2109
بازی و اسباب بازی برای کودک ده ماهه

بازی و اسباب بازی برای کودک ده ماهه

1393/01/09 بازدید6946

بازی هایی که در کودک کنجکاوی ایجاد می کنند برای این سن مناسب هستند زیرا توانائی فکر کردن در کودک رشد کرده است و او کم کم شروع به فهم مفاهیم پیچیده تر می کند. اسباب بازی های پیچیده که کودک باید چیزی را در آنها کشف کند هم بخصوص در این مرحله مفید هستند.

 کودک در این سن چگونه بازی می کند:

 -         وقتی شما دستانش را نگه دارید او ممکن است راه برود.

-         با رشد درکش از مفهوم عمق، او سعی نخواهد کرد  با سر به پایین پله ها سینه خیز برود.

-          می تواند به یک یا دو دستورالعمل ساده واکنش نشان دهد.

-          به  دزدکی نگاه کردن به چیزها علاقه نشان می دهد.

-         وقتی چیزی از دستش می افتد، ممکن است دنبال آن بگردد.

-          از دست هایش برای جستجو و انگشت زدن استفاده می کند.

-         تقلید بیشتری می کند و سعی می کند رفتار دیگران را کپی  کند.

-         او شروع می کند به نشان دادن علاقه به بعضی صداهای خاص که می شنود.

-         می تواند توالی های ساده را پیش بینی کند و منتظرشان باشد، مانند انتظار غذا را داشتن ،وقتی در آشپزخانه باز می شود.

 اسباب بازی های متناسب با این سن:

 1-اسباب بازی هائی که یادگیری را تقویت می کنند

وقتی یادگیری به شکلی ارائه می شود که ضمن سرگرم کردن، کودک را درگیر می کند، بچه ها بیشتر علاقه مند شده و بیشتر خود را در آن سهیم می کنند. اسباب بازی های مخصوص یاد گیری به رشد مهارت های فکری و افزایش دایره لغات کودک کمک می کنند.

سعی کنید اسباب بازی هائی برایش فراهم کنید که مفاهیم ساده ای مانند حروف، اعداد، اشکال و رنگها را در خود داشته باشند و از این مفاهیم هنگام بازی با او استفاده کنید: "این شماره پنج هست. علی پنج ساله هست".

اگر اسباب بازی حرکت می کند، آنرا به صورت عقب و جلو به هم پاس دهید تا مفهوم اثر متقابل و همکاری را درک کند. "من اینو به طرف تو هل میدم، بعدش تو اونو برش گردون طرف من".

علاقه او را با بازی حروف یا اعداد بیشتر کنید. یک حرف انتخاب کنید و چیزی که با آن حرف شروع می شود پیدا کنید. اسم آن حرف را به همراه اسم آن شیء به صورت بلند برایش بگوئید :"اون حرف ب هست.ب مثل بابا". با این کار شما یادگیری او را توسعه می دهید بدون اینکه نیازی باشد که نگران یاددادن حروف یا اعداد واقعی در این سن به او باشید.

 2-اسباب بازی های ورزشی که باعث رشد جسمانی می شوند

 بازی های ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال و بازی های دیگر (مخصوص بچه ها)به کودک این شانس را می دهند که بگیرد، غلت دهد، پرتاب کند و ضمنا از اعتماد به نفسی که در اثر تشویق های شما و پدرش در او ایجاد می شود،لذت ببرد.

شما هم میتوانید با شرکت در بازی به  هماهنگ شدن چشم و دست کودک کمک کنید.یک بازی را انتخاب کنید مثلا بسکتبال .توپ را در مقابل کودک بگیرید و او را تشویق کنید که آن را با زدن از دست شما خارج کند، آنرا در یک حلقه قرار دهید یا در یک شیب تند قل بدهید.این کار به رشد درک او از رابطه علت و معلول هم کمک می کند.

وقتی کودک برای بازی نشسته است، مقابلش بنشینید و در حالی که پاهایش را باز کرده توپ را به سمت هم هل  بدهید تا کم کم یاد بگیرد که حین بازی تعادلش را هم حفظ کند.

همچنین می توانید وقتی کودک در حال راه رفتن یا سینه خیز رفتن است و وضعیت مناسبی دارد، به نوبت نقش گیرنده و پرتاب کننده توپ را ایفاء کنید تا مفهوم بازی تیمی را متوجه شود.

 3- اسباب بازی هائی که کودک را تشویق به را رفتن یا قدم برداشتن  می کنند

 این نوع وسایل باعث افزایش توانایی ها ی کودک شده و اعتماد به نفسش را بیشتر میکنند ضمن اینکه به رشد او کمک می کنند.

کجا رفت؟ در این مرحله کودک شما برای درک مفهوم ماندگاری اشیاء به رشد لازم  رسیده است.درباره این واقعیت که اشیاء دور از چشم می توانند برگردند، صحبت کنید. با پنهان کردن یک اسباب بازی و پرسیدن کجارفت و سپس آشکار کردن آن و گفتن اینکه" آهان، اینجاست" ( این را باید بلافاصله بگوئید) به کودک این را می فهمانید که هر گاه از جلوی چشمانش دور شوید، بازخواهید گشت .او یاد می کیرد که متنظر شما بماند.

همچنین ،خوب است که حس لامسه کودک را با اشاره به قسمت های مختلف اسباب بازی تقویت کنید. آرام انگشتانش را روی قسمت های مختلف قرار دهید و بگوئید " این نرمه؟". مثل همیشه تا می توانید از لغت های مختلف استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

یکی از مهمترین وسیله های است که برای کودکان باید در خرید آن دقت کرد.

پربازدیدترین ها