2109
افزایش احتمال مرگ نوزاد با تأخیر در شیردهی برای نخستین بار

افزایش احتمال مرگ نوزاد با تأخیر در شیردهی برای نخستین بار

1394/02/23 بازدید768

هوشیار مجابی ، فوق تخصص نوزادان، مرکز آموزشی- درمانی کوثر اظهارکرد: نزدیک به یک میلیون از موارد مرگ کودکان زیر پنج سال و نوزادان، فقط با آغاز تغذیه در ساعت نخست پس از تولد، کاهش پیدا می‌کند و هر اندازه این شیردهی با تأخیر شروع شود، میزان مرگ نیز به همان نسبت افزایش خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه تلاش می‌شود اتاق‌های شیر مادر در بیمارستان‌ها و مطب‌های زنان و زایمان، برقرار شود، افزود: یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی برای مادر، شیردادن به نوزادش است و با توجه به اینکه اغلب مادران در روزهای نخست بعد از زایمان، مشکلاتی در زمینه شیردهی دارند، بنابراین با ایجاد و تقویت اتاق‌های شیر مادر می‌توان آن‌ها را از نظر تئوری و عملی برای شیردادن، آماده کرد.

مجابی تصریح‌کرد: کاهش سرطان سینه در بانوان و کاهش بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم و آلرژی، دیابت و بدخیمی‌ها در کودکان، از جمله فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر است.

وی اضافه کرد: تغذیه نوزاد با شیرمادر نه تنها از نظر اقتصادی به سود خانواده است، بلکه این کودکان در مقایسه با کودکانی که از شیرخشک استفاده می‌کنند، زودتر راه می‌افتند، سخن گفتن را آغاز می‌کنند و دارای هوش بالاتری نیز هستند.

این فوق تخصص نوزادان با تأکید بر اینکه تمامی شیرخواران تا شش ماهگی باید فقط با شیر مادر تغذیه شوند تا از رشد، تکامل و سلامت مطلوب برخوردار شوند، ادامه داد: تغذیه انحصاری با شیر مادر یعنی هر نوع مایع دیگر، حتی آب غیر از قطره‌های مکمل و احیاناً داروهای مورد نیاز است.

مجابی در مورد آموزش مادران باردار و شیرده، خاطرنشان کرد: آموزش زنان باردار و همسران آن‌ها درباره تولد کودک و تغذیه با شیر مادر، یک بخش ضروری از مراقبت دوران بارداری است.

فوق تخصص نوزادان، مرکز آموزشی- درمانی کوثر با اشاره به اینکه کارکنان بیمارستان، پس از زایمان مادر، تلاش کنند وقت کافی برای او اختصاص دهند تا قبل از ترخیص، آموزش‌های کامل را دریافت کند، تأکید کرد: کارکنان آموزش دیده باید رفتار شیردهی مادر و نوزاد را در 24 تا 48 ساعت نخست پس از تولد نوزاد، برای تصحیح وضعیت شیردهی، گرفتن سینه و کفایت بلع نوزاد، ارزیابی کنند.

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15713 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11192 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2291 بازدید