2709
بازی و اسباب بازی برای کودک هفت ماهه

بازی و اسباب بازی برای کودک هفت ماهه

1393/01/09 بازدید1725

 

کودک هفت ماهه در ابتدای مسیر حرف زدن است و نیاز دارد یاد بگیرد که صداها کلمات را تشکیل می دهند، کلمات به یکدیگر وصل می شوند تا جمله ها ساخته شوند و جمله ها با یکدیگر ترکیب می شوند تا داستانها به وجود بیایند. بنابراین تا می توانید با او صحبت کنید و در زمان بازی هم با او حرف بزنید تا بیشتر تشویق شود.

 

کودک در این سن چگونه بازی می کند؟

 

-         در صورت تکیه به مبل، می تواند وزن خود را تحمل کند.

-          می تواند در حالی که به مبل چسبیده است از محلی به محل دیگر راه برود.

-          روی شکم خود می تواند به جلو بخزد.

-          می تواند  روی دستها و زانوهای خود تکان بخورد.

 چون بینایی رنگی کامل دارد، با نگاه کردن به اشیای پیچیده لذت ببرد و
می تواند طوری حرکت کند که بهتر ببیند.

-          با شنیدن اسم خود عکس العمل نشان می دهد و همچنین صداها و آوازهای مختلف را از هم تشخیص می دهد.

-         شروع می کند که دست خود را به دور اسباب بازیهایش مانند فنجان بگیرد و می تواند با استفاده از انگشت شست آنها را بگیرد.

-         از چشمهایش برای نشان کردن و دسترسی به اشیاء استفاده می کند.

 

 

 

 اسباب بازی های متناسب با این سن:

 

1- اسباب بازی به حالت نشسته بر روی کف اتاق

        

 این اسباب بازی ها در تقویت مهارت های کنجکاوی و تفکر کودک و همچنین مهارت های جسمی مانند به طرف اشیا رفتن، گرفتن و حتی شاید سینه خیز رفتن نقش مهمی بازی می کنند. یک اسباب بازی که به رفتار های کودک پاسخ می دهد به تقویت ارتباطات جسمی و ذهنی او کمک می کند.

برای کمک به کودک  یک بازی دوطرفه بین خود تان و او شروع کنید مثلا  غلت دادن اسباب بازی به عقب و جلو و از این فرصت برای به کارگرفتن کلمات استفاده کنید : "جلو و عقب"، "نوبت تو، نوبت من".همچنین می توانیداو را تشویق کنید تا اسباب بازی را به سمت جائی غلت دهد و خودتان آن را مجددا بردارد و بیاورید. با حرکت اسباب بازی، احتمال دارد که کم کم او به سمت آن حرکت کندزیرا  می خواهد که دوباره غلت دادن را شروع کند! اگر اسباب بازی صدا تولیدکند، کودک یاد می گیرد که جای اشیا را با استفاده از صدای آنها پیدا کند: اسباب بازی را به او نشان دهید، بعد آنرا در پشت خودتان قایم کنید و صدایش را فعال کنید. این کار را چندین بار انجام دهید تا ببینید  او به سمت شما حرکت می کند تا منبع صدا را پیدا کند یا نه.

 

2-شکل سازهای با صداهای جالب:

 

شکل سازها روش خیلی خوبی برای رشد مهارت" حل مساله" به شمار می روند. زمانی که بعد از قرار گرفتن یک قطعه از اسباب بازی در جای مناسب خودش،صدائی از آن بلند می شود، کودک تشویق می شود  و ضمنا علت و معلول را به خوبی می فهمد.

از آنجا که تشخیص شکل و دسته بندی کردن، هنوز چندماهی برای او زود است، بیشتر روی کمک به او برای درک مفاهیم داخل و خارج و روشن و خاموش تمرکز کنید. کودک را تشویق کنید تا دستش یا یک شیء را داخل یک اسباب بازی شکل ساز ببرد... چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر او با یک صدا یا موزیک جالب مواجه شود، از آن به بعد، بازی "داخل و خارج" را دوست خواهد داشت.

خوب است که بتوانید معرفی شکل ها را هم کم کم شروع کنید. با یک نمونه شروع کنید نام آن را بگوئید و اجازه دهید که قبل از معرفی دومی، کودک در ذهنش  آن را دسته بندی کند. سعی کنید اسم آن شکل را همزمان با برداشتنش و زمانی که دارد سعی می کند آن را در جای صحیح خود بگذارد ،بگوئید.

 

3-اسباب بازیهای عمل/عکس العمل

 

ایجاد یک  عکس العمل در اسباب بازی مثلا  فشردن یک دکمه، به صدا درآوردن زنگ یا بازکردن در ،به ذهن کودک چیز جدیدی می دهد که درباره آن فکر کند .

از ویژگی های اسباب بازی برای معرفی رنگهای مختلف به کودک استفاده کنید و اسم هر رنگ را در حالی که به اسباب بازی به آن رنگ اشاره می کنید بیان کنید. مهارت های دریافت زبان کودک ،در این مرحله در حال رشد هستند بنابراین هر چه بیشتر بشنود، با کلمات بیشتری آشنا خواهد شد.

وقتی کودک عکس العملی را از اسباب بازی فعال می کند، مفاهیم را برایش بیشتر تشریح کنید: "صدای شیر و می شنوی؟ ببین وقتی به اسباب بازی دست زدی چی شد!"

 

4-وسایلی که به سینه خیز رفتن و ایستادن کمک می کنند

 

وسایل بازی که کودک حین کار با آنها باید بایستد یا با آنها راه برود، آسان و سرگرم کننده هستند و بچه های کوچک را با خیلی از کارهای جالب مشغول می کنند. این وسایل همچنین به آنها کمک می کنند تا همان زمان که تلاش می کنند بایستند، اعتماد به نفس پیدا کنند.

کنار کودک بنشینید و به صورت بازی به ویژگی های جالب اسباب بازی هایش و رنگ  آن ها اشاره کنید. اسم رنگ ها را با اشاره به هر کدام بلند بگویید: " این یک مهره آبیه، این یکی سبز ه ،این یکی هم ارغوانیه. یک، دو، سه مهره"

تا می توانید در مکالمه با کودک از کلمات و عبارات توصیفی استفاده کنید؛ بچه ها  در این سن از شنیدن لذت می برند و این کار به آنها کمک می کند تا صدا های بیشتری تولید کنند.

با صحبت کردن در مورد چیزهایی که کودک باعث اتفاق افتادن  آنها می شود، شما کمکش می کنید تا عمل و عکس العمل را هم درک کند: "تو  الان چیکار کردی؟  توپو چرخوندی این صدا در اومد! گوش بده... می شنویش؟ بذار توپو دوباره بچرخونیم. چه صداهایی می شنوی؟"

ماهیچه های در حال رشد کودک را با تشویق او به دخالت فیزیکی در بازی تمرین دهید. او را در  هل دادن ، غلت دادن یا به عقب و جلو راندن اشیا، خزیدن با آنها یا بالارفتن از وسایل بازی مخصوص بچه ها، دخالت بدهید. تمام این تمرین ها به تقویت ماهیچه ها و اعتماد به نفس او کمک می کنند.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها