2109
علل دل‌دردهای عفونی کودکان تشریح شد

علل دل‌دردهای عفونی کودکان تشریح شد

1393/12/24 بازدید575

 محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره علل دل‌درد عفونی در کودکان، اظهار داشت: دل‌دردهایی که به علت عفونت ایجاد می‌شود ممکن است بر اثر ویروس، میکروب و انگل باشد، همچنین سابقه عمل جراحی مانند آپاندیسیت می‌تواند موجب عفونت و دل‌درد در کودکان شود.

* مهمترین علت دل‌درد، ویروس‌ها هستند

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال گفت:‌ مهمترین علت دل‌درد ویروس‌ها هستند، روتا ویروس موجب اسهال زمستانی می‌شود که با تب، دل‌درد و اسهال بسیار شدید همراه است. همچنین آنترو ویروس در تابستان موجب اسهال، تهوع و دل‌درد می‌شود، بنابراین انواع مختلف ویروس‌ها می‌تواند تب، اسهال و دل‌درد را در پی داشته باشد.

* میکروب‌ها عامل دل‌درد در کودکان

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: دومین علت دل‌درد کودکان، میکروب‌ها هستند که به دنبال آب و مواد غذایی آلوده مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و آب‌میوه ایجاد می‌شود. این دل‌‌درد با تب و لرز، اسهال، تهوع و استفراغ همراه است و اغلب اینها مانند اسهال خونی، بلغمی می‌شود.

وی افزود: کودک به دنبال میکروب سالمونلا و شیدلا که اغلب از مواد غذایی خام و نشسته به وجود می‌آید نیز دچار دل‌درد شدید می‌شود. برخی مادران تخم‌مرغ نیم‌بند به فرزندان خود می‌دهند که این موجب ورود میکروب سالمونلا و شیدلا به بدن کودک می‌شود.

* مراقب انگل‌ها یا قارچ‌ها باشید

دبیر انجمن کودکان ایران اظهار داشت: انگل‌ها یکی دیگر از علل دل‌درد در کودکان است. شایع‌ترین انگل که موجب دل درد بسیار شدید می‌شود آمیب است. فرد مبتلا به این انگل، دل‌درد فوق‌العاده شدید بدون اجابت مزاج دارد.

وی افزود:  والدین باید علائم دل‌درد کودکان را جدی بگیرند، زیرا ممکن است دل‌درد به علت آپانتیسیت باشد. علائم این اختلال تب، لرز، استفراغ و دل‌درد شدید است. همچنین در هم رفتن دو قوس روده موجب دل‌درد فوق‌العاده شدید می‌شود که علت وقوع آن نامشخص است.

رئیس انجمن عفونی اطفال ایران گفت: توصیه می‌شود به محض بروز دل‌درد از خوددرمانی و مصرف داروهای دل‌درد حتی به توصیه پزشک جلوگیری شود، چرا که دل‌درد باید ابتدا بررسی سپس اقدامات درمانی انجام شود، زیرا سوراخ شدن آپاندیس یا روده، موجب عفونت و عفونی شدن خون می‌شود که در مواقعی مرگ بیمار را به همراه دارد.

*در صورت عدم درمان کودک را دوباره نزد پزشک ببرید

وی افزود: همچنین از والدین می‌خواهیم در صورتی که کودک خود را به پزشک اطفال ارجاع می‌دهند و نتیجه نمی‌گیرند، مجدداً مراجعه کنند زیرا گاهی برخی پزشکان در ویزیت اول اختلال را تشخیص نمی‌دهند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال خاطرنشان کرد: دل‌دردهای عفونی کودکان بر اثر ویروس‌ها، میکروب‌ها یا انگل‌ها ایجاد می‌شود که مهمترین عامل ایجاد آنها آب و غذای آلوده است، توصیه می‌شود والدین از دادن غذاهایی که در بازار موجود هستند به کودکان خود به شدت بپرهیزند زیرا ممکن است آلوده باشد.

 

 

 

 

 

منبع: فارس نیوز

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15944 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11398 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2347 بازدید