2709
مشکلات گوارشی در کودکان

مشکلات گوارشی در کودکان

1393/10/10 بازدید9709

گاز معده :

همه افراد و حتی کودکان هم دچار نفخ می شوند. این وضعیت معمولا بعد از خوردن یا آشامیدن مواد غذایی مانند لوبیا، سبزیجات و نوشیدنی های گاز دار اتفاق می افتد. وقتی کودکان به سرعت غذا می خورند یا آدامس می جوند، احتمال دارد هوای اضافی ببلعند که این هم می تواند یکی از عوامل تجمع گاز اضافی باشد. اگر چه وجود گاز معده طبیعی است اما می تواند باعث شکم درد و نفخ شود. کودکان به اندازه بزرگسالان دچار این مشکل نمی شوند اما اگر فرزند شما اغلب دچار درد بر اثر گاز می شود، حتما با پزشک او صحبت کنید.

رفلاکس اسید :

اگر کودک شما اغلب دچار سوزش سر دل و ترشح بزاق زیاد می شود، ممکن است وقتی غذا از معده به سمت مری بالا می رود، دچار رفلاکس اسیدی شود. برخی از مواد غذایی، پرخوری یا خوردن غذا پیش از خواب می تواند علائم رفلاکس را شدیدتر کند. اگر کودک شما اغلب این علائم را نشان می دهد، با پزشک او تماس بگیرید. احتمالا پزشک کودک وعده های غذایی کوچکتر و در دفعات بیشتر و دارو تجویز می کند و یا شاید برای بررسی بیشتر و پیشگیری از مشکلات دیگر آزمایش هم انجام دهد.

ویروس ها و باکتری ها :

باکتری ها و ویروس ها ممکن است در سیستم گوارش کودک اختلال ایجاد کنند. کودکان ممکن است با خوردن غذایی که خوب شسته یا پخته نشده اند، بیمار شوند که می تواند باعث دل درد، تب، اسهال یا استفراغ شود. ویروس هایی که از یک کودک به کودک دیگر منتقل می شوند هم علت متداول اسهال هستند. برای محافظت از کودک در برابر ویروس ها و باکتری ها  به روش های نگهداری غذا توجه کنید، دستها را اغلب بشویید و به کودک توصیه کنید که از خوردن مواد غذایی دستخورده دیگران امتناع کند و آنها را از کودکانی که بیمار هستند دور نگه دارید.

اسهال :

اگر کودک شما بیشتر از سه بار در روز مدفوع آبکی و شل دفع می کند، اسهال دارد. عوامل بسیاری مانند عفونت های باکتریایی و ویروسی، حساسیت غذایی و بعضی از داروها می تواند باعث اسهال شود. اسهال معمولا بدون درمان خاصی ظرف یک یا دو روز بهبود می یابد اما اگر این مشکل بیشتر طول بکشد و یا کودک نشانه های از دست دادن آب بدن را نشان دهد، باید حتما به پزشک کودک مراجعه کنید. نشانه های بی آبی بدن می تواند شامل خشکی دهان، بی حالی، رطوبت کمتر پوشک و برای کودکان بزرگتر ادرار کمتر  باشد.

استفراغ :

استفراغ هم مانند اسهال می تواند علل گوناگونی داشته باشد. عفونت های ویروسی معمولا یکی از علل استفراغ است. در بیشتر موارد استفراغ بدون نیاز به درمان طی یک یا دو روز بهبود می یابد اما لازم است نسبت به علائم بی آبی بدن کودک حساس باشید. اگر کودک تب دارد یا به نظر می رسد آب بدنش را از دست داده و یا نمی تواند حتی یک جرعه از مایعات سبک را در معده اش نگه دارد، حتما را پزشک تماس بگیرید.

تغذیه کودک بیمار :

اگر کودک شما استفراغ می کند، بهتر است حداقل تا 8 ساعت فقط به او مایعات بدهید. جرعه های کوچک آب یا محلول الکترولیت و بستنی یخی مفید هستند. بعد از آن می توانید به او مقدار کمی از غذاهای ساده مانند برنج، تست، سیب، موز و بیسکوئیت شور بدهید. بعد از گذشت 24 ساعت می توانید به رژیم غذایی نرمال برگردید اما تا دو روز از غذاهای پرادویه یا چرب پرهیز کنید. کودکانی که اسهال بدون استفراغ دارند معمولا می توانند به خوردن غذاهای معمولی ادامه دهند. دقت کنید برای جلوگیری از کم آبی بدن، کودک به میزان کافی آب و مایعات بنوشد.

بی آبی بدن :

وقتی کودکان اسهال دارند و یا استفراغ می کنند، احتمال دارد به سرعت دچار بی آبی در بدن بشوند. علائمی مانند تب، دهان خشک، انرژی پایین و ادرار کم از نشانه های هشدار دهنده هستند. شما می توانید با دادن آب گاز دار، سوپ سبک یا مخلوط آب و آب میوه بدن کودک را از بی آبی مصون نگه دارید. یا از محلول های دهانی آب رسان استفاده کنید. از پزشک کودک بپرسید کدام را ترجیح می دهد. اگر کودک از نوشیدن امتناع می کند یا نگران او هستید، به پزشک مراجعه کنید.

 یبوست :

شکم درد معمولا به دلیل یبوست اتفاق می افتد. کودکان ممکن است به دلیل امتناع آگاهانه از دفع به یبوست مبتلا شوند. یبوست می تواند ناشی از تاثیرات داروهای خاص یا رژیم غذایی با فیبر کم باشد. اگر یبوست بیشتر از یک هفته طول کشید یا مئذم علائم دیگری مانند تب، استفراغ یا مدفوع خونی داشت، حتما با پزشک کودک تماس بگیرید. درمان ها ممکن است شامل ملین ها و تغییرات رژیم غذایی باشد. اگر کودک دچار شکم درد شدید شد، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

سندرم روده تحریک پذیر :

آیا کودک شما اغلب دچار دل درد می شود؟ سندرم روده تحریک پذیر می تواند موجب دردهای شکمی، نفخ، یبوست و اسهال شود. پزشکان از علت این بیماری مطمئن نیستند اما احتمالا این بیماری با حساسیت روده در ارتباط است. کودکانی که به سندرم روده تحریک پذیر دچار هستند معمولا برای چندین ماه، هفته ای یکروز دچار دل درد می شوند. سندرم روده تحریک پذیر با ترکیب درمانهای دارویی، مدیریت استرس و تغییرات رژیم غذایی قابل کنترل و درمان است.

ناتوانایی در هضم لاکتوز:

آیا کودک شما هم بلافاصله بعد از نوشیدن شیر یا خوردن لبنیات دچار درد شکم، نفخ، تهوع یا اسهال می شود؟ اگر این اتفاق به صورت منظم و در حدود نیم تا دو ساعت بعد از خوردن لبنیات یا نوشیدن شیر اتفاق می افتد، ممکن است دچار عدم تحمل لاکتوز باشد که به این معنی است که بدن او نمی تواند لاکتوز یعنی شکر شیر را هضم کند. اگر به عدم توانایی هضم لاکتوز مشکوک هستید با پزشک کودک مشورت کنید. برای این مشکل درمانی وجود ندارد اما تغییرات در رژیم غذایی می تواند کمک کند.

بیماری سلیاک :

کودکان با بیماری سلیاک علائمی مشابه مشکلات گوارشی مانند  درد شکم، استفراغ، اسهال و یبوست دارند. بعضی اوقات رشد این کودکان دچار اختلال می شود. این بیماری  گوارشی اصولا با خوردن غذاهای گلوتن دار ظاهر می شود. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار وجود دارد. بیماری سلیاک می تواند دیواره داخلی روده را نابود کند. درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما با خوردن مواد غذایی عاری از گلوتن قابل کنترل است.

خوردن قبل از شنا :

مادر شما ممکن است به شما گفته باشد که نباید تا 30 دقیقه پیش از شنا کردن چیزی بخورید. نگرانی از این است که جریان خون در زمان گوارش به سمت شکم می رود و در نتیجه بازوها و پاها خون کافی که برای شناور بودن نیاز دارند، دریافت نمی کنند. در حالی که شکم شما به خون اضافی برای گوارش نیاز دارد اما این میزان تاثیری روی دیگر اندام ها ندارد. بنابراین می توانید با خیال راحت به کودک اجازه شنا و آب بازی را حتی بعد از غذا خوردن بدهید.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها