کردن لباس ها، نشان می‌دهند. همانطور که مطالعات نشان داده است ، خوردن شام به طور منظم می‌تواند مزایای رشدی مانند سلامت و تغذیه بهتر، مهارت های ذهنی و عاطفی قوی و پیشرفت تحصیلی را برای کودکان به همراه داشته باشد.

 

7. سوالات خاصی از او بپرسید

وقتی پدرها و مادرها سوالاتی از قبیل "مدرسه چطور بود؟" یا "فیلم چطور بود؟" را می‌پرسند، ممکن است پاسخ های کوتاهی مثل "خوب بود" یا "بد نبود" را از کودک خود بشنوند. اما اگر سوالات ریزتر و جزئی تری مثل "خنده دار ترین اتفاقی که امروز در مدرسه دیدی چی بود؟" یا "بدترین کاری که آدم بدهای فیلم انجام دادند چی بود؟" را از او بپرسید، اطلاعات بیشتر و جزئی تری را از کودک خود دریافت می‌کنید.

رآ

 

 

 

تحریریه نی نی سایت

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11588 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3501 بازدید