2109
مهمترین علل مراجعه کودکان به بیمارستانها در اواخر سال

مهمترین علل مراجعه کودکان به بیمارستانها در اواخر سال

1393/12/24 بازدید418

 علی ربانی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره خطراتی که کودکان را در روزهای پایانی سال تهدید می‌کند، اظهار داشت: اکنون که فصل خانه‌تکانی است ممکن است بخشی از الگوهای ارجاعی به مرکز طبی کودکان با تغییرات جزئی همراه باشد که بخشی از آن مسمومیت ناشی از شوینده‌ها یا بلع اجسام خارجی مانند باطری و پریدن آجیل در نای کودکان است.

 

وی افزود: در ایام عید به دلیل افزایش سرعت خودروها در خیابان‌های خلوت آمار تصادفات افزایش می‌یابد بنابراین والدین باید مراقب کودکان خود باشند تا خدای ناکرده دچار تصادفات و سوانح نشوند زیرا کودکان وزن سبکی دارند و با ترمز زدن خودرو به راحتی پرت می‌شوند. سال گذشته با کودکانی مواجه بودیم که بر اثر تصادفات رانندگی دچار ضربه‌های مغزی شده بودند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یکی از علل ارجاع در مرکز طبی کودکان بیماری‌های خاص است. همان طور که مستحضر هستید برخی بیماری‌ها به طور روتین اتفاق می‌افتد اما هرگونه عوارض خاص ناشی از این بیماری‌ها نیاز به مراقبت‌های خاص دارد که در این مرکز انجام می شود مثلاً ممکن است فردی به اسهال و استفراغ مبتلا شود و بر اثر این بیماری روتین دچار عوارض خاصی مانند نارسایی کلیه و حتی کما شود.

 

این فوق تخصص غدد اطفال تصریح کرد: والدین باید در این روزها مراقب پریدن اجسام ریز به ویژه آجیل در نای کودکان خود باشند چرا که این موضوع می‌تواند باعث کم شدن اکسیژن مغز و آسیب‌های جدی شود. دستگاه تنفس آن قدر حساس است که پریدن دانه‌ای برنج در آن موجب سرفه‌های مکرر و حالت خفگی حتی برای بزرگسالان می‌شود بنابراین والدین باید نهایت دقت خود را به خرج دهند تا سال جدید که می‌تواند سرشار از شادی باشد به روزهای تلخی تبدیل نشود.

 

رئیس مرکز طبی کودکان گفت: همچنین با تغییر فصل زمینه برای ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و نیز آلرژی بیشتر می‌شود بنابراین افراد به ویژه آنهایی که زمینه خانوادگی برای ابتلا به آلرژی دارند مراقب سلامت خود باشند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در ایام نوروز و تعطیلات پزشک متخصص به صورت شبانه‌روزی در مرکز طبی کودکان وجود دارد، اظهار داشت: مرکز طبی کودکان قبل از اجرای طرح تحول سلامت نیز در هر لحظه 2 پزشک متخصص شامل استاد و فوق تخصص بیماری‌های کودکان داشت که علاوه بر این افراد تعدادی نیز آنکال در مرکز حضور داشتند بنابراین مردم عزیز و شهروندان نگران حضور متخصص در این مرکز درمانی نباشند چرا که از این بابت مشکلی نداریم.

 

ربانی ادامه داد: فقط مشکل مربوط به تعداد زیاد مراجعان به درمانگاه‌های مرکز طبی کودکان است با توجه به کادر معدودی که داریم خدمات‌رسانی فوق‌العاده مشکل خواهد شد البته همکاران همه ساله این تمهیدات را اندیشیده‌اند و به ارائه خدمت می‌پردازند.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به روزهای پایانی سال و خانه‌تکانی، والدین اشیاء تیز، برنده، ریز و مواد شوینده را از دسترس کودکان خارج کنند چرا که مصرف این مواد صدمات زیادی به کودکان می‌زند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: فارس نیوز

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها