2109
یبوست مشکلی شایع در بارداری

یبوست مشکلی شایع در بارداری

1393/11/12 بازدید419

 دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه به علت تغییرات هورمونی در بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود که به سادگی می‌توان با آنها این دوران را سپری کرد، گفت: اغلب در نخستین بارداری،‮ ‬یبوست، یکی از بدترین تغییرات به شمار می‌رود‮.


وی با تاکید بر اینکه اثر پروژسترون بر عضلات صاف جداره روده‌ها موجب ایجاد یبوست در بارداری می‌شود، افزود: یبوست دوران بارداری و بعد از زایمان به طور معمول در تمامی زنان بروز می‌کند.‬


هاشمیان نایینی یادآور شد: با بکارگیری نکات تغذیه‌ای ساده می‌توان از تشدید یبوست در بارداری پیشگیری کرد و در صورت رعایت این نکات نیازی به مصرف دارو نیست.


این جراح و متخصص زنان گفت: ‬در دوران بارداری،‮ ‬حرکت مواد زاید آهسته‌تر از زمان معمول می‌شود‮. ‬این آهستگی باعث می‌شود آب موجود در این مواد جذب شود‮. ‬این جذب آب در بروز یبوست دخیل است‮.


وی افزود: ‬استفاده‌ بیشتر از مایعات به نرم شدن محتویات روده کمک می‌کند‮. ‬بعد از تولد کودک نیز مصرف مایعات از اهمیت خاص برخوردار است. بویژه اگر مادر، شیر هم بدهد‮.


هاشمیان نایینی گفت: ‬بدن مادر تمامی مایعاتی را که مصرف می‌شوند در ساخت شیر به کار می‌گیرد‮. ‬در صورتی که به مقدار کافی، مایعات مصرف نشود،‮ ‬نتیجه‌ بروز یبوست ناراحت کننده است.


وی تاکید کرد: ‬در دوران بارداری باید از دانه‌های کامل که دارای سبوس باشند مانند نان‌های سبوس‌دار و نیز میوه،‮ ‬سبزی و انواع لوبیا استفاده کرد‮. ‬درصورت نیاز و تایید پزشک معالج می‌توان از افزودنی‌های فیبردار مخلوط با آب استفاده کرد‮.‬


هاشمیان نایینی در پایان گفت: ‬انجام نرمش جسمی روزانه به منظم شدن حرکات روده کمک می‌‬کند‮ و در صورتی که پزشک صلاح بداند، استفاده از نرم‌کننده‌های مدفوع برای مرطوب نگاه داشتن محتویات روده تجویز می‌شود.


 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها