2109
بازی و اسباب بازی برای کودک سه ماهه

بازی و اسباب بازی برای کودک سه ماهه

1393/01/09 بازدید2821

الگوی خواب، بیداری و غذا خوردن فرزند سه ماهه­شما به تدریج منظم­تر و قابل پیش­بینی­تر می­شوند.همزمان با رشد کودک،می­بینید که راه­های جدیدی برای برقراری ارتباط با شما و کشف دنیای اطرافش پیدا می­کند ...لمس کردن، حس کردن و گرفتن هر چیزی که در دسترسش باشد!اسباب­بازی­هایی که حس­های مختلف را تحریک می­کنند برایش تهیه کنید، موسیقی­های آرام برای او پخش کنید و به نشانه­ها و عکس­العمل­هایش در هنگام بازی دقت کنید.

 کودک در این سن چگونه بازی می­کند؟

·  مادر خود را می­شناسد و به صورت سایر افراد هم علاقمند است.

·روی شکم خود می­خوابد و با استفاده از زانوها و بالا آوردن سینه­اش می­تواند از خود محافظت کند.

· سرش را به سمت صدا می­چرخاند و وقتی صحبت می­کنید شما را نگاه می­کند.

·  چیزها یا اشخاص آشنا را تشخیص می­دهد.

· می­تواند به اشیای مختلف ضربه بزند اما نمی­تواند خودش را به آنها برساند.

·وقتی اسباب­بازی را در دست او می­گذارید می­تواند آن را گرفته و تکان بدهد.

اسباب بازی های مناسب با این سن:

1-جغجغه­ های دستی یا اسباب­بازی­هایی که روی یک حلقه هستند

بچه ­ها در حدود سه ماهگی کم­کم اشیایی که در دسترسشان باشد را می­گیرند و به تدریج یاد می­گیرند که می­توانند کارهایی را انجام دهند!یاد می­گیرند که تکان دادن یک جغجغه باعث تولید صدا می­شود.دوباره آن را امتحان می­کنند...و کم کم رابطه علت و معلول را متوجه می شوند.

برای کمک به او، برای شروع، حلقه را در دست بچه بگذارید و آن را به آرامی تکان دهید.بچه­ها در این سن کم­کم در حال یادگیری کنترل گرفتن اشیا هستند .آنها می­توانند صبر کنند و به سمت هدف پیش بروند

با نگه داشتن حلقه روبروی بچه، تکان دادن آن و ایجاد فرصتی برای اینکه بتواند آن را بگیرد، به تمرین و تقویت مهارت­های هماهنگی در او کمک کنید.جغجغه را در دستش بگذارید، آن را تکان دهید و بگویید «صداشو شنیدی؟ تو این کارو کردی!»تأکید بر اثرات کار می­تواند تشویقش کند تا دوباره آن را انجام دهد.

همچنین،میتوانیدحلقه­ای را انتخاب کنید که به اندازه­ی کافی بزرگ باشد و کودک بتواند با دو دست خود آن را بگیرد.او ابتدا با یک دست حلقه را میگیردو سپس با دست دیگر و سپس دوباره با یک دست!این کار مهارت دست به دست کردن یک شیء از دست راست به چپ و برعکس را در او تقویت می­کند.

2-تشکچه

در این سن دست و پاهای فرزندتان همیشه در حال حرکت هستند؛ وقتی که روی چیزی ضربه می­زند یا خود را و اعضای بدنش را می­کشد؛ وقتی که روی اسباب­بازی­ها می­کوبد یا حتی آنها را می­گیرد و در برخی موارد سعی می­کند که کمی روی زمین بخزد.

یک تشکچه­ی نرم پر رنگارنگ با پارچه­های متفاوت می­تواند جای خوبی برای فعالیت و بازی کردن او باشد و تمام نیازهایش را در یک جای نرم برآورده کند (از تمرین مهارت­های حرکتی گرفته تا تحریک حس­های مختلف برای به چالش کشیدن مهارت­های شناختی)

برای یادگیری بهتر و بیشتر فرزندتان به او کمک کنید تا در حالت ذهنی صحیحی قرار گرفته و با انجام دادن برخی از کارهایی که هنوز نمی­تواند انجام دهد ارتباطات علت و معلولی را درک کند برای مثال، پخش موسیقی یا تکان دادن یا در آوردن صدای اشیا.

سعی کنید که این وسایل طوری قرار گرفته باشند که به راحتی در دسترسش باشند.سپس تشویقش کنید تا خودش این کار را انجام دهد؛ در این صورت حرکت دست و پاها و سایر موارد به خوبی پیش میرود.شاید با شنیدن یک صدا یا دیدن رفتارهای جالب و مهیج شما بیشتر تشویق شود. بعد از این کار کودک خود به خود بیشتر به هیجان آمده و تشویق می­شود چون ارتباط بین کار ی که انجام داده و جوابی که از اسباب بازی گرفته را درک می­کند!

همچنین، چنانچه اسباب بازی اش را آویزان کرده اید گهگاه جایش را تغییر دهید.این کار برای تقویت حافظه کودک مفید است و احتمالاً قبل از بازی متوجه این تغییرات خواهد شد.

3-آینه­ بی­خطر برای کودکان

خیلی پیش از آنکه بچه­ها از روی آینه تشخیص دهند چه کسی می­خندد، بیشتر دوست دارند که به انعکاس تصویر خودشان خیره شوند و از چیزی که در آنجا می­بینند لذت ببرند.این باعث تقویت خودشناسی و بهبود رشد احساسی می­شود.این کار همچنین زمانی که بچه برای لمس آینه به سمت آن می­رود باعث تقویت هماهنگی دست و چشم نیز می­شود.

برای کمک به او، پس از آنکه آینه را تنظیم کردید، زاویه دید او را بررسی کنید و ببینید که دقیقاً چه چیزی را می­بیند.برای کمک به رشد حس خودشناسی، به تصویرش در آینه اشاره کنید و سپس همین کار را با تصویر خودتان در آینه تکرار کنید.با بچه دالی بازی کنید.مامان رو می­بینی؟ دیگه کیو می­بینی؟ به بخش­های مختلف صورت خود اشاره کنید.چشمای منو می­بینی؟ چشمای خودتو می­بینی؟ اینجان! به این صورت کم­کم و به تدریج ارتباطات برای بچه مفهوم پیدا می­کنند.

با اشاره به یک مورد دیگر (برای مثال، حلقه­ای که در دست دارید)به تقویت دیدن و مفهوم انعکاس­ها کمک کنید.سراغ آینه­های دیگر خانه هم بروید و اجازه دهید کودک­تان ببیند انعکاس­های شما در آینه­های دیگر به چه شکلی می شود.همچنین،وقتی که آماده بود و توانست صورتش را بالا بیاورد آینه را روبرویش قرار دهید تا خودش را  از زاویه­ جدیدی ببیند.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16094 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11442 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2388 بازدید