2109
عاطفه مادری موثر در رشد و تکامل کودک

عاطفه مادری موثر در رشد و تکامل کودک

1393/10/10 بازدید428

 کوروش ساکی در جمع کار‌شناسان برنامه تغذیه با شیرمادر، پزشکان متخصص اطفال‏، مدیران گروه بهداشت خانواده و ماماهای سطح استان که در کارگاه آموزشی تغذیه با شیرمادر در ساعت‌اول تولد شرکت کرده بودند، بیان کرد: سیرتکاملی انسان در اولین درجه شناخت، حسی است و پس از آن، توهمی، سپس خیالات و آخرین مرحله آن نیز عقلی است.

وی ادامه داد: اولین مرحله سیرتکامل یعنی مرحله حسی، ۲ سال به طول خواهد انجامید و نقطه سیرتکاملی‌ شناختی در این مرحله با شیرخوردن شروع خواهد شد.

ساکی خاطرنشان کرد: در مرحله اول وقتی که رابطه بین مادر و کودک با شیردهی و تماس پوست به پوست برقرار شد، در ‌نهایت آرامش کودک و مادر، فاز احساسات و عاطفه که ضرورتی است برای سیرتکامل انسان، آغاز می‌شود.

وی با اشاره به مرحله توهمی و خیالات در رشد انسان، گفت: بیشتر دستاوردهای انسان از تخیل همراه با منطق شروع و تبدیل به واقعیت می‌شود، لذا تخیل زمینه عقل بوده و باعث عقلانیت و رشد هماهنگ عاطفه با جسم در مراحل مختلف سنین افراد می‌شود و رشد این دو باهم در مسیر تکامل انسان ضروری است.

رئیس دانشگاه علومپزشکی لرستان عنوان کرد: هنگامی که مادری نوزاد خود را شیر می‌دهد یعنی از سن دختری به مرحله مادری و عاطفه ورود پیدا کرده و رفتاری مطابق با سیرتکاملی و سن از او بروز می‌کند و بین مادر و نوزاد، عاطفه رد و بدل شده و هر دو در مسیر سالم تکامل قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، از دیگر سخنرانان این کارگاه آموزشی، مجید فیروزی، فوقتخصص نوزادان بود که در خصوص اهداف دوره و دستورالعمل شروع تغذیه با شیرمادر در ساعات اولیه برقراری تماس پوست به پوست مادر و نوزاد مطالبی را عنوان کرد. سپس دکتر غفارزاده، متخصصزنان در خصوص شواهد و فوائد شیرمادر، دکتر ندری در مورد مدیریت دردهای زایمانی و تسکین آن و شروع تغذیه نوزاد و دکتر طاعی، متخصصکودکان نیز در خصوص مراقبتهای لازم برای شیردهی موفق و موانع احتمالی و راهکارهای آن مطالبی را ارائه دادند.

 

 

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها