2109
سلامت کودکان لقاح مصنوعی بهبود یافته است

سلامت کودکان لقاح مصنوعی بهبود یافته است

1393/11/01 بازدید672

 براساس تازه ترین مطالعات انجام شده در کشورهای اسکاندیناوی که امروز چهارشنبه منتشر شد، احتمال زنده ماندن و سلامت عمومی کودکانی که از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) به دنیا می آیند، طی سال های اخیر به کمک فناوری های جدید به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

محققان در این مطالعه که نتیجه آن در مجله « تولید مثل انسانی » منتشر شده است، حدود 92 هزار کودکی را که بین سال های 1988 تا 2007 به کمک فناوری های تولیدمثل در کشورهای اسکاندیناوی (دانمارک، فنلاند، سوئد و نروژ) به دنیا آمده اند، مورد بررسی قرار دادند.
براساس این مطالعه، 29 هزار کودک دوقلو بودند. در این مطالعه وضعیت سلامت این کودکان در سال نخست زندگیشان با کودکانی که به صورت طبیعی به دنیا آمده بودند، مورد مقایسه قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، دکتر آنا-کارینا آریس هنینگسن از دانشگاه کپنهاگ گفت :‌ « خطر تولد زودرس در کودکان روش آی.وی.اف. به طور قابل توجهی کاهش یافته است. نسبت تولد این کودکان با وزن کم (کمتر از دو و نیم کیلو) و حتی با وزن بسیار پایین (کمتر از یک و نیم کیلو) کاسته شده است.»
وی افزود همچنین نسبت تولد کودکان روش IVF که مرده به دنیا می آیند یا در سال نخست زندگیشان می میرند، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
میزان تولد زودرس در کودکان IVF حاصل از بارداری تک قلویی، از 13 درصد در دوره زمانی 1988 تا 1992 به 8 درصد در سال 2007 رسیده است. این در حالی است که در کل دوره زمانی مورد مطالعه، میزان تولد نوزادان نارس در کودکانی که به صورت طبیعی به وجود آمده بودند، پنج درصد بود.
به گفته دکتر هنینگسن، این بهبود به ویژه در کاشت تنها یک جنین و نه چند جنین که معمولا در پایان سال های 90 صورت می گرفت، به خوبی مشهود بود.
کاشت چند جنین احتمال تولد را افزایش می دهد، اما در مقابل شانس تولد زودرس را در دوقلوها یا سه قلوها افزایش می دهد.
از سال 1998 تا 2002 نسبت دوقلوهایی که از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) به دنیا آمدند، تقریبا ثابت ماند و در حدود 23 درصد بود. این رقم در سال های 2000 به تدریج کاهش یافت و در سال 2007 به 11.6 درصد رسید.
 
منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15201 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10809 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2162 بازدید