2709
برنامه وزارت بهداشت در جلوگیری انتقال ایدز به جنین

برنامه وزارت بهداشت در جلوگیری انتقال ایدز به جنین

1393/09/09 بازدید195

نی نی سایت به نقل از فارس: علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص به صفر رساندن انتقال ایدز از مادر به جنین گفت: اقدام جدیدی که وزارت بهداشت به دنبال آن است، جلوگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد است که باید آن را به صفر برسانیم اما در مورد انتقال جنسی چون یک پدیده اجتماعی است همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید مشارکت کنند.

او با اعلام اینکه 10 مرکز مجهز آزمایشگاهی برای تشخیص مشاوره و درمان ایدز به زودی راه‌اندازی می‌شود، گفت: بیماری ایدز نیاز به تشخیص دارد و به همین دلیل ارائه خدمات تشخیصی و مشاوره در این مراکز ضروری است. این خدمات برای افرادی که خودشان احساس می‌‌کنند به ویروس ایدز مبتلا هستند و نیاز به انجام آزمایش‌های لازم وجود دارد ارائه می‌شود.

سیاری گفت: بنابراین این مراکز جدید برای شناسایی افرادی است که مبتلا به ویروس ایدز هستند اما مهمترین برنامه‌ای که در وزارت بهداشت دنبال می‌شود جلوگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد است که باید آن را به صفر برسانیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: این کار جدیدی است که دنبال می‌شود و باید کاری کنیم که ایدز از مادر به جنین منتقل نشود و مورد جدیدی رخ ندهد.

وی افزود: البته انتقال ایدز از راه جنسی بحثی است که اجتماعی بوده و همه باید در آن همکاری کنند اما در انتقال ایدز به روش تزریقی که محدودتر بود به این دلیل که معتادان تزریقی یا در زندان بودند یا به هر حال امکان دسترسی به آنها بود، توانستیم با دادن لوازم پیشگیری تا جدی انتقال ویروس از این طریق را کنترل کنیم.


موج سوم ایدز

به گفته سیاری، موج سوم ایدز که از طریق انتقال جنسی است مانند انتقال از راه تزریقی محدود نبوده و نیاز به حمایت‌های اجتماعی، اطلاع‌رسانی و کمک رسانه‌ها دارد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت حدود ۲۸ هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند  که حدود ۸۸.۷ درصد موارد در مردان و ۱۱.۳ درصد در زنان بوده است. همچنین ۴۵.۸ درصد از مبتلایان که سن زمان ابتلای آنها مشخص بود، که در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس این گزارش از بین کل موارد ابتلا که از سال ۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده اند، به ترتیب اعتیاد تزریقی ۶۷.۶، رابطه جنسی ناسالم ۱۳.۴ و انتقال ویروس از مادر به کودک ۱.۲ درصد بوده است.

بر اساس آمار موجود از بین مبتلایان به این ویروس در سال ۹۲ حدود ۳ درصد از طریق انتقال ماد به نوزاد مبتلا شده اند. در ۱۴.۴ درصد از موارد شناسایی شده در سال گذشته راه انتقال ویروس نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است. ضمناً ۷۰ درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان و ۳۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3945 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14787 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3838 بازدید