2109
چگونه احساسات کودکانمان را درک کنیم؟

چگونه احساسات کودکانمان را درک کنیم؟

1394/02/14 بازدید290

 «زاهد زرگر» روانشناس و مشاور تخصصی کودکان اظهار کرد: افکار مداوم احساسات کودکان باعث سردرگمی، عصبانیت و عدم شناخت احساسات و باورنکردن آن‌ها در کودکان می‌شود.

روش‌هایی برای کمک به کودک برای کنارآمدن با احساسات

وی با بیان اینکه پاسخ همدلانه در واقع اقدام برای درک احساسات طرف مقابل است، تصریح کرد: کودکان نیز اگر گوش شنوا و واکنش همدلانه‌ای درکنار خود داشته باشند می‌توانند به خود کمک کنند اما معمولاً به طور طبیعی، کلمات و جملات همدلانه بر زبان ما جاری نمی‌شود و عادت به انکار احساسات کرده‌ایم.

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، با اشاره به روش‌هایی برای کمک به کودک برای کنارآمدن با احساسات خود، اظهار کرد: سعی کنید همیشه شنونده‌ی مؤثری برای کودک باشید و با توجه کامل به صحبت‌های کودک گوش کنید.

زرگر ادامه داد: با کلماتی مانند "اوه" ، " فهمیدم "، " درست" و ... حرف کودک را تأیید کنید و نشان دهید احساس او را درک کرده‌اید.

وی، افزود: برای احساس‌های کودک اسمی ‌پیدا کنید و آرزوها و خواسته‌های کودک را در عالم خیال برآورده سازید.

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، تاکید کرد: شیوه و چگونگی برخورد ما مهم‌تر از هرکلمه‌ای است که بر زبان می‌آوریم، اگر برخورد ما مهربانانه و شفقت‌آمیز نباشد، تأثیر خودش را نخواهد داشت، باید کلمات حامل احساس واقعی همدلی و یگانگی باشد.

وی ادامه داد: مشکل‌ترین قسمت این شیوه‌ها تشخیص احساس احتمالی کودک است، بعد از تشخیص احساس و تأیید آن نباید نصیحت را دنبال کنیم.

زرگر، با بیان اینکه همدلی در همه‌ی موقعیت‌های زندگی ضروری است، گفت: اهمیت همدلی و درک صحبت‌های کودک بیشتر هنگام بروز احساسات منفی است، اینجاست که باید به احساس قدیمی‌ خود در نادیده گرفتن، انکار کردن، و پند و اندرز و ... غلبه کنیم.

وی ادامه داد: بعضی کودکان علت ترس، عصبانیت و ناراحتی خود را به زبان نمی‌آورند و بعضی کودکان دلیل احساس خود را نمی‌دانند، بعضی میل به ابراز دلیل ندارند چون می‌ترسند از دید بزرگ‌ترها قانع‌کننده نباشد.

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، افزود: برای کودک صحبت کردن با بزرگ‌تری که احساس او را می‌پذیرد خیلی راحت‌تر از بزرگ‌تری است که او را برای توضیح و شرح ماجرا تحت فشار قرار داده است.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا باید موافقت با احساس کودک‌مان ابراز کنیم؟ گفت: شنیدن جمله‌ی "تو کاملاً حق داری" ممکن است برای لحظه‌ای آرامش‌ بخش باشد اما از اندیشیدن کودک به قضیه جلوگیری می‌کند.

زرگر، ادامه داد: افراد در سنین مختلف به هنگام فشار روحی تنها به موافقت یا مخالفت نیازی ندارند بلکه فردی را می‌خواهند که تجربه‌ی آن‌ها درک کند.

نصیحت کردن کودکان چه ایرادی دارد؟

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، با تاکید بر اینکه والدین هیچ‌ وقت از جمله‌ی ساده‌ی "احساس تو را درک می‌کنم" استفاده نکنند، افزود: کودکان این جمله باور نمی‌کنند، والدین باید سعی کنند از جملات مشخص‌تری استفاده کنند، که نشان دهد واقعاً مشکل او را درک کرده‌اند.

وی با اشاره به ایراد نصیحت کردن کودکان خاطرنشان کرد: وقتی کودک احساس خود را بیان می‌کند با راه حل فوری ارائه دادن به کودک یا نصیحت کردن او، او را از کسب تجربه‌ای که با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات به دست می‌آید، محروم کرده‌اید.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16234 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2628 بازدید