2709
مغز فعال کودکان حین خواب ،‌دانش آنها را افزایش می دهد

مغز فعال کودکان حین خواب ،‌دانش آنها را افزایش می دهد

1393/11/11 بازدید227

دانشمندان موسسه علوم مغزی و شناخت انسانی ماکس پلانک در لایپزیک آلمان با همکاری دانشگاه توبینگن دریافتند کودکان و نوزادان بین نه تا 16 ماه ،‌نام اشیا را هنگام خواب ،‌بهتر به یاد می آورند.
بر این اساس ، محققان دریافتند مغز کودکان ، هنگام خواب به طور کلی اشیا را طبقه بندی می کند و از این روش برای افزایش حیطه دانایی خود بهره می برد.
دانشمندان دریافتند ترکیب این طبقه بندی ها به طور معمول به آهنگ خواب بستگی دارد.
نوزادانی که خوب می خوابند، توان بالایی در طبقه بندی اطلاعات و تولید دانش جدید هنگام خواب دارند.
خواب برای این کودکان،‌ چیزی بیشتر از استراحت برای مغز ماست.
جریان اطلاعات از ارگان های حسی در ما، هنگام خواب قطع می شود ولی بسیاری از مناطق مغز به طور خاص فعال می مانند.
بیشتر محققان مغز بر این باورندکه مغز در حال خواب، تجربیات اخیر را مرتب می کند و از آنها دانش جدید می سازد و با افزایش قوای فکری،‌تفکر دوباره را سازمان دهی می کند.
این نکته،‌ نشان می دهد که خواب برای حافظه ما ، فوق العاده مهم است.
تجربه محققان آلمانی نشان داد کودکان نه تا 16 ماهه ، در بیداری ، نام اشیا و اشخاص را فرا می گیرند ولی در پایان جلسات یادگیری قادر نیستند نام اشیا و افراد را با خود آنها به درستی تطبیق دهند.
هنگام خواب ، مغز این کودکان ،‌ با مغز کودکان بیدار،‌ بسیار متفاوت عمل می کند به نحوی که قادر است نقشه لغت و شیء را بررسی و آنها را طبقه بندی کند.
به گزارش سایت اینترنتی ساینس دیلی، دکتر آنگلا فریدریشی رئیس گروه محققان و مدیر موسسه ماکس پلانک می گوید مغز کودکان بیدار،‌ نام هایی که را اخیرا یاد گرفته فراموش می کند ولی مغز کودکان خواب، کلمات را بسیار بهتر با نام افراد و اشیا تطبیق می دهد.

 

 

 

منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها