2109
از هر هشت زن باردار ایرانی یکی غیرقانونی سقط جنین می‌کند؟!

از هر هشت زن باردار ایرانی یکی غیرقانونی سقط جنین می‌کند؟!

1393/11/29 بازدید394

 به گزارش «تابناک»، آقای مطلق یک بار دیگر آماری شگفت از سقط غیرقانونی در کشور منتشر کرده است و مدعی انجام سالانه ۲۱۳هزار سقط غیرقانونی درکشور شده و با بیان اینکه بالغ بر 220 هزار سقط در سال صورت می‌گیرد، افزوده فقط 7 هزار مورد از مسیر قانونی انجام می‌شود.

 

این اولین بار نیست که چنین آماری از سوی این مسئول وزارت بهداشت مطرح می‌شود. دراردیبهشت 92 وی گفته بود که آخرین آماری که از سقط‌جنین در کشور منتشر شده، مربوط به سال ۷۷ است. که این بررسی نشان داد هر سال حدود ۹۰ هزار جنین در کشور به‌صورت قانونی و غیرقانونی سقط می‌شدند؛ یعنی به‌طور متوسط هر روز ۲۲۱ جنین و هر ساعت ۹ جنین.»

 

یک بار دیگر در بهمن ماه سال گذشته، باز هم این مقام وزارت کشور در میزگرد بررسی علل کاهش جمعیت و راهکارهای پیش رو اظهار داشت: حدود 100 هزار مرده‌زایی داریم. هرچند آمارها متفاوت است، اما به طور متوسط حدود 250 هزار سقط جنین در سال گزارش می‌شود که البته اینها مربوط به سقط‌های غیرقانونی است.

 

وی مدعی شده بود که «آمار نشان می‌دهد که یک میلیون و 750 هزار بارداری اتفاق می‌افتد که در مرحله سنی جوانی به میانسالی است اما به علت اینکه حدود 100 هزار مورد آن مرده زایی است و 250 هزار مورد این بارداریها به سقط منجر می شود. تعداد کل موالید در هر سال به یک میلیون و 400 هزار مورد رسیده است. که البته سالانه حدود 350 هزار مرگ نیز در کشور ثبت می شود.»

 

با توجه به آمار ارائه شده در سال گذشته و کاهش قابل توجه آن در سال جاری، اولین فرض قابل طرح این است که یک مقام مسئول برای نشان دادن سیاهی بیش از حد در یک حوزه، هر اماری را بدون توجه به دقت و سلامت آن منتشر می‌کند. گواه این ادعا این است که توضیحی برای این وجود ندارد که چگونه و با چه مکانیزمی سقط غیرقانونی جنین از 250 مورد در سال گذشته به یک باره به 213 هزار نفر کاهش یافته است.

 

جدای از این تناقض، آمار منتشره اگر دروغ نباشد، یک فاجعه است. 250 هزار سقط غیرقانونی در میان یک میلیون و 750 هزار بارداری سالانه بدان معناست که هر ساله از هر هفت زن ایرانی که باردار می‌شوند، یک نفر جنینی را که در شکم دارد، می‌کشد.

 

چنین ادعایی آمار سقط جنین در ایران را در ردیف بدترین کشورهای دنیا قرار می‌دهد. آیا می‌توان چنین آماری را باور کرد؟

 

 

 

 

منبع: تابناک

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11596 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3694 بازدید