2109
فقر از علل اصلی سوءتغذیه کودکان

فقر از علل اصلی سوءتغذیه کودکان

1393/11/26 بازدید276

 «اعظم زمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس، گفت: یکی از مهم‌ترین گروه‌های سنی آسیب‌پذیر از لحاظ سلامت تغذیه‌ای کودکان زیر 1 سال هستند و علت اصلی آن رفتارهای غذایی نادرستی است که در خانواده وجود دارد.

وی با بیان اینکه تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر در ماه نخست زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در شش ماه نخست زندگی شیر مادر به تنهایی برای تغذیه کودک کافی است توجه به اینکه اهمیت فراوانی دارد چون برخی خانواده‌ها برای افزایش وزن کودکانشان در ماه‌های نخست زندگی وی به غذاهای مکمل رو می‌آورند.

زمانی گفت: مهم‌ترین معیار در شناسایی سلامت کودک و بررسی رشد و تکامل او توجه به رشد قد و وزن کودک از طریق رسم منحنی رشد است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان در ادامه خاطرنشان کرد: در اکثر مادران این نگرانی وجود دارد که ممکن است شیر آنها به تنهایی برای کودک کافی نباشد از نشانه‌های کفایت شیر مادر، خوابِ 2 تا 4 ساعت کودک، افزایش مطلوب وزن شیرخوار براساس منحنی رشد، دفع ادرار و شادابی پوست او است.

زمانی با تأکید بر اینکه از سومین روز تولد نوزاد غیر از شیر مادر باید به او قطره ویتامین AD یا مولتی ویتامین داد، اظهار کرد: نوزاد تا سن دو سالگی به این ویتامین نیاز دارد هم‌چنین در پایان 180 روزگی نیازهای شیرخوار تنها با شیر مادر برآورده نمی‌شود و باید علاوه‌بر شیر مادر غذاهای نیمه جامد را نیز آغاز کرد.

وی گفت: در این دوره تغذیه کودک اهمیت فراوانی دارد غذاهای تکمیلی که به کودک داده می‌شود باید مقوی باشند و متناسب با سن کودک تغییر کنند هم‌چنین تازگی و بهداشتی بودن غذا هم اهمیت زیادی دارد البته هم‌زمان با آغاز تغذیه‌ی تکمیلی قطره‌ی آهن به میزان 10 قطره در روز تا پایان دو سالگی به کودک داده شود.

زمانی با اشاره به اینکه مادران باید تا پیش از یک سالگی از دادن شکر و نمک به کودکان خود اجتناب کنند، گفت: نکته‌ای که باید در تغذیه کودکان مبتلا به بیماری‌های عفونی توجه کرد دادن غذا در دفعات بیشتر و به میزان کمتر به کودک است هم‌چنین تا پیش از یک سالگی از دادن اسفناج، عسل، سفیده تخم‌مرغ، شیر گاو و توت‌فرنگی به کودک خودداری کنید، چون موجب آلرژی و حساسیت می‌شود.

وی با بیان اینکه دو اصل اساسی در تغذیه کودکان 1 تا 5 سال دادن غذاهای کم‌حجم، پرانرژی و زودهضم است، گفت: شیرخواران از یک سالگی به بعد باید از غذای سفره خانواده استفاده کنند و در سال دوم زندگی ابتدا غذا و سپس شیر مادر تغذیه‌ی اصلی آنها باشد.

زمانی افزود: عدم آگاهی تغذیه‌ای و فقر از علل اصلی سوءتغذیه در کودکان است، افزایش ناکافی وزن کودک و سرعت نامناسب وزنگیری او از نشانه‌های سوءتغذیه در کودکان است که بیشتر به‌علت رفتارهای غذایی نادرست خانواده بوجود می‌آید.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان تصریح کرد: برای پیشگیری از سوءتغذیه در کودکان بهتر است در آرامش و با صبوری و ابراز محبت به وی غذا داده شود هم‌چنین دفعات و مدت زمان شیردهی یا تغذیه کودک منظم باشد.

زمانی با بیان اینکه افزودن روغن و زرده‌ی تخم‌مرغ موجب اختلال در رشد کودک می‌شود، گفت: تنقلات، نوشابه‌های گازدار، پفک و آب میوه‌های مصنوعی نباید به کودک داده شود، مادر باید از زمان بارداری خود بسیاری از رفتارهای غذایی خود را درست کند.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16322 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2665 بازدید