2709
مهار بیماری‌های مادرزادی قلب با تشخیص بموقع

مهار بیماری‌های مادرزادی قلب با تشخیص بموقع

1394/01/27 بازدید695

متأسفانه گاهی برخی نوزادان با بیماری قلبی مادرزادی به دنیا می‌آیند و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های والدین محسوب می‌شود. دکتر «حجت مرتضاییان» فوق تخصص قلب کودکان و فلوشیپ اینترونشن قلب می‌گوید: امروزه از هر هزار تولد نوزاد زنده، حدود 8 نوزاد به بیماری‌های مادرزادی قلبی مبتلا هستند. بنابراین می‌توان گفت بیشتر کودکانی که به طور زنده متولد می‌شوند، فاقد مشکل قلبی هستند.

این متخصص قلب در ادامه تصریح می‌کند: از آنجایی که فراوانی این بیماری زیاد نیست، والدین نباید برای باردار شدن اضطرابی داشته باشند. البته خانواده‌هایی که قبل از بارداری در اقوام درجه اول سابقه ابتلا به بیماری مادرزادی قلبی مشاهده می‌کنند، باید بدانند که فرزند آنها نسبت به نوزادان عادی جامعه حدود 2 تا 3 برابر بیشتر در معرض بیماری است. بنابراین درصورتی که اقوام درجه اول مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی باشند، بهتر است والدین قبل از بارداری و هنگام بارداری تحت نظر متخصصان این رشته قرار داشته باشند. این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر انجام بموقع آزمایش‌ها قبل و هنگام بارداری می‌افزاید: «بررسی‌هایی که برای ارزیابی بیماری مادرزادی قلبی قبل از بارداری به والدین پیشنهاد می‌شود، انجام مشاوره ژنتیک و بررسی‌های آزمایشگاهی ژنتیک است. عوامل دیگری همچون قرار‌گیری در معرض سموم، رنگ‌ها و استفاده از برخی دارو‌ها و همچنین عوامل محیطی مانند صدمات ناشی از اشعه در محیط و... از جمله مواردی هستند که قبل از بارداری ارزیابی می‌شوند

مرتضاییان در ادامه می‌گوید: اکوی جنینی ساده‌ترین و کم خطر‌ترین روش ارزیابی بیماری‌های قلبی هنگام بارداری است. مناسب‌ترین زمان برای انجام این اکو هفته 16 تا 18 بارداری است. گام بعدی معاینه دقیق پزشکی توسط متخصص کودکان یا متخصص قلب در بدو تولد است. معمولاً نوزادان در بدو تولد در زایشگاه‌ها یا مراکزی که نوزادان نگهداری می‌شوند، بسادگی با یک معاینه دقیق پزشکی غربالگری شده، سلامت یا بیماری آنها تشخیص داده می‌شود. در این مرحله ارزیابی سطح اشباع اکسیژن نوزادان یا انجام اکو کاردیوگرافی از قفسه سینه بسادگی و بدون خطر و با هزینه بسیار کم، بیماری مادرزادی قلب را در نوزادان تازه متولد شده ارزیابی می‌کند.

این فوق تخصص قلب کودکان در خاتمه تأکید می‌کند والدین پرخطر یعنی آن دسته که در اقوام درجه یک سابقه بیماری قلبی دارند، قبل و هنگام دوره بارداری و همچنین پس از تولد حتماً بدرستی مورد ارزیابی و معاینه قرار گیرند.

 

 

 

 

منبع: روزنامه ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها