2109
بازی و اسباب بازی برای کودک نه ماهه

بازی و اسباب بازی برای کودک نه ماهه

1393/01/09 بازدید2479

 

نوزاد شما تغییرات بسیاری را تجربه خواهد کرد و عشق و محبت زیاد از طرف شما او را تشویق می کند که به سمت موفقیت های بیشتر حرکت کند. اسباب بازی هایی که به حرکات کودک پاسخ داده و به او جایزه های جالب می دهند کمک زیادی به او می کنند.

 

 کودک در این سن چگونه بازی می کند؟

 

-         او وضعیت قرارگیری خود حین حرکت را با استفاده مبلمان تنظیم می کند تا تعادلش را  حفظ کند.

-         اگر یک توپ به سمت او حرکت کند، می تواند آنرا بگیرد.

-         دستهایش ماهرتر است، طوری که می تواند اشیاء را بین آنها دست به دست کند.

-         حرکاتش متنوع تر و ارادی تر شده است.

-         او با ژست خود پیام می دهد، گاهی با تکان دادن دست به نشانه خداحافظی و گاهی با بلندکردن بازوها به انتظار بغل شدن توسط دیگران.

-         او ممکن است نگاه شما را دنبال کند.

-         او می تواند بدون افتادن ، به یک اسباب بازی  برسد.

 

اسباب بازی های  متناسب با این سن:

 

1-اسباب بازیهای مربوط به دسته بندی کردن و خانه سازی

 

با پیشرفت مهارت های کودک، گم گم توانائی انجام حرکات پیچیده تر بدست می آید. اسباب بازی هایی که دارای تنوع هستند، توجه او را جلب می کنند و باعث تقویت اعتماد به نفس و تمایل بیشتر او به یادگیری می شوند.

برای کمک به او، در ابتدا به دسته بندی ساده اشکال بپردازید: با شکل دایره ای شروع کنید و به کودک اجازه دهید آن را به داخل سوراخ گرد بیندازد. وقتی این مرحله را یاد گرفت، به شکل بعدی بپردازید.سعی کنید از شکل هائی که ساده هستند شروع کنید و کم کم به آنهایی که پیچیده تر هستند برسید. وقتی به این ترتیب پیش می روید، کودک اعتماد به نفس بیشتری به خودش پیدا می کند.

توده ای از جعبه ها را برای کودک و یک توده برای خود بسازید. جعبه ها را روی هم بچینید و نشانش دهید که کدام یک در بالا و کدام یک در پایین قرار گرفته است. او را تشویق کنید که همین بازی را تکرار کند، به این ترتیب که یا به شما در ساخت یک شکل کمک کند و یا جعبه های خودش را بسازد.کمی حوصله کنید. ممکن است بار ها و بار ها ساخته های شما را خراب کند.

از فرصت بازی برای معرفی رنگهای مختلف به کودک استفاده کنید و اسم هر رنگ را با اشاره به هر کدام بر روی اسباب بازی ،برایش بیان کنید.

 

2- اسباب بازیهای دارای صفحه مدرج و دکمه

 

باعث ایجاد اتفاقی در یک اسباب بازی شدن،مانند فشردن یک دکمه، به صدا در آوردن یک زنگ یا باز کردن یک در، به ذهن کودک چیز جدیدی برای فکر کردن می دهد.

به او نشان دهید که چگونه می توان قسمت های مختلف اسباب بازی را به کار انداخت. سپس او را تشویق کنید تا همان کار را انجام دهد: "من صفحه رو چرخوندم... حالا نوبت توست" " فکر می کنی این دکمه رو فشار بدیم صدای جیر جیر در میاد؟"مکانیک ساده اسباب بازی توجه کودک را جلب می کند و همزمان،باعث رشد مهارت های او می شود.

با اشاره به هر رنگ بر روی اسباب بازی و گفتن اسم آن به آرامی، به کودک  کمک کنید تا رنگ ها را تشخیص دهد و با اشاره به چیزهای هم رنگ اطرافش به این یادگیری کمک کنید: "نگاه کن پیرهن مامانم قرمزه ".

در این مرحله خوب است که آموزش مفاهیم اعداد  را هم  حین بازی اسباب بازی، با صحبت کردن درباره آنها شروع کنید. اگر مثلایک موز و دو کلوچه دارید با دادن آنها به کودک، بلند بشمارید: یک، دو، سه. می توانید با اشاره به این ها در اسباب بازی و سپس با اشاره به موارد مشابه در اطرافتان  کمک کنید این مفهوم ها بهتر در ذهنش جا بیفتند.

 

3-اسباب بازی های رشد زبان

 

صداها، کلمات، جملات و داستان ها سازنده های اصلی زبان هستند. اسباب بازی هایی که به کودک کمک می کنند که مفاهیم اولیه زبان را کشف کند، باعث می شوند پایه یادگیری شکل بگیرد، جایی که صداها به هم وصل می شوند تا کلمات شکل بگیرند، کلمات جملات را تشکیل می دهند و جملات ترکیب می شوند تا داستان را بسازند.

بهترین راه شما برای تاثیرگذاری بر رشد زبان این است که تا آنجا که می توانید با او صحبت کنید. این مساله باعث می شود که کودک در معرض الگوها و ریتم های اولیه سخن گفتن در طول روز قرار بگیرد.

یک راه دیگر برای کمک به کودک ،به نوبت انجام دادن صحبت کردن است .مکالمه را شروع کنید، سپس گوش دهید و  هنگام خیره شدن کودک به چشمهایتان و جواب دادن با زمزمه و من من ،صبر کنید.چیزی بگویید تا به کودک  کمک کنید که مکالمه را درک کند.

زمزمه ها و من من های کودک را تکرار کنید.این کار برای تمرین ساخت صداها، یادگرفتن تفاوت صداها و چگونگی ترکیب کردن آنها با هم ،بسیار مهم است.

همچنین، می توانید شروع به خواندن برای کودک  کنید تا به تدریج علاقه به کتاب در او رشد کند. وقتی با هم می خوانید، به تصاویر اشاره کنید و او را هم تشویق کنید که به آنها اشاره کند. صدای حیوانات کتاب یا صداهای سایر چیزها را از خود دربیاورید.

 

4-اسباب بازی هایی برای تقویت رشد فیزیکی، مانند ایستادن و راه رفتن

 

کودک در این سن شدیدا در حال کار است .او دارد تلاش می کند تا بر زندگی غلبه کند و اسباب بازی هایی که به رفتارهای او پاداش می دهند، تشویقش می کنند که به تلاش ادامه دهدو نه تنها به رشد جسمانی بلکه برای اعتماد به نفسش بسیار مفیدند.

سعی کنید مسیر بازیش را همیشه تمیز نگه دارید.وقتی با او بازی می کنید از عبارت های توصیفی استفاده کنید: "اون توپ سبز رو که بالا و پایین( یا بیرون و تو) میره ببین" یا "جعبه سبز و بذار بالا" با جلب توجه کودک، هیجان در او ایجاد کنید:"خوب، می خوام بدونم توپ کجاست؟" این باعث فکر کردن کودک و تقویت حدس زدن در او می شود.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14723 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10407 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2068 بازدید