2109
پوسیدگی دندان و اختلال در تغذیه کودک

پوسیدگی دندان و اختلال در تغذیه کودک

1394/02/14 بازدید365

دکتر احمد جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن اشاره به اهمیت تغذیه و بهداشت دهان و دندان در عین حال از والدین خواست تا از دندان‌های شیری فرزندان‌شان در برابر پوسیدگی محافظت کنند.

وی با اشاره به اهمیت سلامت دندان‌های شیری گفت: صدمات و پوسیدگی دندان‌های شیری علاوه بر اینکه می‌تواند سبب درد دندان شود، می‌تواند در تغذیه کودک اختلال ایجاد کرده و کودک را دچار سوء‌تغذیه کند.

جعفری با بیان اینکه پوسیدگی دندان می‌تواند در رویش دندان‌های دائمی نیز تاثیر منفی داشته باشد، افزود: کودک تا شش ماهگی فقط از شیر مادر تغذیه می‌کند اما، بعد از شش ماهگی علاوه بر شیر مادر غذای کمکی نیز به کودک داده می‌شود.

وی گفت: دندان‌های شیری معمولا از سن هشت ماهگی شروع به رویش می‌کنند و شیر و همچنین غذاهای کمکی می‌توانند در پوسیدگی دندان اثرگذار باشند.

جعفری گفت: اگر تعداد دفعات شیردهی در خواب به کودک زیاد باشد، می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. از طرفی جلوی شیر خوردن کودک را نمی‌توان گرفت در اینصورت باید برای جلوگیری از پوسیدگی، دندان را تمیز کرد.

وی با بیان اینکه یک سوم مراجعات کودکان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل دندان‌درد و پوسیدگی دندان‌ آن‌هاست، گفت: تمیز کردن دندان‌ها را می‌توان با یک پارچه تمیز یا گاز یا مسواک‌های انگشتی انجام داد.

این متخصص دندانپزشکی کودکان جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک گفت: مادر باید حتما قبل از خواب دندان کودک را مسواک بزند تا از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها